wifi snelheid

Ik heb een probleem met mijn wifi netwerk ik heb 2.4 en 5 gig wifi.
Alles van Sonos, 1x Beam met 2x one als surroundset plus 1x one slaapkamer staat via 2.4 kan ook niet anders zo ook vier slimmen stop-kontakten

Op mijn 5 gig staat alle andere apparatuur 2x Ipad 2x iPhone PC, TV, Apple enz..
5 gig werkt goed gemiddeld 200 mbps.

Het probleem doet zich voor als ik mijn Sonos Beam aan zet deze drukt de 5 gig bijna volledig weg tot gemiddeld 25 mbsp en soms nog lager tot wel onder de 10mbps.

Zodra ik mijn Sonos uit zet gaat de 5 gig weer rond de 200 mbps.

Modem instellingen.
2.4 gig B/G only

5 gig N only

doe ik iets niet goed??

Rosita.

11 Reacties

Het lijkt erop dat de 5gig wifi en de Sonos Beam op het zelfde kanaal werken.
ik raad je aan om op je router de 5 gig op een ander kanaal te zetten.
Waarschijnlijk lost dit het probleem wel op
Hai bedankt voor de suggestie,

2.4 en 5 gig kunnen niet op een zelfde kanaal omdat,

2.4 heeft van af 1 t/m 14
5 heeft 36 t/m 44

Maar toch bedankt.

ik vermoed dat mijn alles in een modem defect is 😞
Reputatie 6
Badge +2
Zjossss refereert aan het aanpassen van het 5ghz wifi kanaal, dus dat je deze van bijvoorbeeld 36 zou aanpassen naar 44 om te zien of de zelfde problemen zich nog voordoen.
De Beam zal inderdaad via 5ghz communiceren naar mogelijke Sub en Surround speakers, als dit op het zelfde kanaal staat als waar de router op staat, dan kan dit elkaar beinvloeden.
oke, ik dacht dat Sonos alles over 2.4 ghz wifi verzond en niets over 5 ghz

ik ga het uit proberen.

Thk.
Heren,

bedankt voor de tips het heeft gewerkt☺

maar waar gebruikt de Beam 5 ghz voor?

Thk.
jammer te vroeg gejuicht probleem heeft zich verplaatst naar mijn apple tv
snelheid test loopt zelfs terug naar 0 ghz.

kan ik ergens zien waar de Beam op communiceert frequentie, kanaal,
Reputatie 2
Badge +1
Sonos gebruikt 5Ghz voor de communicatie tussen de Beam en de surround speakers. De gewone communicatie gaat via 2,4 Ghz.

Het probleem lijkt te zijn dat je alle apparaten dicht op elkaar hebt staan. De 5Ghz van de Sonos lijkt dan de rest te storen. Is het een optie de rest (of enkel het apparaat dat het niet trekt bij 5Ghz) dan maar op 2,4 Ghz te zetten? Die 200Mb heb je voor streaming toch niet helemaal nodig.

Ik ben nog wel benieuwd waarom je die slimme stopcontacten noemt. Hebben die ook last van het probleem? Zet je de Sonos daarmee aan en uit (wat opstartproblemen met zich mee zou kunnen brengen - Sonos kan het beste altijd aan staan)?
106rallay bedankt voor Je uitleg.

Alles van Sonos staat altijd aan ik gebruik de Beam voor spraak aansturing eerst Alexa nu Google Assistant
starten/stoppen muziek, lampen aan/uit, TV opstarten/stoppen enz..

inderdaad alles staan dicht bij elkaar nabij de TV, HDMI kabel lente afstand.
de slimme stopcontacten noemde ik omdat deze op de dag altijd goed werken maar in de avond als
alles aanstaat soms weleens staan te knipperen van wegen te wijzig ontvangst waarvan ik vermoed
dat de Sonos Beam de veroorzaker is.

de opzet was compleet draadloos maar gezien de problemen pak ik de oude kabels 😞(slordig) maar weer op en ga proberen of dat de oplossing is.
Reputatie 2
Badge +1
Zoveel mogelijk bedraad doen geeft inderdaad de minste kans op storingen. Kun je wel meteen zien of dat de oplossing is voor je knipperende lampen.
nog een vraagje,

gebruikt de Beam de 5Ghz alleen in de surround opstelling?
Reputatie 6
Badge +2
gebruikt de Beam de 5Ghz alleen in de surround opstelling?
Ja.

Reageer