symfonisk en wifi probleem binnen goed werkende sonosinstallatie

  • 5 October 2019
  • 4 reacties
  • 1567 Bekeken

Badge
Ik lees al dat ik niet enige ben. Vandaag impulsaankoop Ikea Symfonisk gedaan. Open keuken aan woonkamer met Sonos 5 stereoopstelling subwoofer en playbar.
Ziggo router en geen slechte verbinding behalve nu met Ikea/Sonos Symfonisk helaas. Valt weg al gekeken waar het aan kan liggen maar niet aan kanalen. Krijg al spijt natuurlijk maar hangt al netjes en gaten in tegels geboord dus mag toch hopen dat de klachten serieus genomen worden en Sonos met oplossing komt op zeer korte termijn. Dit is niet leuk!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hey John, heb je al telefonisch contact met ons opgenomen? Vaak kunnen we je dan veel sneller helpen.
Badge
Nog niet gedaan, inmiddels lijkt het probleem door verdere optimalisatie Wifi grotendeels verdwenen te zijn. Durf nog niet te juichen. Volgens mij is alleen nog een koppeling met TV, waar de SONOS soundbar aan zit gekoppeld nog wel iets wat met de Symofinisk ook niet helemaal goed werkt. Maar volgens mij hebben jullie ook al wel aangegeven dat Sonos 5 in stereoopstelling beter niet aan TV met soundbar gekoppeld kunnen worden. Overigens werkt dat wel en doen wij dat toch wel omdat het geluid veel en veel beter is dan alleen met soundbar. Maar dat was wel ook iets wat blijkbaar door jullie las ik toch afgeraden werd volgens mij. Was het niet omdat ze dan als surround speakers gezien werden of zoiets? Wellicht geldt dat nu ook voor de keukenspeaker zoals ik de Symfonisk maar noem bij ons dat die zich niet single geweldig laat koppelen via toevoegen aan kamers? Maar goed als het netwerk en de verbindingen met SONOS toch weer tot irritatie gaan leiden en het niet aan mijn WiFi ligt zal ik dan bellen om verder eventuele problemen te analyseren met jullie .
Reputatie 7
Badge +3
Alles met 5.1 bij Sonos moet je echt als een aparte speaker zien, welke zijn signaal rechtstreeks van de tv ontvangt. Iedere “kamer” die je toevoegt zal zijn signaal via een omweg ontvangen, waardoor verstoring of vertraging kan optreden.
Dit geldt dus alleen voor het geluid vanaf de tv, bij afspelen van muziek, zonder tussenkomst van de tv, zal het wel storingsvrij moeten werken.
Badge

SOLVED! Inmiddels heb ik een prima streamende Symfonisk. Het SonosNet bleek de boosdoener in mijn geval.

=== technische uitleg wat ik ontdekte ====

Mijn Sonos opstelling bestaat uit 2 Amps gekoppeld via Ethernet, en een Move draadloos en een Symfonisk draadloos. De Symfonisk haperde enorm.

Wat ik ontdekte is dat de Symfonisk draadloos muziek speelde, maar NIET op mijn Wifi was aangemeld. Ik heb prima Wifidekking in mijn hele huis (roaming Ubiquity), maar daar maakte de Symfonisk geen gebruik van!
Daarnaast zag ik op de wireless interface van de Symfonisk heel veel (9180) dropped packets: 

br0       Link encap:Ethernet  HWaddr 34:7E:5C:xx:xx:xx  
inet addr:192.168.10.247 Bcast:192.168.10.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::367e:5cff:fefe:c78c%1996276272/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:373612 errors:0 dropped:9180 overruns:0 frame:0

 Het blijkt dat de Symfonisk draadloos (bridged) verbond met het (Hidden) wifinetwerk van mijn Sonos Amp. En die staat een verdieping lager. Sinds ik de Symfonisk heb verbonden met mijn eigen wifinetwerk, streamt hij weer prima!
===================================

Oplossing 1: Je zou eerst kunnen proberen het SonosNet op een ander kanaal te zetten. Standaard staat dit op kanaal 1. Bij mij werd het op een kanaal ‘iets’ beter, maar nog niet optimaal. 

SonosApp → Instellingen → Systeem → Netwerk → SonosNet-kanaal

Oplossing 2: Uitschakelen van het SonosNet, zodat je draadloze boxen weer gewoon op je eigen WiFi connecten:

SonosApp → Instellingen → Systeem → [ieder systeem wat bekabeld is via Ethernet] → [product] → Wifi uitschakelen aanvinken.