Vraag

"Een andere gebruiker bewerkt de wachtrij"


Reputatie 2
Badge +1

Hoi!

Ik zat vanavond achter mijn laptop en verschoof wat liedjes (eigen collectie die op die laptop staat) in de wachtrij in de Sonos Connect app (Windows 10). Dat was de bedoeling althans. Het lukte niet. Ik kreeg de melding:

“Een andere gebruiker bewerkt de wachtrij door middel van de Sonos-app op een ander apparaat. Het kan zijn dat sommige tracks die je hebt bewerkt niet zijn aangepast.”

Best bijzonder, aangezien ik de enige gebruiker van mijn Sonos-systeem ben en het enige andere apparaat waarmee ik Sonos bedien (gewoon via dezelfde account) is mijn Android-vriend die werkloos aan de andere kant van de kamer lag. (En bedienen vanaf beide apparaten hoort ook geen problemen te geven natuurlijk, doet dat ook nooit.)

Sluiten en opnieuw opstarten van de Sonos Connect-app op de laptop loste het probleem meteen op, dus dat was niet zo moeilijk. Maar ik vraag me af hoe dit kan. Iemand enig idee wat die foutmelding kan veroorzaken?

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Groenman en goedemorgen!

 

In dit geval, als je wat aanpast, maar voordat dit bij de speaker is aangekomen doe je nog een aanpassing, kan je hierdoor soms die melding zien.

 

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt @Cristian N , maar ik geloof niet dat ik je antwoord begrijp. Wat bedoel je met “voordat dit bij de speaker is aangekomen"? En als het al iets met timing te maken heeft, waarom dan de melding dat een andere gebruiker iets op een andere device aan het doen zou zijn?

Reputatie 1
Badge +2

Graag gedaan @Groenman . Hiermee bedoel ik dat wanneer je een opdracht geeft aan een van de speakers, moet deze bij de speaker verwerkt worden. Als je net daarna een andere opdracht geeft, kan het zijn dat de eerste opdracht nog niet verwerkt is en dat de Sonos Controller (dus hier de App op de Windows 10) denkt dat er iemand anders een opdracht probeert uit te voeren op het systeem terwijl jij de enige aanwezig bent op het systeem.

Reputatie 2
Badge +1

Maar @Cristian N ,een beetje schuiven in een playlist die je voor de komende paar uur hebt klaarstaan moet toch gewoon kunnen? Heb daar nog nooit eerder problemen mee gehad en dat zou ook niet moeten lijkt mij. Zijn nogal basic operaties.

Reputatie 1
Badge +2

Dat begrijp ik helemaal @Groenman . Aangezien dat deze ook de enige keer is wanneer je deze melding hebt gezien, zou ik je aanraden om het systeem even te laten werken en om te zien of dit probleem terug voorkomt. Zo ja, dan wil ik je vragen om een nieuwere diagnose naar ons toe te sturen in de Sonos App zodat wij het systeem kunnen inlezen. Mocht je al contact met ons hebben gehad, kunnen wij je gewoon verder meehelpen.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt @Cristian N . Het probleem heeft zich na eergisteren niet meer voorgedaan (en daarvoor ook niet). Dus ik ga uit van een incident. Ik zal een diagnose sturen als het toch vaker gebeurt. De foutmelding blijft wel heel raar, zeker als er helemaal geen andere gebruikers zíjn...

Reputatie 2
Badge +1

Eigen library spelen bleef problemen geven. Niet alleen “Een andere gebruiker bewerkt de wachtrij", maar ook meldingen over “niet juist gecodeerd” bij bestanden die anders altijd perfect afspelen. Ik ben nu Plex aan het proberen. Benader mijn eigen bestanden (die op de laptop staan) nu via Plex-service in de Sonos-app. (Ik gebruik dus nog steeds de Sonos Connect app, niet de Plex app.) En wat denk je? Helemaal geen enkel probleem tot nu toe, alles speelt perfect af. Systeem reageert ook veel sneller (als in: meteen) als ik dingen wijzig, verschuif, op het laatste moment een ander liedje kies, etcetera. Heel fijn dat dit zo vlot werkt natuurlijk, maar dat zou niet zo moeten zijn lijkt me. De eigen library zou ook gewoon moeten werken, mits de bestandsformaten ondersteund zijn (zijn ze) en je onder de limiet blijft (blijf ik). Maar daar gaat toch ergens iets mis de laatste tijd. En dat dit allemaal aan mijn eigen netwerk ligt, zoals Sonos natuurlijk altijd roept, dat lijkt me niet zo heel erg waarschijnlijk eigenlijk.

De problemen met de Sonos app zijn er overigens nog niet zo lang, althans niet in deze ernstige mate. Ze lijken te zijn ontstaan cq erger te zijn geworden na een recente update. De voorlaatste update, om precies te zijn. Heel snel daarna was er weer een update, zowel voor Windows als voor Android, maar die loste de problemen niet op. Ben heel benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben. En of een volgende update de problemen verhelpt. En of Sonos helder en eerlijk zal communiceren als er inderdaad bugs waren. (Nee, ik weet dat ze dat niet zullen doen. :wink: )

Reputatie 7
Badge +3

Nooit problemen, wat ik ook afspeel. Eigen bibliotheek op imac, Plex, radio, Deezer. 
Ooit eraan gedacht dat je library problemen mogelijk veroorzaakt worden door de software die je laptop gebruikt in combi met Sonos en dat de oplossing niet bij Sonos ligt, maar bij de software op je laptop? Ik ben geen techneut maar deze gedachte komt naar boven omdat je zelf aangeeft dat op alle fronten Plex beter werkt. 
In mijn situatie (Apple OS) maakt het niet uit of ik nu de bibliotheek rechtstreeks benader of de bibliotheek van Plex gebruik, het reageert beide even snel. 

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @Erooij , natuurlijk denk ik ook aan “software op mijn laptop". Maar de enige software die voor zover ik weet een rol speelt bij het afspelen van bestanden van mijn laptop via de Sonos Connect app is de Sonos Connect app. Ik weet echt niet in welke software ik het anders zou moeten zoeken. Jij wel?

Er is ook in het geheel niets veranderd de laatste tijd. Op 1 klein detail na: de Sonos Connect app heeft 2 recente updates gehad. En sindsdien zijn die problemen er.

Kijk, ik wil best ver meegaan in de heilige Sonos-gedachte van “alles wat goed gaat is dankzij Sonos en alles wat misgaat ligt aan je eigen systeem en/of netwerk” hoor. Maar dat is niet altijd de meest voor de hand liggende gedachte.

Reputatie 7
Badge +3

Maar omdraaien mag wel kennelijk “alles wat fout gaat ligt aan Sonos”, ook een heel gemakkelijke gedachte.

Ik heb geen idee wat voor software er allemaal gebruikt wordt vanuit een pc om dit via Sonos af te spelen. Het zou zelfs kunnen zijn dat je bibliotheek corrupt is (Plex maakt een eigen bibliotheek aan). Ik heb geen idee. Het gaat mij erom dat het met Plex wel lijkt te werken en direct vanuit de laptop niet. Je geeft ook aan dat het uitlezen van Sonos een groen beeld geeft, hetgeen erop zou wijzen dat de communicatie goed is. Blijft voor mij over dat er iets op je laptop niet goed gaat. Het is maar een gedachte en mogelijk een verkeerde. 

Reputatie 2
Badge +1

@Erooij niet zo flauw doen. Ik ben wel de allerlaatste die het omdraait en zegt dat alles aan Sonos ligt. Ik begrijp heel goed dat een wifi-systeem allereerst afhankelijk is van je wifi en dat zich daarin allerlei onverwachte en niet altijd direct zichtbare onregelmatigheden en verstoringen kunnen voordoen. Ook klop ik pas bij Sonos aan als ik alle andere oorzaken zelf heb uitgesloten voor zover ik dat kan. Dus ook wat betreft de software op mijn laptop. Van netwerken heb ik niet heel veel kaas gegeten, van Windows als OS echter wel en zeker ook van alles wat komt kijken bij het afspelen van muziek. Maar dat is niet veel spannends hoor, als je gewoon de simpelste configuratie gebruikt en dat doe ik. Nou nee, dat deed ik. Maar dat werkt sinds de voorlaatste update van zowel de Windows als de Android app dus niet goed meer. (Niet alleen bij mij hoor. Ook legio meldingen elders, bijvoorbeeld in de Play Store.)

Maar goed, even doordenken in jouw lijn. Jij zegt dat mijn bibliotheek corrupt zou kunnen zijn. Hoe moet ik dat precies zien? Bedoel je dat de library zoals Sonos die aanmaakt als de Sonos-app de bestanden indexeert? Want Windows 10 zelf heeft geen ‘bibiliotheek', het zijn gewoon bestanden in een bepaalde map (of meerdere mappen als je wilt). Die worden niet door Windows geordend of geïndexeerd of zoiets, er is geen iTunes die er van alles mee doet of zoiets. (Gelukkig maar.) De bestanden zijn zelf overigens perfect in orde, allemaal perfecte rips met perfecte tags in bestandsformaten waarmee Sonos volgens haar eigen informatie geen enkel probleem mee zou moeten hebben. Hoe zou ik kunnen checken of de library corrupt is? En hoe zou ik dat kunnen fixen? Verwijderen en alles opnieuw indexeren zeker?

Ben ook wel benieuwd wat ik dan heb of mijn systeem dan heeft gedaan waardoor de library ineens corrupt zou zijn geworden, want met verkeerd uitlezen of indexeren door de Sonos app kan dat natuurlijk helemaal niets te maken hebben. :wink: