Vraag

Waarom kan Sonos niet met Spotify verbinden?

  • 14 November 2021
  • 21 reacties
  • 445 Bekeken

Badge

Mijn probleem:

  • afspelen op Sonos vanuit Spotify app… onmogelijk
  • afspelen van Spotify vanuit Sonos app… heel soms

Mijn setup:

Ik heb een Sonos Amp met klassieke speakers en draaitafel bij mijn TV staan, bedraad aangesloten op de router (via switch). Ik heb een Sonos Play:1 in de keuken en een Play:1 op de slaapkamer.

Als ik probeer om vanuit de Spotify app muziek af te spelen op welke Sonos dan ook (ik kan ze alle 3 selecteren, de Spotify app ziet ze) dan gaat ie heel lang proberen om verbinding te maken maar er gebeurt niks. Ook geen foutmelding.

Als ik probeer om vanuit de Sonos app een Spotify playlist te spelen, denkt ie bij het eerste nummer lang na, meld dan:”Kan ‘naam nummer’ niet afspelen. Verbinding met Spotify verbroken”. Vervolgens springt ie naar het volgende nummer, om vervolgens weer dezelfde melding te geven. Dat gaat een tijdje door en heeeeeel soms, start er opeens een nummer. 

Met dit probleem loop ik eigenlijk al een jaar rond en heb al diverse pogingen ondernomen om het op te lossen. Ik lees het nodige over Wifi problemen, maar volgens mij heb ik prima Wifi. Ik lees ook over Mesh-issues. Maar dat heb ik uitgesloten. Ik had 2 x Asus RX92 in Mesh netwerk, die heb ik opgeheven. Zelfs 1 AP helemaal uitgezet. Het probleem blijft zich voor doen.

Ik heb net weer alles nog maar een keer opnieuw geïnstalleerd. Alle Sonos apparaten gereset. Spotify connectie verwijderd. Sonos app verwijderd. Alles weer opnieuw geconfigureerd.

Nog een paar puntjes:

  • aangezien de AMP Airplay compatible is, dat ook getest: via Airplay streamen vanuit Spotify naar de AMP werkt prima
  • De platenspeler als geluidsbron op alle Sonos apparaten afspelen: werkt prima. Idem voor het geluid van de TV

Kortom…. help. Het heeft jaren fijn gewerkt maar nu is de lol er wel een beetje af.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

21 Reacties

Badge

Voor het geval dat maar alvast een diagnose verzonden: 1891444127

Reputatie 7

Een diagnose uitlezen kan alleen Sonos. Dan kun je beter even ellem; op het forum doen ze dat niet.

Het lijkt er toch op datje een verbindingsprobleem hebt. Wat als je één van de Sonos devices als test een rechtsreek op de router zou aansluiten?

Badge

Thanks 106rallye,

Ik snap dat alleen Sonos kan uitlezen, het is het proberen waard. Ja ik moet even bellen, maar op zondagmiddag lukt dat niet zo goed :-).

Inmiddels ben ik wel iets verder. Het zit ‘m toch echt in de router settings… via het Engelse forum kwam ik de nodige suggesties tegen: zoals QoS en multicast uitzetten (Asus schijnt toch wel een lasige te zijn icm Sonos). Dat heb ik gedaan. En zowaar, ik kan vanuit de Sonos app weer iets beter Spotify muziek draaien: nog maar 2 nummers worden eerst geskipped voordat ie de rest van de lijst toch gaat spelen. Maar vanuit Spotify zelf blijft het prut: heel lang wachten een dan gebeurt er niks.

Ik heb de AMP rechtstreeks op de router geprikt maar dat help niet. Helaas.

Heb je nog andere suggesties?

 

Reputatie 6
Badge +3

Het zit `m zo goed als zeker in je thuisnetwerk dus een precieze beschrijving daarvan helpt. Je hebt een Asus router zeg je; maar ik neem aan dat je ook nog een apparaat hebt van je ISP waardoor het internet in huis binnen komt. Wat doet die dan nog in het geheel; is dat ook nog een router ? 

Badge

Hallo Eddie,

Het modem is van Ziggo. Die staat in bridgemodus (de routerfunctie is uitgeschakeld).

Reputatie 6
Badge +3

Hallo Eddie,

Het modem is van Ziggo. Die staat in bridgemodus (de routerfunctie is uitgeschakeld).

Mooi, dat is het enige juiste antwoord :wink: . Vaak worden dit soort problemen veroorzaakt door een router achter een router te plaatsen. Heb je toevallig nog wifi-versterkende apparaten in huis ? Ook dat werkt niet lekker met Sonos.

 

Daarnaast lees ik dat je aan het testen bent met Sonos bekabelen aan je router. Dat is prima, vaak is dat de oplossing maar daarvoor is het goed om je te realiseren dat er dan een totaal andere setup ontstaat (SonosNet). Ik adviseer je om onderstaand artikel en de gerelateerde artikelen onderaan eens aandachtig door te lezen zodat je een beetje up to speed bent. Gaan we daarna wel weer verder.

 

https://support.sonos.com/s/article/3235?language=nl_NL

 

 

Badge

Hoi Eddie, bedankt voor de info.

Ik heb het gelezen en vraag mij nu af: wil ik nou liever volledig draadloos of (een beetje) bedraad. Mijn AMP staat bij de TV, daar ligt ook een 16 poorts switch, dus mijn eerste gedachte is nog steeds: prik ‘m erin.

De Play:1‘s kan ik niet bedraad aansluiten.

M’n wifi is prima. Ik heb 2x een ASUS RT-AX92U. In eerste instantie had ik die in Mesh modus geplaatst maar omdat ik las dat dat (icm Sonos nogal eens voor problemen kan zorgen) heb ik ze nu weer beiden apart als access points geconfigureerd. De 2e ASUS staat op zolder en is ook bedraad aangesloten. Ik heb verder geen versterkers oid.

Wat me verder opvalt: als ik bij “Over mijn systeem” kijk, geeft ie nu bij al mijn Sonos apparaten WM:0 aan, ofwel bedraad… dat is vreemd want alleen de AMP is fysiek bedraad.

Reputatie 6
Badge +3

 

Wat me verder opvalt: als ik bij “Over mijn systeem” kijk, geeft ie nu bij al mijn Sonos apparaten WM:0 aan, ofwel bedraad… dat is vreemd want alleen de AMP is fysiek bedraad.

Dat is precies hoe het hoort te zijn. Als je 1 Sonos bekabeld, dan gaan alle Sonos speakers een draadloos netwerk met elkaar maken en krijgen allemaal WM(0). Je eigen thuis-wifi wordt dan dus overgeslagen door Sonos. Onderstaand is jouw huidige situatie.

 

Reputatie 6
Badge +3

De kwaliteit van je wifi doet dus niet meer ter zake voor Sonos bij deze setup. Wat nu wel ter zake doet is of de speakers binnen een redelijke afstand van elkaar staan om een goed netwerk te vormen. Dat kun je controleren door in te loggen op een willekeurige speaker (ip adres aanpassen naar 1 van jouw speakers en dan de network matrix opstarten. Veel rood is slecht, veel groen is goed.

 

 

Badge

Mmm, dan zal ik straks ‘ns het boeltje opnieuw draadloos configureren. Kijken of dat beter werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Mmm, dan zal ik straks ‘ns het boeltje opnieuw draadloos configureren. Kijken of dat beter werkt.

Wat bedoel je daarmee ? SonosNet is over het algemeen stabieler dan wifi setup…..zeker als je met meerdere AP`s werkt vormt dat vaak een obstakel voor Sonos ivm roaming tussen de AP`s.

Badge

De berichten kruisen elkaar.

Ik heb de Matrix gevonden (goeie tip dit!).

Weinig groens te vinden helaas…

Maar, als ik eea toch draadloos doe, kan ik dan opnieuw de matrix bekijken lijkt me? Of gedl die alleen voor SonosNet?

Reputatie 6
Badge +3

Ok, inderdaad, berichten kruisen elkaar. Mijn advies...blijf in elk  geval voorlopig op SonosNet, die matrix is redelijk alhoewel een Sonos Boost in jouw geval wel aan te bevelen is, dan gaat ie er een stuk groener uitzien denk ik.

Volgende vraag: als je een radiostation afspeelt via TuneIn radio (dus vergeet even Spotify en je draaitafel), blijft die netjes spelen zonder hapering ?

 

Reputatie 6
Badge +3

De berichten kruisen elkaar.

 

Maar, als ik eea toch draadloos doe, kan ik dan opnieuw de matrix bekijken lijkt me? Of gedl die alleen voor SonosNet?

Die matrix is alleen voor SonosNet. Het geeft weer welke verbindingen er doorgelaten worden tussen de speakers en van welke kwaliteit die is. Bij wifi setup duikt alles op je AP`s. Bij elke roaming zal er een uitval zijn.

Badge

Volgende vraag: als je een radiostation afspeelt via TuneIn radio (dus vergeet even Spotify en je draaitafel), blijft die netjes spelen zonder hapering ?

 

Ja, TuneIn werkt perfect, Sonos radio ook. ‘t zit ‘m echt in de Spotify verbinding.

Reputatie 6
Badge +3

Ik vermoedde al zoiets, vandaar dat ik er even op door vraag. Ik vraag me nu af of de meerdere AP`s nog een rol spelen als je Spotify Connect gebruikt, dus spelen via de Spotify App, en je telefoon gaat roamen tussen je AP`s. Dit is wel een bekend probleem hoor, dat speelt al heel lang en ik vermoed dat Sonos en Spotify daar wat naar elkaar liggen te wijzen.

 

Als je Spotify speelt vanaf de Sonos App, gaat dat nu beter ?

Badge

Ik heb bij wijze van test nu al 2 dagen m’n 2e AP uit staan. Dat maakt geen verschil.

Nadat ik gistermiddag op de router QoS heb uitgezet en Multicast routing aangezet, ging het via de Sonos app iets beter, qua Spotify afspelen: ik kan een playlist starten, en bij het 3e nummer gaat ie ook daadwerkelijk spelen. Na verloop van tijd wel wat drop-outs.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb bij wijze van test nu al 2 dagen m’n 2e AP uit staan. Dat maakt geen verschil.

 

Ok, heb je goed gedaan, steeds meer dingen uitsluiten en blijven inlezen op die router en testen. Je bent zeker dat er maar 1 DHCP server & NAT actief is ? Maw, alle AP`s ook in AP modus staan ? Dit zijn typische veroorzakers van problemen met Sonos.

Badge

Ik heb bij wijze van test nu al 2 dagen m’n 2e AP uit staan. Dat maakt geen verschil.

 

Ok, heb je goed gedaan, steeds meer dingen uitsluiten en blijven inlezen op die router en testen. Je bent zeker dat er maar 1 DHCP server & NAT actief is ? Maw, alle AP`s ook in AP modus staan ? Dit zijn typische veroorzakers van problemen met Sonos.

Ja, dat weet ik zeker.

Badge

Ik heb net nog een lijstje routerinstellingen aangepast. Dat werd gesuggereerd op het engelse forum:

voor 2.4Ghz:

  • wireless mode : legacy (dat heb ik gedaan, maar dan is m’n wifi stuk)
  • enable MAC filter: no
  • Roaming assistant: disable
  • IGMP snooping: enable
  • Airtime fairness: disable (voor zowel 2.5 en 5Ghz)
  • Universal Beamforming: disable (voor zowel 2.5 en 5Ghz)
  • Multicast routing: enable

Alle Sonos apparaten opnieuw opgestart. Maar helaas. Geen verbetering.

Heb je nog een suggestie?

Reputatie 6
Badge +3

Nee, helaas niet, elke router is weer anders, een paar van de instellingen die je noemt zeggen me wel iets maar anderen niet, die zijn echt specifiek voor die router. Ik heb hier alles van Unifi in huis (router/switches/AP) en gebruik een Sonos Boost als enige bekabeld voor SonosNet. Het werkt goed ook met Spotify (connect). Multicast & IGMP snooping zijn met name instellingen die van belang zijn als je ook IPTV hebt maar je hebt Ziggo (net zoals ik) en dan heb je dus geen IPTV. TV en Internet wordt gelukkig vooraf gefilterd door de splitter in je AOP.

Ik zou ook eens speuren op het forum van je router, mogelijk staat daar nog iets wat belangrijk is. Weet verder dat het probleem met Spotify Connect (dus via de Spotify App) heel veel voorkomt maar via de Sonos App zou het eigenlijk goed moeten gaan.

Post aub eens even de exacte typenummers van je router, ap`s. Nog beter is een eenvoudig schema van je netwerk topografie. Hoe is alles precies met elkaar verbonden vanaf je Ziggo AOP. Misschien geeft dat nog wat aanknopingspunten.