Wifi-problemen Sonos i.c.m. Google mesh systeem.

  • 15 January 2021
  • 3 reacties
  • 606 Bekeken

Heb een nieuw wifi-meshsysteem geïnstalleerd: Google Nest Wifi achter een KPN Experiabox v10. Sonos omgezet naar wifi, na wat gedoe waren alle speakers zichtbaar en functioneerde e.e.a. naar behoren. Gisteravond was ik een paar speakers 'kwijt'. Stroom eraf en erop en de boel werkte weer. Vanochtend was ik bijna alle speakers kwijt. Wat is er aan de hand? Code 1982558756.

Dank alvast voor het meedenken!

Grtz,

Jan.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Multi room audio (bv Sonos) en mesh wifi gaan simpelweg niet lekker samen. simpelweg door het principe achter mesh wifi (wireless uplink), dat vraagt al veel van de hubjes. Als je daar dan op gaat streamen is dat heel gevoelig. Dat wil niet zeggen dat het niet goed kan werken, Sonos ondersteund het gewoon.

Eerste wat in mij opkomt: zowel je nieuwe wifi als je experiabox zijn beiden DHCP server die IP adressen uitdelen waardoor er IP conflicten komen met Sonos en je ‘afstandbediening’ . Ik weet niet direct of dat op te lossen valt want zo te zien heeft Google Nest DHCP nodig om mesh te kunnen bedienen, zie deze link. Dit in tegenstelling tot TP Link Deco, die kun je in AP mode zetten.

Oplossing is (als het niet via Nest kan) een van je Sonos met een ethernetkabel verbinden aan je experiabox. Of een Sonos Boost.

 

Reputatie 7

Zie Sonos Wi-fi vs Router Wi-fi | Sonos Community Sonos zou met mesh-systemen moeten werken. Mocht je toch problemen houden, dan zou ik een Boost proberen of een Sonos bedraad aansluiten op de eerste node van het mesh-systeem.

Reputatie 6
Badge +3

Sonos bedraad aansluiten op de eerste node van het mesh-systeem.

Ik denk dat TS dan zijn probleem blijft houden. Het lijkt er op dat je de router functie van Nest niet kunt uitzetten (vreemd genoeg trouwens) en die geeft subnet 192.168.86.x uit terwijl Experiabox subnet 192.168.2.x heeft. Ik zie zo snel ook niet hoe dat op te lossen behalve DHCP op experiabox uitzetten. Nu lijkt me dat je draadloos geen enkel bekabeld apparaat kunt benaderen, zie hier. Wazig van google om dit zo te maken.