Waarom werkt de Move niet goed als speaker in gezamenlijke Sonos opstelling

• 2 februari 2020
  • 12 reacties
  • 420 Bekeken

Badge

Ik ben er na enkele maanden achtergekomen dat de Move helaas niet werkt zoals ik verwacht had en eigenlijk ook zou moeten. Heb In huiskamer een Sonos Playbar en 2 maal Sonos Play 5. Een Sonos boost ook aanwezig. In open keuken een Symfonisk (Ikea /Sonos). Ik dacht ik neem de Move erbij voor geluid van zowel TV alsmede Sonos streaming. De Move werkt helaas toch slechter dan verwacht zo werkt hij wel in gezamenlijke opstelling met streaming en muziek luisteren maar hapert helaas bij geluid op de TV Samsung QE55Q8F in combinatie met Ziggo Mediabox XL. Nu de Sonos Play 1 op plaats van de Move en alles opgelost. 
Feit is dat de Move als enige niet op WM1 werkt het eigen Sonos WiFi netwerk waar alles probleemloos op werkt. Ook is het normale WiFi goed in woonkamer en op plaats van Move. Dus maar 1 conclusie de Sonos Move heeft een mindere ontvangst en daarmee geleverde kwaliteit in een gezamenlijke opstelling en dat voor een tweemaal hogere prijs. Ik baal hiervan en ga hier wel mijn beklag over doen. De Bluetooth functie leek mij leuk voor erbij en om speaker wel eens in badkamer of tuin te plaatsen maar ook om hem in woonkamer te gebruiken.

Ben erg benieuwd naar reactie Sonos ???

Hoop dat dit echt aanwezige probleem niet weg gepraat wordt met zaken als maak een analyse als probleem zich voordoet. Daar zit dit probleem namelijk helaas niet. 

12 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Dit is een gebruikersforum. Sonos kijkt af en toe mee. Als je een antwoord van Sonos wilt stuur dan een diagnose in (nummer even opschrijven) en bel ze op.

Badge

Heb ik ook en gelijktijdig gedaan. Maar benieuwd of er gebruikers zijn met vergelijkbare ervaringen vandaar. 

Reputatie 5
Badge +3

Volgens mij zou alles wat op Sonosnet staat op WM0 moeten draaien.

Formeel ondersteund Sonos geen extra gekoppelde ruimtes aan een tv en dus alleen 1 surroundopstelling. Verwacht dus ook niet dat je van Sonos het antwoord zult krijgen dat je graag wilt. Mocht dit toch in sommige gevallen werken zonder echo o.i.d. dan heb je gewoon mazzel, maar dit is dus geen garantie dat het zou werken. 

Reputatie 5
Badge +3

Sonosnet is WM:0, wifi is WM:1, zie https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

De Move werkt niet met Sonosnet, zie https://en.community.sonos.com/announcements-228985/introducing-sonos-move-brilliant-sound-anywhere-6829500/index2.html

Ik ben het niet met @Erooij eens dat het groeperen van een normale speaker (als de Move) met een surroundopstelling niet ondersteund wordt. Mits je bereid bent om te leven met enige vertraging (groeperen werkt met een andere verbinding dan pairen als surround), zou groeperen gewoon moeten lukken. Groeperen met de Move levert wel extra netwerkverkeer op en dat ook nog eens via de wifi in plaats van via Sonosnet. Je maakt het de Move dus niet makkelijk, Met behulp van een diagnose kan Sonos met jou checken of er verbeteringen mogelijk zijn.

Reputatie 5
Badge +3

Ik geeft ook aan dat Sonos als bedrijf dit formeel niet ondersteund. Zij zullen, voor zo ver mij bekend v.w.b. Tv geluid, verder geen actie ondernemen om e.e.a. wel goed werkend te krijgen. 
uiteraard zullen zij de diagnose uitlezen en daar waar verbeteringen mogelijk zijn deze voorstellen. 

Badge

Bedankt. Met TV geluid heeft Sonos dat wel geschreven, maar dat werkt prima bij mij. WIFI is ook geoptimaliseerd in huis, kanalen 1, 6 en 11 ook van alles mee geprobeerd. Vind het wel jammer van een in verhouding dure Move dat het niet mogelijk is om een noem het maar normale Sonos zoals de 1 of 3 of 5 tot een Bluetooth uit te breiden lijkt mij toch vreemd. Maar goed ik vermoed inderdaad dat bij mij het wel als reactie zal gaan worden dat het met TV geluid nu eenmaal moeizaam is. Hoe het dan kan dat het in Surround opstelling geen problemen geeft? Maar goed het zal wel technische oorzaak hebben. Geloof niet dat ik in huis nog veel kan optimaliseren in SONOS opzichten met Wifi of bekabeling etc. Bovendien dat laatste kan helaas ook niet bij de MOVE anders zou daarmee wellicht nog iets te verbeteren zijn?

Zal er mee moeten leren leven en accepteren dat de MOVE leuk is maar niet voor waar ik hem mee dacht te kopen. Nu staat er een Sonos 1 en die hapert helemaal niet. Dan maar zo en de Move op een plaats waar een Sonos 1 stond in andere kamer.

Reputatie 4
Badge +3

ja de Move is ontworpen voor flexibel gebruik; hij kan als enige Sonos tot 16 wifi netwerken onthouden en daar flexibel tussen wisselen. En dan bluetooth natuurlijk. Keerzijde is dat ie niet op SonosNet gaat, dat is dan weer bedoeld voor een blijvende opstelling in huis.

Sonos zou hier echt beter over moeten communiceren, dat is de laatste tijd niet hun sterkste kant gebleken.

Reputatie 5
Badge +3

@John v S Hét verschil tussen de surroundverbinding en de verbinding als groep is dat voor surround gebruik wordt gemaakt van een snellle 5Ghz verbinding, terwijl groeperen de gewone (maar stabielere, ondanks jouw probleem) 2,4Ghz gebruikt.

Reputatie 7
Badge +2

Het klopt dat we liever geen andere kamers gegroepeerd zien met een soundbar, dit staat ook beschreven op onze Home Theater community topic, waarin het kopje “Groeperen van Sonos-kamers” kan uitklappen is voor diepere uitleg.

Mocht je het toch groeperen voor TV geluid, dan kan je naast een echo/vertraging ook audio-dropouts ervaren.

We hebben in een recente update, het wel mogelijk gemaakt om een audio vertraging in te kunnen stellen voor Home Theater in groeps-verband.

Dit doe je via: Instellingen > Systeem > (naam van de soundbar) > Groepsaudiovertraging.

Hierin heb je een keuze tussen: Laag, Medium, Hoog en Max.

Het klopt verder dat de Move alleen met de eigen-wifi kan verbinden, niet met Sonos-Net, en dit zal doen via de 5ghz wifi verbinding.

Toch is de Move niet weggelegd voor Home Theater geluid, ook mede de reden dat als je er 2 hebt, ze niet als surround kunnen functioneren.

Badge

Beste Tim, 

Bedankt, ik geloof je direct. We hebben eerder ook over mijn Sonos en Wifi en storingen etc al intensief contact gehad. Ook nu kreeg ik op mijn klacht over eigenlijk gewoon de functionaliteit van de MOVE de gebruikelijke mail. Om de klacht te behandelen adviseren wij u te bellen en een diagnose maken als het probleem zich voordoet etc…... Denk dat ik dat maar laat. Dat gaat dit niet oplossen want daar zitten geen knelpunten. De MOVE is zeker niet met een Play 1 te vergelijken en ook niet uit te wisselen met zelfde resultaat waarbij je dan voor de extra prijs (hij is tenslotte behoorlijk duurder) dan nog Bluetooth erbij hebt. Daar lijkt het wel op als je de marketing bekijkt van SONOS.

Maar goed dus ik vind wel dat SONOS tekort schiet in goede informatie over de MOVE. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze een zo gedetailleerd bijna technisch onderzoek voor hun aankoop plegen over dit soort zaken waarbij je binnen een merk toch zeker gekoppelde functionaliteiten verwacht en uitwisselbaarheid. Jouw ongetwijfeld technische kloppende uitleg en beperkingen neem ik van je aan, maar goed ik baal er nog steeds van en weet dat ik geen € 400,- had uitgegeven voor een MOVE als ik dit vooraf uit verkoopinformatie had opgemaakt.

Zou daar als SONOS zeker mijn voordeel mee doen en dat aanpassen als de MOVE nu eenmaal deze beperkingen herbergt voor consumenten (ook belangrijk voor degene die al SONOS bezitten en hier na aankoop pas achter komen zoals ik), dat doet afbreuk aan goede naam toch?

Hoi John,

Ik heb hier een Play 1 die ik graag kom ruilen met je Move als je wilt. 

Reputatie 4
Badge +3

Hoi John,

Ik heb hier een Play 1 die ik graag kom ruilen met je Move als je wilt. 

Meen je niet...wat een genereus gebaar van je :wink:

Reageer