Beantwoord

Volume instelling bij inschakelen

  • 6 October 2018
  • 25 reacties
  • 3163 Bekeken

Goedendag,

Ik heb 2 PLAY1 gepaird als stereo.
Wanneer ik de sonos inschakel (om bv radio te luisteren) staat het volume van het systeem op het niveau van toen het uitgeschakeld is. Nu is het zo dat medehuisgenoten het wel eens fijn vinden om de boxjes behoorlijk hard te zetten. Als ik dan vervolgens inschakel wordt ik onaangenaam verrast.
Is er een mogelijkheid om dit te veranderen?
Zo niet, zou het wellicht een tip zijn voor de firma Sonos om de mogelijkheid te bieden voor het instellen van een "startvolume" ? Ik kan me voorstellen dat zoiets in de firmware in te bouwen is.

gr Henk
icon

Beste antwoord door Frank N 9 October 2018, 10:32

Bekijk origineel

25 Reacties

Er zijn voor mij 2 problemen die ik toch wel onhandig vind. Mijn Sonos systeem gebruik ik voor diverse doeleinden:

muziek luisteren via bijv de sonos radio 
als surround geluidsysteem voor de tv

als versterker voor mijn cd-speler en platenspeler 

Allereerst even mijn systeem: 2 x one sl, een playbase en een port.

Als ik sonosradio geluisterd heb en ik zet de tv aan, dan staat het systeem heel zacht en moet ik het een behoorlijk stuk harder zetten.

als ik dan de volgende ochtend weer radio wil luisteren, moet ik het dan een heel stuk lager zetten. Als ik via de port muziek ga luisteren, heb ik het systeem automatisch laten aan gaan, maar ook dit is weer behoorlijk hard, dus snel lager dat volume. 
Ik las dat er al 2 jaar geleden al melding werd gemaakt van een startvolume, zou worden doorgegeven, maar nog niet gedaan, of ik kan het niet vinden.

graag oplossingen

Groet, Rob

"Het idee van een start volume zal ik doorzetten als suggestie"

Graag. Hier nog een die graag zo'n optie zou willen.

Beste Sonos team,

Hoe is de status van een instel mogelijkheid voor een vast opstart volume?

Het zou zeker gewaardeerd worden als deze optie mogelijk word in de Sonos app.

Alvast dank namens velen.

Zijn er inmiddels al ontwikkelingen inzake het maximale start volume?

Ook ik ondervind overlast door te hard volume bij het aanzetten van mijn Sonos, ook ik/wij zouden hier graag een oplossing voor willen hebben.

Het Max instelbaar volume heeft voor ons geen meer waarde.

Het zou fijn zijn dat Sonos hier een oplossing voor gaat bedenken,

alvast bedankt..

M.v.g. GRD

Reputatie 5
Badge +3
Hey Henk, met de update van vandaag komt ook de mogelijkheid om een maximaal volume in te stellen. Hiermee kan je aangeven hoe hard de speaker kan gaan wanneer de volumebalk compleet open staat.

Het idee van een start volume zal ik doorzetten als suggestie. Dank je wel daarvoor.
Is er al iets meer bekend over deze feature. Gaat deze er nog komen? Vanochtend weer de hele buurt wakker gemaakt bij het starten van mijn sonos. Een van mijn huisgenoten vond het ook weer nodig om volume vrij hoog te zetten bij het uitschakelen van de sonos.
Reputatie 4
Badge +3

Hey Jan,

Nieuws hierover helaas nog niet, enige wat ik kan zeggen is dat er altijd actief naar de community gekeken word, en de suggesties die hier worden gepost ook altijd worden meegenomen bij de ontwikkeling van de app.

Daarom stellen we de feedback en suggesties die op het forum worden geplaatst altijd zeer op prijs!

 

 

 

goeiemiddag, ik heb wat zitten zoeken en ben op dit forum terecht gekomen. ik vind het heel vervelend dat je nergens een standaard waarde van volume kan instellen als je start met afspelen van muziek op je boxen. ik moet het dan altijd manueel aanpassen per kamer en neemt el at tijd in beslag. moest het systeem gewoon vb 12 onthouden als standaardvolume voor de sonos one’s en vb 55 voor de port waarop een b&o box op is aangesloten zou ik al gelukkig zijn.

Gezinnen met oudere kinderen herkennen dit zeker. Goede tip!!
Hey Henk, met de update van vandaag komt ook de mogelijkheid om een maximaal volume in te stellen. Hiermee kan je aangeven hoe hard de speaker kan gaan wanneer de volumebalk compleet open staat.

Het idee van een start volume zal ik doorzetten als suggestie. Dank je wel daarvoor.



Dag Frank,

Ben me vanmorgen weer lamgeschrokken toen ik de sonos aanzette. Ben eigenlijk best benieuwd of Sonos je suggestie heeft omarmt.

gr. Henk

Ook ik heb last van het niet kunnen instellen van een standaard volume bij opstarten.

Er zit een groot verschil in volume tussen het tv kijken waar het volume op 40 staat en het radio luisteren wat op volume 20 prima is.

Ik schrik me regelmatig helemaal rot als de radio in de ochtend weer op standje burenruzie aan gaat..…

Onbegrijpelijk dat dit in mijn ogen eenvoudig op te lossen euvel na 5 jaar.... nog niet is geïntegreerd.

 

Maar goed na wat proberen heb ik 2 oplossingen gevonden die buiten sonos om voorkomen dat ik me rot schrik en/of een boze buurman aan de deur heb staan.

 

Oplossing 1: in google home kan je een automatisering routine aanmaken.

Bovenstaande zet het volume in de nacht op 20 zodat ik in de ochtend zonder problemen half slapend de radio aan kan zetten.

 

Oplossing 2: met de ikea symfonisk sound remote gen2 kan je scenes aanmaken. Hier heb ik een snelkoppeling toegekend aan een knop waar de radio aan gaat op mijn favoriete zender met startvolume 20.

 

Reputatie 5
Badge +3
De mogelijkheid om de speaker een maximaal volume te geven is al enige tijd beschikbaar, sinds oktober 2018 alweer. Dit vind je terug in de Instellingen Kamer in je app.
Ja max volume wel. Maar het gaat me om het start volume.
De mogelijkheid om de speaker een maximaal volume te geven is al enige tijd beschikbaar, sinds oktober 2018 alweer. Dit vind je terug in de Instellingen Kamer in je app.


Die heb ik gevonden. Maar het gaat me om het maximum start volume. Ik vind het niet erg dat het volume hard kan. Wat ik alleen vervelend vind, is als met dat volume wordt afgesloten sonos ook weer start als je hem aan zet.

Hey Henk, met de update van vandaag komt ook de mogelijkheid om een maximaal volume in te stellen. Hiermee kan je aangeven hoe hard de speaker kan gaan wanneer de volumebalk compleet open staat.

Het idee van een start volume zal ik doorzetten als suggestie. Dank je wel daarvoor.


Beste Frank,

Is er al nieuws over deze suggestie? Er is zeker vraag naar :).

Cheers,
Jan

Reputatie 5
Badge +3
...foutje
De mogelijkheid om de speaker een maximaal volume te geven is al enige tijd beschikbaar, sinds oktober 2018 alweer. Dit vind je terug in de Instellingen Kamer in je app.

Die heb ik gevonden. Maar het gaat me om het maximum start volume. Ik vind het niet erg dat het volume hard kan. Wat ik alleen vervelend vind, is als met dat volume wordt afgesloten sonos ook weer start als je hem aan zet.
Voor mensen met een iPhone/iPad Is dit misschien wel een optie, werkt bij mijn prima.

Orto for Sonos van Splortal Ltd
https://apps.apple.com/nl/app/orto-for-sonos/id1438668205

Beste Sonos, hebben jullie al een update betreffende deze vraag?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn ?, de sonos start sowiezo altijd met een bepaald volume op dit is een instelling dus ik zou zeggen geef dit vrij voor de sonos gebruiker via instellingen.

Ik heb een playbar en 2 sonos 1 en elke keer als ik de radio of een playlist af wil spelen dmv de google home de opdracht te geven moet ik direct daar achteraan maar weer het volume aanpassen. Ok ik weet dat ik hiervoor een routine in moet stellen maar dat gaat nogal moeilijk als je ook diversen playlists in sonos hebt staan.

Jammer dat dit er nog steeds niet is. 
het ‘beste antwoord’ is niet zo best en te vergelijken met een ‘start’ volume. 

ik wacht nog steeds op de mogelijkheid dat het instelvolume bij het opstarten van het sonos systeem ingesteld kan worden.
Met de verschillende streaming diensten die opstarten met reclame is het volume niveau veel te hard.

Een merk als Sonos moet dit toch allang geregeld hebben !!

en wanneer gaat Sonos systeem op het 5G netwerk draaien ?

Heb al jaren Sonos naar tevredenheid maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat Sonos achter de feiten aan het lopen is tov de concurentie.

 

 

Reputatie 7

Je kunt dit ook mogelijk zelf, door een routine in te stellen die elke dag iets op een laag volume afspeelt. Ik heb zelf een Google-routine die het volume op een normaal niveau zet bij het afspelen van het nieuws:

Je zegt: “en wanneer gaat Sonos systeem op het 5G netwerk draaien ?” Wat zou je daarmee willen bereiken? 5G is een openbaar  (telefoon)netwerk, terwijl Sonos nu juist op je eigen wifi draait.

Sonos werkt nu alleen op 2,4 Ghz Wifi-netwerk terwijl 5 Ghz ook een goed alternatief is.
Beide frequenties worden beschikbaar gesteld door mijn internet provider.

Zoals je in je voorbeeld aangeeft gebruik jij de stembesturing van Sonos bij het opstarten.

De stembesturing van Sonos is zo matig en willekeuring dat ik hiermee alang gestopt ben. sla Google er maar eens op na dat de stembesturing van Sonos niet optimaal is.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn dat er een basis instelling in de progammatuur opgenomen kan worden zodat de het start volume ingesteld kan worden dat had mn eerste TV al 30 jaar geleden.

een topmerk als Sonos had dat allang geregeld moeten hebben ben ik van mening.

Reputatie 7

Ah, 5Ghz in plaats van 5G. Overigens klopt het niet wat je zegt: veel Sonos devices kunnen wel degelijk op 5Ghz, zie https://support.sonos.com/s/article/126?language=nl_NL In mijn ervaring is 5Ghz bovendien wat storingsgevoeliger dan 2,4Ghz.

Punt is wel dat in een surroundopstelling de 5Ghz antenne van de soundbar gereserveerd wordt voor de dedicated verbining met de Sub en de surrounds. De soundbars zijn dus inderdaad altijd 2,4Ghz - om technische redenen, dus.

Google Assistant op Sonos werkt inderdaad minder dan op Google device - vooral omdat Google zijn eigen devices voor lijkt te trekken. Eenvoudige opdrachten asl die van mij gaan overigens best goed. Ook het omroepen in huis werkt goed. Ik kan er best mee leven zo.

Geen idee waarom Sonos dit niet programmeert. De mogelijkheid zou dan wel optioneel moeten zijn - en Sonos heeft er terecht een hekel aan om de app te overladen met optisch. Negentig procent van de eigenaren (type: wel geld en smaak, geen technische kennis en niet bereid die te verwerven) raakt daarvan hopeloos in de war.

Reageer