Vraag

Surroundspeakers vallen steeds weg

  • 9 September 2021
  • 15 reacties
  • 929 Bekeken

Badge

ik heb onlangs mijn beam bedraad aangesloten ,nadat ik problemen had met mijn netwerk in huis, deze viel telkens uit.  Nu heb ik de beam bekabeld aangesloten ,en geen last meer. Maar nu werken mijn 2 one speakers (surround) niet goed meer , het geluid valt steeds weg of hapert .He geluid van de Beam blijft het wel goed doen. Wat kan ik hier aan doen?

Als ik in mijn instellingen kijk dan zie ik dat mijn Beam ingesteld staat op WM0 en alle overige (draadloze) speakers op WM1. Gaat daar misschien iets in mis ? ik kan als dat het probleem zou oplossen ook de 2One speakers eenvoudig van bekabeling voorzien.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

 

Als ik in mijn instellingen kijk dan zie ik dat mijn Beam ingesteld staat op WM0 en alle overige (draadloze) speakers op WM1. Gaat daar misschien iets in mis ? i

Inderdaad, dat is niet goed. Als je Beam bekabeld is, dan gaat je hele systeem over naar SonosNet (WM:0) ipv thuiswifi (WM:1). Waarschijnlijk is het systeem heen en weer aan het schieten tussen de 2 manieren. Daarom moet je de wifi-credentials verwijderen. Wifi in de speakers moet aan blijven staan, je moet dus alleen je wachtwoord verwijderen.

 

https://support.sonos.com/s/article/3488?language=nl_NL

Reputatie 6
Badge +3

Liever niet meerdere speakers bekabelen, dat gaat andere problemen veroorzaken. Alleen de Beam is prima.

Badge

Geprobeerd , maar niet gelukt , eerste paar keer bleven de one speakers nog steeds op wm 1 staan 

en kwam steeds m’n netwerk weer terug , nog paar keer gedaan , maar nu heb ik alleen nog maar de beam , de andere speakers zie ik niet meer , rebooten geprobeerd , via ondersteuning geprobeerd ,maar zonder resultaat , wat nu ?

Reputatie 6
Badge +3

Heb je wifi op de Beam uitstaan ? Die moet echt aanstaan, ook als deze bekabeld is.

 

Hoe ziet je netwerk er uit ? Welke apparatuur gebruik je als modem/router/switches/wifi ?

Badge

Oké  daar gaat er in ieder geval al wat mis , bij de Beam staat Wifi uit

Verder heb ik :  modem van KPN experia box V10 , switches van Netgear GS116 GE , 2 super wifi punten van KPN

Reputatie 6
Badge +3

Beam bekabelen en dan wifi uitzetten in Sonos werkt nooit, die moet aan. De Beamgeeft het draadloos signaal door aan de andere speakers bij WM:0. Wifi uitzetten werkt alleen als alle Sonos speakers bekabeld zijn, dus echt allemaal.

 

Er schijnt ook een probleem te zijn met EB v10 icm Sonos, ik weet niet of KPN daar al een update voor heeft uitgebracht.

 

Super wifi punten zou makkelijk het probleem geweest kunnen zijn in je WM:1 situatie. Sonos & Wifi boosters is geen gelukkige combinatie. In de WM:0 mode heb je daar geen last van.

 

Reputatie 7

Het probleem met KPN betrof de V10a. Dat zou te verhelpen zijn door de router te resetten - dan haalt hij de laatste (verbeterde) softwareversie op.

Surroundspeakers zouden op WM:2 moeten staan volgens mij (WM:1 is draadloos via wifi als zelfstandige speaker); bedraad aansluiten kan, maar wordt afgeraden.

Reputatie 6
Badge +3

WM:2 is alleen bij wifi-setup 5ghz. In SonosNet is alles WM:0 weergave.

Badge

oke , bedankt voor jullie reacties, ik ga het vanavond weer proberen.

Dan zet ik eerst de beam de wifi aan, vraagt deze dan niet om mijn Wifi (kpn) netwerk met wificode ?

En dan ? gaan dan mijn overige sonos componenten automatisch op WM0 en de surround boxen op[ WM 2(ik heb nog een AMP connect, 2 boekenplank luidsprekers Symfonisk in andere ruimtes, en dan de 2 stuks ONE tbv surround) Of  moet ik na inschakelen Wifi op de beam nog een actie doen? (bijv netwerk update in het menu netwerkbeheer) 

Nog tips en trics……..

Reputatie 7

WM:2 is alleen bij wifi-setup 5ghz. In SonosNet is alles WM:0 weergave.

@Eddie the Eagle heeft gelijk. Net gecheckt bij mijn eigen systeem: als je gebruik maakt van Sonosnet, bij jou omdat de Beam bedraad is aangesloten, staan ook de surrounds op WM:0. Weer wat geleerd!

@Dick & Michelle De term “wifi” is wat misleidend: het gaat eigenlijk om alle radioverbindingen, dus zowel de wifi als de (onzichtbare) 5Ghz-verbinding met de surrounds. Zo lang de Beam bedraad is aangesloten en dus een internetverbinding heeft zal hij niet om je wificodes vragen. Daarna gaan alle Sonos-speakers op WM:0. Eventueel kun je daarna de wificodes uit de apparaten verwijderen, maar dat zou het enige zijn.

Voor Sonosnet is hjet het beste als de meest centraal gelegen speaker in huis bedraad wordt aangesloten -  dat hoeft dus niet per sé de Beam te zijn. Ik heb daarvoor een Sonos Boost in de meterkast, centraal in mijn huis gelegen.

Badge

Top,  gelukt ,bedankt voor jullie hulp

alles werkt weer perfect , daar word ik blij van 👍👍👍

Badge

ik was toch iets te voorbarig geweest , 's avonds ging het weer helemaal mis met ons netwerk, viel telkens weer uit. uiteindelijk heb ik de UTP kabel weer van de beam afgehaald , en alles weer overgezet op de Wifi. Nu staat alles dus weer op WM1 en de ONE speakers staan nu op WM2 (zoals jullie ook eerder aangeven). Vanaf vrijdagavond laat tot nu toe geen problemen meer geweest.

Schijnbaar geeft dat Sonos net dan toch conflicten met de KPN router en drukt het netwerk weg.

 

Hoop dat het nu zo blijft .

Reputatie 6
Badge +3

Mm, over het algemeen vertrouw ik SonosNet meer dan Wifi, het is ontworpen voor en door Sonos. Op wifi-mode (WM:1/2) heb je grotere kans op problemen. Ik zou het niet zomaar accepteren, mogelijk heb je inderdaad met een van de bekende problemen van de KPN/Sonos-combinatie te maken:

https://forum.kpn.com/internet-9/sonos-speakers-vallen-weg-sinds-laatste-update-experiabox-v10a-546302

 

Badge

Oké,  ik,heb inmiddels weer contact gehad met mijn contactpersoon (een monteur) van de KPN.

Hij zegt dat de Experia box V12 ook hetzelfde heeft als de V10

 

Zijn reactie  was:

De V12 heeft exact zelfde issue via sonos net om eerlijk te zijn

Ons beleid is momenteel die wm1 optie. Software team van kpn is wel constant bezig met met verbeteren, en die hebben schijnbaar ook contact met sonos

 

Reputatie 6
Badge +3

Ok, daar is weinig tegen te beginnen dan. Voorlopig maar het KPN forum goed in de gaten houden of er een oplossing komt en tot die tijd op de wifi. Hopelijk blijft die werken.