Wifi en Sonos ging helemaal fout, nu opgelost, maar geen mooie oplossing

• 22 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 3794 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik had een probleem met wifi en de sonos. De sonos apparaten (via wifi gekoppeld) waren plotseling niet meer bereikbaar. Met support ben ik nog in conclaaf over het probleem (met een dozijn diagnose nrs), maar ik kan iig weer muziek luisteren na het doorlopen van de volgende stappen:

1-alles resetten, ook controllers, zelfs app van telefoon verwijderd omdat deze weigerde op te starten
2- netwerk met alle apparaten opzetten door 1 apparaat aan de kabel te zetten
3- wifi SSID wijzigen naar eentje niet eerder gebruikt voor de Sonos(ja: dat is behoorlijk lastig voor alle andere apparaten aan het wifi netwerk, dus niet echt happy hiermee)
4- draadloos netwerk opzetten
5 - van de kabel halen, alles uit, spullen verplaatsen en opnieuw aan
6- muziekservices opnieuw instellen
7- weer muziek luisteren

Het resetten van de bekende wifi punten in de sonos (is een instelling bij draadloos instellen) gaf een foutmelding. Derhalve een nieuw SSID. Dat lijkt iig een belangrijk probleem te zijn. Ik zou echter graag terug willen naar de oorspronkelijke SSID.

Misschien dat stap 1 niet nodig was en de crux in stap 3 zit. Dat laat ik aan diegene over die het ook probeert!

Groet
Tom

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Het gebruik van wifi extenders zal problemen geven met Sonos.
Sonos kan maar met 1 wifinaam en wachtwoord verbinden, en als er 2 wifi's in huis zijn welke de exact zelfde naam heeft, dan zal Sonos gaan schakelen, en kan mogelijk ook andere gekke problemen met zich mee brengen zoals mogelijk het helemaal niet meer verschijnen van het systeem.
Het is dan ook ons advies, om de naam van de wifi extender aan te passen.
Bijvoorbeeld.: Wifi-EXT

De EXT achter de standaard naam zal er voor zorgen dat Sonos geforceerd is om met alleen de hoofmodem in contact te komen en niet de wifi extender ergens anders in huis.
Als dit niet aangepast zal worden, dan zult u helaas problemen met uw Sonos systeem in dit huishouden blijven ervaren.
Mocht deze verandering niet mogelijk zijn, dan raden we u aan om op Sonos wifi over te stappen.
Dit doet u door 1 component, met een internet kabel aan te sluiten op de router, deze zal dan de Sonos wifi aanmaken waar de rest van Sonos wat draadloos staat dan mee in contact zal komen.
Het bedraad component kan een speaker zijn, alhoewel we vaak de Boost hier voor verkopen aangezien de router vaak in de meterkast staat waar u waarschijnlijk uw dure speaker niet wenst te plaatsen.
Badge
Beste Tim,

Bedankt voor je reactie. Ik geloof echter niet dat ik gesproken heb over een extender. Die heb ik ook niet, dus je suggestie zal wellicht enkele mensen helpen, maar mij niet. Ik heb maar 1 wifi punten zend dus maar 1 SSID uit.

Inmiddels doet de setup het niet meer, behalve als ik 1 apparaat aan de kabel heb. Enfin,ik zal weer contact zoeken met support.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat de sonos eerder gebruikt SSIDs niet wil gebruiken om te verbinden, maar nieuwe wel. De sonos toepassing op de PC weigert eerdere SSIDs te herkennen. Maar nieuwe SSIDs wel. Ik heb een verslag met diagnosenrs verstuurd en het zal waarschijnlijk weer wachten worden op het moment dat de sonos weer van de wifi valt en ik weer naar de kabel moet.

Heel jammer, want het heeft altijd via de wifi gewerkt en heb er altijd veel plezier van gehad. Maar het lijkt bijna dat recente updates problemen heeft gegevens.

Groet
Tom
Reputatie 7
Badge +2
Zou je het diagnose nummer in je bericht kunnen beschrijven?
Als Sonos bekabeld aangesloten zit, en word gevonden, en je zou naar Instellingen -> Geavanceerde Instellingen -> Draadloze installatie toe gaan.
Hoe reageert Sonos dan als je opnieuw de wifi van je router zou inleren?
Hoeveel meter afstand staat Sonos van je router vandaan?
Zie het diagnose nummer dus ook graag tegemoet.
Badge
Beste Tim,

Bedankt voor je bericht. Ik heb inmiddels al contact via support met je collega Mark W. Ik wil best hier ook alle gegevens posten, maar dat zou dubbel werk betekenen voor jullie.

Mocht het opgelost worden, dan post ik iig de oplossing.

Groet
Tom
Badge
Hallo,

Inmiddels lijkt het probleem verholpen. Met hulp van Sonos support, weliswaar 1 uur aan de lijn, stap voor stap de zaken doorlopen. Maar dat was wel nodig om allerlei zaken uit te sluiten (waaronder de boxes bij elkaar te zetten). En Michael was zeer kundig. Na veel stappen te hebben doorlopen moest hij toch wel de PC overnemen om via arp/ping het netwerk te checken. Alleen via de diagnose op afstand lukte het niet. Ook de Ziggo Connect Box heeft hij doorlopen.

Uiteindelijk leek de oorzaak toch wel in de Connect Box te liggen. Deze gaf geen IP adressen uit. De oorzaak lag wellicht in een eerdere verstoring, waarbij een reset blijkbaar niet genoeg was geweest om de zaak glad te trekken. Wat verder niet hielp was dat de Sonos netwerk configuratie over de verschillende boxen niet consistent was. Zo waren er SSIDs opgeslagen die er niet meer waren. Voor mij als gebruiker onmogelijk te onderkennen, zeker omdat de Sonos controller wel aangaf dat de wifi connectie geslaagd was (en daarna ging het weer mis). Sonos support kon dat wel zien via diagnose. Verder was er een situatie waarop de Sonos aan de kabel zat, maar niet door de controller werd gezien. Wel door ping/http://ip:1400/support/review. Daarnaast viel op dat de PC controller niet de wifi settings kon resetten, maar de iPad controller wel.

Daar lag uiteindelijk ook de oplossing op de zaak weer te fixen: wifi settings resetten, sonos boxes uit, Connect Box uit/aan en het netwerk weer opbouwen. Wat verder ook een issue kon zijn was het uitzenden van 5Ghz SSID met dezelfde naam als 2.4Ghz (ook al stond 5Ghz uit?).

Enfin, een netwerk issue ontstaan bij de Ziggo Connect Box, een Sonos controller die geen eenduidige foutmeldingen geeft (if at all) => situaties die door de gebruiker lastig te onderkennen zijn, en maar goed dat Sonos support kundig en de tijd voor je neemt. Toch wel een value add om Sonos te blijven gebruiken.

Groet

Tom
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor de terugkoppeling Tom, mooi om te horen dat je eruit gekomen bent met behulp van Michael.

Reageer