Beantwoord

Tp-Link Deco M4

  • 6 October 2020
  • 47 reacties
  • 8066 Bekeken

Ik heb TP-Link Deco M4 aangeschaft. Daar een netwerk aangemaakt. De eerste satelliet is aangesloten met een UTP kabel op mijn Ziggo modem/router. Als ik in mijn originele netwerk ben zie ik wel de playbar en play1 maar als ik overschakel naar het aangemaakte netwerk kan ik niets met de sonos. De playbar is bekabeld aangesloten op de Ziggo modem/router. Ik zie nergens bij de netwerken een Sonos Wifi zoals in de instellingen wordt aangeduid. Moet ik de playbar eerst met UTP aansluiten op de TP Link (die dichtbij de ziggo router/modem staat? Zoniet wat moet ik anders doen. Normaal gesproken ondervind ik geen enkel probleem met de sonos apparaten.

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 22 December 2020, 07:23

Bekijk origineel

47 Reacties

Reputatie 7

Allereerst de “Sonos Wifi”, oftewel het  Sonosnet dat je Playbar (als enige bedrade Sonos) heeft aangemaakt, is niet zichtbaar, dus die zul je nooit zien. Het lijkt erop dat je telefoon de Sonos niet ziet als hij inlogt op het Deco-netwerk, enkel als hij op het oude netwerk zit. S dat met meer apparaten (printer, TV) zo?

Ik heb ook smartverlichting van action en Dyson die werken ook allemaal op het aangemaakte netwerk. Is het misschien mogelijk dat ik de utp kabel verwijder en dan probeer aante sluiten via WiFi. Misschien is dan sonosnet wel zichtbaar?

Reputatie 7

Nee. het Sonosnet is enkel zichtbaar voor Sonos devices. Daar moet je ook niet zijn met je telefoon, die zou gewoon via wifi de Sonos apparaten moeten kunnen bedienen. Je telefoon ziet de Sonos devices echter niet als hij op de Deco zit. Daar lijkt toch echt het probleem te zitten. Is de Deco ingesteld als access point (zoals zou moeten als je hem op de Ziggo router aansluit) of als router? 

Nee niet als accespoint. Ik heb een utp kabel op de eerste satelliet aangesloten. De Deco heeft een eigen netwerknaam gekregen. Ik ga jou voorstel proberen. Heb zelf niet zoveel verstand van netwerken 

Ik heb exact hetzelfde alleen bij installatie. Ik probeer 2 sonos Play one SL's te configureren op mesh tp link deco M4 en het lukte niet. Ook niet bekabeld aan de sateliet die op zijn beurt weer bekabeld was met de router. Uiteindelijk als proef de router WIFi weer actief gemaakt en…….Ja hoor het werkt. Fijn. maar nu heb ik een wifinetwerk om muziek te luisteren en een wifi netwerk voor alle andere zaken. Dat werkt niet. Iemand een oplossing?

Reputatie 7

Je zou een Boost kunnen aanschaffen.

Beste 106rallye,

Bedoel je dat ik dan mijn Mesh wifi weghaal?

en dat ik de ruimten die ik niet bereik met een acces point (bekabeld) uitrust?

Een boost vertraagt toch? Er wordt nl best heftig “gegamed” op deze wifi.

 

Reputatie 7

Nee, een Boost is een apparaat van Sonos dat de Sonos-devices onafhankelijk maakt van je netwerk, net als wanneer je één van je Sonos-devices zou bekebelen. Zie https://www.sonos.com/nl-nl/shop/boost.html

Beste 106rallye,

Dank voor je antwoord. Sorry, dat is wat vroeger de bridge was. Ik slib een beetje dicht met allerlei apparaten. Als dat de enige oplossing is ga ik dat doen. Ik ga eerst proberen de TP Link op modus “access point” te zetten. Ik kreeg van iemand binnen ict van ons bedrijf te horen dat dit vaker moeilijkheden geeft. Toch dank voor de aangedragen oplossing

Hallo

speelt dit probleem nog steeds? Ik liep tegen hetzelfde probleem had 1 sonos met netwerkkabel aan ziggo modem hangen maar via sonos app op de telefoon kon ik mijn sonos speakers niet meer vinden. 
 

simpel opgelost door die ene sonos speaker met netwerk kabel aan de primary tp-link te hangen en alles werkt weer. 
 

dus netwerkkabel van ziggo modem naar primary TP-link. En op de tweede netwerkpoort van de TP-link 1 sonos aansluiten. En alles werkt hier. 
 

groet

Maarten

Reputatie 7

Maar dan heb je dus zowel de Ziggo als de TP Link als router ingesteld? Netwerktechnisch is dat niet mooi. maar als het voor jou werkt…...

Nee tp-link is als access point ingesteld zoals handleiding van ziggo ook aangeeft. 

Reputatie 7

Dan zou het niet uit moeten maken waar je de Sonos op aansluit, volgens mij. Maar ik ben geen netwerk-expert…...

Nou wat niet werkte was de sonos rechtstreeks op het ziggo modem aansluiten. Dat werkte niet. De WiFi van ziggo modem staat helemaal uit. Ingelogd op ziggo modem zag ik de sonos speakers wel vermeld staan. Maar de sonos app kan ze niet zien. Blijkbaar worden die gegevens niet ‘doorgestuurd’ naar tp-link. 
de sonos app ziet de sonos pas als je ze rechtstreeks op tp-link aansluit.

 

maar…. ook ik ben geen netwerk expert 😃

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou toch de instellingen (DHCP server moet uitstaan, IP adres & gateway in de juiste range) van je TP link nog eens goed controleren want zoals hierboven al aangegeven, het mag echt niets uitmaken of je de Sonos aan je ziggo router danwel aan je primary TP link hangt wanneer deze in AP mode staat. Wifi van je ziggo router uitzetten is ook prima, dat heeft ook geen invloed hierop.

Hallo Eddie

Dank voor je ‘wake up call ‘.  Ik ben de instellingen van tp-link nog eens nagelopen. En deze stond idd op router en niet op AP. Niet goed opgelet. Heb dit aangepast. En nu hangt mijn sonos weer aan de ziggo router. En na herstarten van alle sonos speakers zijn ze gewoon zichtbaar en bruikbaar. 
Dus aan tp-link hangen is niet nodig in AP mode. 
 

thnx!!

Reputatie 7

Ik heb eerder deze week een paar TP Links X60 geïnstalleerd. Router is inderdaad de standaard instelling - ik moest even zoeken naar de ap-stand.  

DANK!

 

De setting ROUTER staat standaard aan. Deze moet je omzetten naar ACCESS POINT, en dan werkt het weer. 

 

DANK!

 

De setting ROUTER staat standaard aan. Deze moet je omzetten naar ACCESS POINT, en dan werkt het weer. 

 

Klopt! Werkt bij ook op deze manier. Thanks!

Badge

Ik heb sinds vandaag TP-Link Deco M4 en het werkt wel nu maar er moet wel 1 speaker in de meterkast aan de Hoof TP-Link M4 gekoppeld blijven! Dat is wat onhandig en niet wenselijk. Zodra ik de sonos app volg en hij zegt koppel nu los en u kunt m neerzetten waar u wilt valllen alle sonos speakers weg. Iemand een oplossing? Ik heb van de connectbox alle wifi uitgezet.

 

Reputatie 6
Badge +3

En die Deco staat al in AP mode zoals hierboven meermaals besproken ?

Reputatie 7

Een Boost aan die eerste node zou dan ook kunnen.

Badge

Beste Eddie,

 

Dank voor je reactie!

Hoe zet ik die in de AP mode? en kan dat zomaar? Wat is het verschil met nu dan? je ziet het al ben niet echt een expert.;)

 

Reputatie 7

Zie 

 

Badge

dank voor het filmpje! nog ff een vraag als ik dit aanpas heeft dat geen nadelige invloed op Wifi verder? of op de rest wat op de TP link werkt zoals hue en woonveilig?

 

Reageer