UPC Cisco EPC3925 stoort met Sonos - Oplossing

• 29 juni 2012
  • 8 reacties
  • 15323 Bekeken

Reputatie 2
Mijn probleem was dat mijn drie Sonos sets (2x connect en 2x play5 in stereomodus) niet in de party mode wilde gaan (2 connects bleven in de leidende Root Bridge mode staan). Ook veroorzaakten mijn bridge enorme vertraging op het netwerk (bedraad en WLAN).

Het advies van de helpdesk was de modem/router van UPC (Cisco EPC 3925) in de bridge mode te zetten en al het netwerkverkeer door mijn Linksys router (WRT610N) te laten afwikkelen.
UPC weigerde de Cisco EPC3925 in bridgemode te zetten (is afgeschermd door eigen firmware), maar bood aan een ander modem te sturen, zonder router functionaliteit.

Mijn nieuwe UPC modem (Cisco EPC 3212) heeft alleen maar een internet en telefoon uitgang, waardoor mijn Linksys WRT610N nu het netwerkverkeer regelt.

Alles draait weer als een zonnetje!

Ik blijf het echter vreemd vinden dat een product van marktleider Cisco blijkbaar het Sonos systeem kan verstoren. Lijkt me wel iets voor Sonos om op te lossen aangezien half NL aan een Cisco modem/router hangt. Daarnaast moet ik ook een extra investering doen in een eigen router, terwijl ik die van UPC in bruikleen had.

Het storende modem staat niet bij sonos gemeld op https://sonos-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/769
Ik heb de helpdesk daarop geattendeerd, die verwijzen mij naar https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/42 waar het probleem wel is gemeld.

De helpdesk heeft erg veel moeite gedaan om mij te helpen en het probleem te achterhalen. Ze belde zelfs terug op afspraak. Dank daarvoor.

8 Reacties

Reputatie 2
Soms maakt de software van de router fouten, Sonos probeert wel zo veel mogelijk op te vangen, maar kan niet alles corrigeren. De router is nu eenmaal de "manager" van je netwerk.

Bedankt voor je informatie, ik plak hem boven aan het forum.
Reputatie 2
Beste,
Ik ben zopas overgestapt naar UPC 60MB internet en kreeg dus ook een nieuwe modem mee nl de Cisco DPC/EPC3925. Ik heb een router Netgear en heb gewoon de router kabel verbonden een van de 4 (gele)network slots. Ik krijg Sonos dus niet aan de praat, maar als ik het probleem van de vorige vraagsteller lees ligt dat dus blijkbaar aan die Cisco modem. Ik ben geen IT-er dus zou U me kunnen zeggen wat ik dan precies aan UPC moet vragen/zeggen ( ik begrijp dat bridging jargon niet echt dus graag lekentaal aub ;-))?Ik moet hen blijkbaar een modem vragen zonder routing functie - de Cisco EPC 3212 ?? zoals member Jelletb aangaf- , Ik veronderstel dat die mijn internet 60MB snelheid aankan ... Heb dus ook al 5 uur verloren om alles te proberen en te resetten etc etc tot ik dit forum vond. Trouwens mijn Mac Time machine wordt ook niet meer gevonden ... zal wel ook aan die nieuwe modem liggen dan ...
Zou de member JelleTB even kunnen aangeven hoe lang hij op die nieuwe modem heeft moeten wachten? Heel hartelijk dank en sorry voor het niet echt technische taaltje .. ben een doe het zelver en los veel zelf op maar het jargon .. tja ....
Reputatie 2
De Cisco blokkeert een deel van de communicatiemiddelen die Sonos nodig heeft om het systeem aan te sturen.

De oplossing hiervoor is om de Cisco niet meer als router in te zetten, de manager van je netwerk, maar alleen als domme modem, dus dat hij alleen nog je internet-toegang regelt. Dan heb je echter wel een ander apparaat nodig om voor router te spelen. Een eigen router dus.

De eerste schrijver hier had aan UPC gevraagd "Kunt u de Cisco in de Bridge mode zetten", maar dat wilden ze niet. In Bridge mode is de Cisco namelijk geen router meer, maar een modem. Ze wilden hem wel een ander apparaat sturen in plaats van de Cisco router, die alleen modem-functionaliteit had.

Dus vraag aan je provider "Kunt u de Cisco router in Bridge mode configureren". Als dat niet kan, dan zeg je "De router blokkeert multicast over het Wlan, en daardoor kan ik mijn digitale muziekinstallatie niet meer gebruiken. Heeft u voor mij een andere router of modem?"

Als je de Cisco router in bridge mode hebt, dan verbind je LAN port 1 op de Cisco met de WAN port op je eigen router (die je dan nodig hebt). De rest van je netwerk sluit je ook op je eigen router ipv de Cisco aan. Als je een modem krijgt idem, die moet ook aan de WAN port van je eigen router.
Reputatie 2
De connect en de play:1 heb ik zonet geinstalleerd op een Cisco EPC3925 van ZIGGO !
Werkt als een zonnetje , zonder verdere aanpassingen (bridge ed.).
NB wel in Ziggo beheerpanel de MAC adressen evt. opvoeren :rolleyes:
Reputatie 2
Wat bedoel jij met opvoeren?
Reputatie 2
Soms maakt de software van de router fouten, Sonos probeert wel zo veel mogelijk op te vangen, maar kan niet alles corrigeren. De router is nu eenmaal de "manager" van je netwerk.

Bedankt voor je informatie, ik plak hem boven aan het forum.
Dit is meer een kwestie van UPC firmware die niet werkt (zoals zoveel bij UPC wat niet werkt) dan een probleem met de CISCO. Die werkt namelijk prima samen met SONOS in de normale fabrieksinstellingen. Maar UPC heeft de firmware verpest.

Overigens vind ik het nogal vreemd dat UPC weigert dat ding in bridge modus te zetten.
Reputatie 2
Wat bedoel jij met opvoeren?Wat hij bedoelt is dat soms de wifi apparaten geblokkeerd worden om verbinding te maken met het netwerk tenzij je het MAC adres (het unieke adres dat elk aparaat heeft, zeg maar een digitaal sofi nummer) opgeeft.
Volgens mij voor sonos niet relevant, want deze is bekabeld verbonden met je router en heeft een eigen sonos wifi netwerk.
Reputatie 2
Cisco is al lang niet meer wat het geweest is en de Cisco EPC3925 is daar een mooi voorbeeld van. Ik heb er eentje van Ziggo en ik heb alle Wifi functionaliteit uitgezet incl de wifi-hotspot. Ik gebruik nu een AP van Ubiquiti en dat werkt perfect.

Reageer