Beantwoord

Afspelen van .wav bestanden

  • 12 July 2018
  • 1 reactie
  • 682 Bekeken

Na de eerste jaren bijna 100% tevreden te zijn geweest met het gebruiksgemak van de SONOS Connect en de bijbehorende app´s, is er na de recente update van enkele weken geleden (april/juni 2018) een enorm probleem ontstaan.
Vorig jaar waren er ook diverse problemen ontstaan nadat men was overgeschakeld naar Android om de programma´s mee te gaan schrijven, maar net als bij TomTom ontstonden daardoor problemen (o.a. ook een eigenaardige kompasnaald in het beeld gekregen). Zeker bij mij met de gebruikerservaring van de voorgaande jaren.
Op de website zie je niet de restricties die men te horen krijgt als je gebruik maakt van .wav bestanden ("the mother of all formats") om de maximaal haalbare kwaliteit te gebruiken. Het mag dan zijn dat de metadata lastiger te lezen zijn, maar de voorgaande jaren was er m.b.v. diverse programma´s wel wat van te maken (Mediamonkey, Foobar, Magix Cleaning Lab)
Zogenoemde lossless compressie kan ook kwaliteitsverlies opleveren als de processoren in kwestie niet optimaal functioneren om het " uitpakken" 100% te vervolmaken bij het afluisteren. Vandaar dat een " uitgepakte" versie opgeslagen in .wav wat beter dan klinken dan de oorspronkelijke, gecomprimeerde variant. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de rest van de geluidsinstallatie om dat hoorbaar te maken.
Maar...... na de recente update van april/juni 2018 is dat wat al jaren prima werkte, opeens niet meer mogelijk: op de afspeelbalk ontbreekt het bolletje waar je mee door het muzieknummer kon schuiven! Voor mij bijzonder belangrijk.
Ook de resterende tijd is niet zichtbaar, alleen de gespeelde tijd. Zelfs dat ook niet als met de iPad het "standby" wordt getoond.
Pas telefonisch wordt de beperking duidelijk dat SONOS .wav bestanden niet ondersteund.
Vandaar dat men bij de Support afdeling er geen actie op kan/mag ondernemen: men verwijst naar dit medium.
Vreemd voor een groot merk als SONOS, om bestanden van archiefniveau onvoldoende aandacht te geven.
Ondanks de oorspronkelijk zeer gebruiksvriendelijke werkwijze van SONOS, zeker bij het aansluiten, en de uitstraling van het mooie interface (scherm), zal ik wellicht gedwongen worden om elders mijn heil te gaan zoeken als men bij SONOS zijn imago niet wil verbinden aan "the mother of all formats".
SONOS werkt niet met hogere resoluties en die zijn voor mij ook niet interessant, aangezien het allemaal om geripte cd´s gaat, en een enorme hoeveelheid van functionaliteiten is voor mij ook niet van belang.
WEL het afspelen van mijn .wav bestanden zoals al jaren mogelijk was.
Zou er nog wat mogelijk zijn?????
icon

Beste antwoord door Tim S 20 July 2018, 15:59

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 7
Badge +2
Bedankt voor de feedback.
Moet toegeven dat wij .Wav bestanden afraden vanwege bijvoorbeeld de limitatie van metadata.
Maar een tijd's balk zou ten alle tijden aanwezig moeten zijn.
Wij zijn ons bekend dat dit bij AIFF bestanden een probleem werd, en ook in onderzoek, kan er aan toevoegen dat ik persoonlijk dit niet vernomen had over .Wav bestanden, mogelijk omdat deze amper worden gebruikt door onze klanten, en de feedback hierdoor niet werd geboden.
Zal het doorgeven aan de juiste afdeling, we zullen onderzoek doen, en zien of er een oplossing beschikbaar is.
Kan helaas niet garanderen of, en wanneer er een update is die dit gaat oplossen.
Maar in mijn optiek zou de tijd's balk bij elk format audio bestand wat wij kunnen afspelen, aanwezig moeten zijn.