Beantwoord

Tp-Link Deco M4

  • 6 October 2020
  • 47 reacties
  • 8090 Bekeken

Ik heb TP-Link Deco M4 aangeschaft. Daar een netwerk aangemaakt. De eerste satelliet is aangesloten met een UTP kabel op mijn Ziggo modem/router. Als ik in mijn originele netwerk ben zie ik wel de playbar en play1 maar als ik overschakel naar het aangemaakte netwerk kan ik niets met de sonos. De playbar is bekabeld aangesloten op de Ziggo modem/router. Ik zie nergens bij de netwerken een Sonos Wifi zoals in de instellingen wordt aangeduid. Moet ik de playbar eerst met UTP aansluiten op de TP Link (die dichtbij de ziggo router/modem staat? Zoniet wat moet ik anders doen. Normaal gesproken ondervind ik geen enkel probleem met de sonos apparaten.

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 22 December 2020, 07:23

Bekijk origineel

47 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Nee, dat heeft verder geen invloed behalve dat je juist mogelijke conflicten in je netwerk uitsluit hiermee die er toe kunnen leiden dat je Sonos niet meer werkt.

 

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Reputatie 7

Dat kan ik me niet voorstellen. Zie ook hier: What’s the difference between the Access Point Mode and Router Mode on the TP-Link wireless router? (tp-link.com)

Wat je verliest zijn geen functies voor de leek en de koppeling tussen apparaten op je netwerk wordt makkelijker omdat je geen twee apparaten meer hebt die als router fungeren, maar maar één, zoals het hoort.

Badge

ik heb ook een boost geeft dat nog andere opties die beter kunnen zijn voor mij? Je leest het al wel ben niet zo'n netwerk kenner;)

Reputatie 6
Badge +3

Huh, heb je die al aangesloten dan ? In dat geval wordt je Deco helemaal niet gebruikt door Sonos  :joy:

Badge

moet die dan aan de deco of gewoon aan j erouter? ik heb bij de router de wifi uitgezet zoals gevraagd door deco

 

Reputatie 6
Badge +3

Mag aan de router of aan de hoofd deco. Dus alleen aan de Deco die ook weer met een ethernetkabel is aangesloten aan je router. Router wifi uitzetten is prima, dat heeft verder niks meer Sonos te maken als je een Boost gebruikt.

Badge

ok thx ga ik morgen proberen!

 

Badge

thanks voor de tip! boost aan de hoofddeco en de speaker kan uit de meterkast. dank!

 

Badge

Hi All,

ik heb een nieuw probleem. Ik heb een one in de veranda staan in de tuin en steeds als ik daar even zit en muziek afspeel valt hij uit en is ook uit mijn lijst met kamets. de kamer heet verranda en dan na een tijdje staat hij weer in de lijst maar kan soms lang duren en daar heb ik m niet voor. Ik heb een boost aangesloten en tegenwoordig goede wifi ook in de veranda door de deco die daar staat.

Iemand een oplossing? Alvast dank

Reputatie 6
Badge +3

Als je een Boost gebruikt. dan wordt er niks gedaan met je standaard wifi. Sonos maakt dan een eigen draadloze netwerk aan, onafhankelijk van je wifi.

Je kunt dit controleren in settings→ system→ info

daar staat een waarde achter het veld WM (wireless mode), wat staat daar bij jou ?

WM0 = SonosNet (Boost of speaker bekabeld aan router)

WM1 = Wifi

WM2 = Surrounds

Soms staan de wifi instellingen nog opgeslagen in je Sonos systeem en vliegt het systeem heen en weer tussen WM0 en WM1. Dat geeft haperingen, je moet dan de wifi instellingen verwijderen.

Of…. de afstand van je One naar een andere Sonos is te groot, of te veel muren/vloeren. De afstand tussen de Sonos`en is namelijk bepalend, niet je wifi, dat wordt niet meer gebruikt in jouw opstelling.

 

Badge

hij geeft WM:0 aan

bij Netwerk staat SonosNet-kanaal kanaal 1

Als ik Netwerken behren aanklik staat daar een soort zonnetje netwerken updaten

en daaronder zwart bolletje met een - erin ziggodraadloos (mijn wifi netwerk).

 

Hallo, hier ook probleem om Sonos op de Deco m4 te krijgen. Deco m4 staat op acces point maar krijg geen verbinding.

lees hier dat het met een kabel moet, dat is geen oplossing voor mij.

kan dat echt niet anders ?

groet.

 Famtool

Reputatie 7

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Hallo 106rallye,

De Deco 4 in accespoint gezet en in router functie, beide geen resultaat.

pook dynamisch ip 

Sonos app geeft aan maak verbinding met (nieuw netwerk) maar dan krijg ik steeds melding kan geen verbinding maken.

ook de WiFi van de Ziggo router uit gezet.

speakers gereset en opnieuw aangemeld, geen resultaat  

valt me op dat je in de router modus bij de Deco, dat je meer instellingen hebt dan in accespoint mode.  
 

dit is zo’n beetje wat ik zelf kan doen denk ik

groet,

Famtool

 

 

Reputatie 7

Een paar dingen:

  • ik lees niet dat je de Sonos het evt. nieuwe SSID en wachtwoord hebt geleerd (dat kun je het makkelijkst doen door een Sonos-speaker even bekabeld aan te sluiten op de eerste Deco of je Ziggo router);
  • resetten van speakers is onhandig, alle evt. hulpvaardige foutmeldingen zijn dan weg (rebooten is overigens geen probleem);
  • mocht je echt de Deco als router willen gebruiken, dan moet je je Ziggo-modem in "bridge-stand” laten zetten - ik heb geen idee wat daar (ook met Sonos) de voor- of nadelen van zijn, maar het klopt dat de Deco's (ik heb zelf de X60) in router mode meer instellingen bieden;
  • je zou ook de aanschaf van een Boost kunnen overwegen, dan heeft Sonos niets meer met je wifi te maken.

Hallo, met kabel geprobeerd. Dan werkt het.  Zodra de kabel er uit gaat stopt alles weer. Met kabel kan niet omdat er maar 1 ingang zit in de hoofd Deco.. Deze gebruik ik voor de Hue bridge.

 

Met een boost heb ik ook een ingang nodig of kan deze op het ziggo modem ?

groet

 

Reputatie 7

@Famtool Heb je het met de kabel alleen maar geprobeerd, of heb je het Sonos-systeem ook de wificode verteld?

De Boost kan aan de Ziggo router als:

  • die router niet in bridgemodus staat; en je dus
  • de Deco als ap hebt aangemeld.

Als de Ziggo in bridgemodus staat en de Deco dus als router wordt gebruikt moet de Boost aan de hoofd-Deco, evt. via een switch.

@106rallye 

ik had de kabel aangesloten, toen deed het nog niets. Daarna app gereset en toen deed hij het. Beam via kabel Sonos 1 via WiFi. 
hoe kan ik de Sonos vertellen wat de WiFi is ?

heb geprobeerd na de kabel te verbinden met WiFi maar dit werkte niet.

ziggo router staat niet in bridgemodus (is ook geprobeerd maar toen had ik ook geen WiFi meer) de ingangen werken dus allemaal nog.  
Deco staat in AP. 
zou het dan ook kunnen met de kabel in de ziggo router naar Beam? Dan kan ik dat mss proberen. Een Boost is toch weer 115€ 

alvast bedankt voor je hulp.

groet,

Famtool 

Reputatie 7

Je Sonos devices konden verbinden met je oude Ziggo wifi. Nu heb je de nieuwe Deco  wifi, met waarschijnlijk een nieuwe netwerknaam etc. Dan moet Sonos die dus ook weten. Dat lijkt je draadloos niet te lukken. Volgens mij kun je de het beste een speaker even bedraad verbinden met je router en dan via Instellingen-Netwerk-Netwerken beheren de gegevens van je nieuwe netwerk bekend maken aan de Sonos devices. Als dat wel lukt kun je eens kijken hoe je Sonos samenwerkt met de Deco. Een Boost kan dan altijd nog. De prijs van een Boost wil nog wel eens variëren, zie https://tweakers.net/pricewatch/430165/sonos-boost.html 

@106rallye Ik ga het proberen zoals jij zegt. Had de Deco alweer in de doos gedaan 😒 maar geef het nog een kans.

ze hebben nooit op de Ziggo router WiFi gestaan maar op een losse externe router die nu vervangen wordt. De Ziggo WiFi stond wel aan maar gebruikte ik nooit. Ga eerst proberen met zelfde sidd en ww mss is dat het snelste.

keep you updated. 

Reputatie 7

Zelfde SSID en password is altijd een goed idee (mits veilig).

Zelfde SSID en password is altijd een goed idee (mits veilig).

Hoi @106rallye, het werkt!
Heb zelfde netwerknaam en ww gebruikt als de oude. 

na een tijdje stoeien met de one’s doet het het nu.

super bedankt voor tijd, uitleg en hulp. 
groet,

Famtool

 

Reageer