Things Sonos should improve | Zaken die Sonos zou moeten verbeteren

  • 15 October 2021
  • 15 reacties
  • 117 Bekeken

Ik zou hiervan een verzameltopic willen maken met tekortkomingen die aangetroffen worden in Sonos apparatuur en/of de Apps

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I would like to start a topic collection with shortcomings found on or with Sonos equipment and/or Apps.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

One of the most critical is the lack of SMBv2 and SMBv3 support!

 

Problem:

Only SMBv1 is currently supported and this is an obsolete and end-of-life protocol with critical security issues.

At least make it so that Sonos S2 app supports this.

Without this it isn't possible to safely create a Music Library from a NAS

 

Supporting document samples:

https://techcommunity.microsoft.com/t5/storage-at-microsoft/stop-using-smb1/ba-p/425858

https://kb.iu.edu/d/aumn

https://stealthbits.com/blog/what-is-smbv1-and-why-you-should-disable-it/

and much more to be found...

Not so critical but just consumer unfriendly is the Sonos Playlist issue.

 

My Setup:

Sonos Arc and two Sonos One SL speaker setup as Home Cinema

Recently added an Ikea Symfonisk and a Sonos Connect to this.

Sonos S2 app on Android and IOS devices

 

Problem:

Playlist does not continue where it is stopped when switching to TV and back.

Instead it starts from top again.  With a playlist that is several hours or days in length this is annoying because you will hear the same songs over and over again.

 

Explanation:

From within the Sonos S2 app I (mainly) use Spotify (Family Premium) as source. I select a playlist and start listening to the music. 

I can now play and continue the playlist. 

This changes when I want to watch TV, then the sound source on my Sonos set is changed to TV and the music then stops playing. 

All fine so far. 

It goes sideways when I have finished watching TV and want to continue the playlist I started earlier. 

Then the Sonos app seems to have forgotten where I left off in the playlist and is back on top again with the first song of the playlist. 

It makes no difference if I use a Spotify playlist or if I have saved it as a Sonos playlist.

 

If the Spotify App is used to initiate a playlist it is paused and can be continued at the same point when switching to TV and back. However the connection to the Sonos speaker room has to be re-established.  

 

A fix would be highly appreciated.

Reputatie 6
Badge +3

Max number of files in the music library (the one from the SMB1 share :joy: ) is 65K. This is outdated; storage is no longer a constraint.

Reputatie 6
Badge +3

SonosNet wireless mode (WM:0) uses STP (Standard Tree Protocol) to avoid loops in the network (IEEE 802.1d). Modern managed switches are using the successor RSTP (Rapid Standard Tree Protocol, IEEE 802.1w). This will lead to issues in the (home) network if multiple Sonos devices are cabled via ethernet and others are wireless.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou daaraan willen toevoegen dat we gewoon Nederlands schrijven in een Nederlands forum. Wel een bericht starten in het Nederlands en dan op jezelf reageren in het Engels. Minstens net zo vreemd als sommige van de aandragen “problemen”. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat de bedoeling van TS is dat de verbeterpunten dan 1 op 1 door Sonos NL worden doorgegeven aan Sonos Inc (lezen geen Nederlands)……..waar er dan even goed niets mee gebeurt :joy: .

Reputatie 6
Badge +3

En het is altijd belangrijk om (positief) kritische feedback te geven…..we omarmen Sonos allemaal, er is geen betere maar dat neemt niet weg dat we kritische noten moeten blijven plaatsen :wink: . Over de kwaliteit v/d apps kun je van mening verschillen; over het achter lopen op het gebied van veiligheid & netwerktechnologie niet (SMB1 & STP). Kan echt niet meer, mijn bescheiden mening dan. Gebruikers worden blootgesteld aan potentieel gevaar van buitenaf (Exposed in Engels :joy: ) en Sonos kan je netwerk platleggen (Broadcast Storm of Multicast Flooding in Engels).

Reputatie 7
Badge +3

Zal ongetwijfeld, maar doe dat dan op het Engelse forum. Hoe dan ook heb je daar een veel groter bereik. En inderdaad is het leuk om dit in een gebruikersforum te doen, maar geef dan ook direct uitleg wat je doel is en hoe je dat zou willen bereiken. 
De meelezende Sonos medewerkers zijn reuze aardig en behulpzaam bij problemen, maar ik zou niet willen zeggen dat zij de juiste plek zijn om dit verhaal te adresseren. Zoals Ediie aangeeft ….. er gebeurt toch niets mee en/of je hoort er nooit meer iets over.

Zelf denk ik ook dat een aantal specifiek genoemde problemen bij muziekproviders niet direct opgelost kunnen worden door Sonos, maar dat daar ook een rol ligt voor de aanbieder. Hun energie zal meer in de eigen apps gestoken worden. 

Reputatie 6
Badge +3

Ach….alle kleine beetjes helpen :sweat_smile: . We moeten blijven duwen; is ook in het belang van Sonos en onszelf.

Reputatie 7

@EdwinK Het is overigens niet de app die vergeet waar je playlist is - het is het systeem. De app is slechts een afstandbediening voor het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye Klopt deze redenatie wel? Is het niet meer een combinatie van zaken? Uiteindelijk is het ook de app die “onthoud” van welke diensten je in Sonos gebruik wilt maken en ook op die plek worden favorieten e.d. bewaard. 
Of denk je dat dit soort zaken in de cloud van de muziekaanbieder bewaard worden?

Reputatie 7

Zoals ik het begrepen heb niet. Het systeem houdt alles bij. Zou je alle apps verwijderen en op nieuwe telefoons installeren, dan zijn volgens mij je favorieten nog steeds aanwezig - op het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe het ook is, de app is dan toch meer dan alleen een afstandsbediening. De app zorgt er dan ook voor dat de waar dan ook opgeslagen info zichtbaar en bruikbaar is. Wanneer een op Sonos opgeslagen playlist niet zichtbaar wordt op de app dan heb je er nog niks aan. Wat dat betreft maakt het denk ik voor topicstarter ook niet uit wat de oplossing is en waar de info vandaan komt, dat zou dan aan Sonos/muziekaanbieder zijn om hier iets voor te verzinnen.

Reputatie 7

Mijn opmerking was bedoeld om meer inzicht te bieden in hoe Sonos werkt. De app is een afstandsbediening voor het systeem, maar, toegegeven, wel een luxe afstandsbediening omdat hij over tweewegverkeer beschikt.

Juist deze set up door Sonos zou moeten kunnen garanderen dat de playlist doorgaat waar hij gebleven was, omdat je ook vanaf een ander device (bijvoorbeeld iPad in plaats van iPhone) de opdracht kunt geven om verder te gaan. Als de app dit zou onthouden, dan moet je ook nog met hetzelfde device de opdracht geven.

Ik zou inderdaad ook graag een opvolger voor SMBv1 en een eind aan de 65k limit zien - eventueel ook een folderview in Plex, al is dat eerder een verzoek aan Plex dan aan Sonos.

Reputatie 6
Badge +3

Voor wat het waard is:

https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229000/smb1-security-issue-lack-of-response-from-sonos-6860761?postid=16551779#post16551779