Vraag

Surround Play:1


Goedemorgen allemaal,

Wij hebben een Playbar, Sub en 2 Play:1's voor de surround. maar het geluid van de play:1 boxen is dusdanig zacht dat je het gewoon niet hoort tenzij je met je oor tegen de box aan zit.

 

Ik lees dat heel veel mensen hier problemen mee hebben, maar heb nog nergens DE oplossing kunnen vinden… Voel me nu wel een beetje vern**kt/opgelicht door Sonos.

Je mag er van uit gaan als je zulke dure speakers koopt, ze ook werken zoals het hoort en dit bekende probleem opgelost wordt door Sonos?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer ervaar je dit? Hoe is het geluid bij muziek streamen?Surroundspeakers geven standaard bij tv kijken alleen de omgevingsgeluiden weer wanneer de tv DD5.1 doorgeeft. Dit is dus een heel normaal beeld. Ook is het geluid enorm afhankelijk van de kwaliteit en manier van geluid opnemen van het programma. 

Zelf kan je wel wat aanpassen via de instellingen in de app. 
 

Het is dus absoluut geen zaak die opgelost moet worden door Sonos. Eea ligt vaak aan een verkeerd verwachtingspatroon van de gebruiker. 

Reputatie 7

Inderdaad kan je verwachtingspatroon anders zijn als wat feitelijk bij surround mogelijk is. Veel mensen verwachten ook bij beeld een volledig geluid, terwijl de surrounds er dan alleen zijn voor geluid van publiek, vogeltjes en wegstervende helikopters. Voor muziek (van Sonos bronnen) kun je de surrounds op “volledig” zetten.

Je bericht is erg kritisch, zonder dat je handvatten biedt voor help. De volgende vragen komen bij mij op:

  • heb je dit alleen bij TV-geluid?
  • wat zegt Sonos dat je op dat moment ontvangt voor geluid?
  • welke TV heb je?
  • wat zijn de geluidsinstellingen van je TV?
  • en van je evt. settopbox?
  • wat heb je zelf al geprobeerd?

Wat ik van een Surround set verwacht is ik idd wat @106rallye zegt, bij geluiden wil horen,

maar die hoor ik dus niet… tenzij je met je oor tegen de box aan zit dan hoor ik ze extreem zacht, maar de ervaring van surround is 0,0.

 

Hiervoor had ik een heel simpel setje van LG en die deed het perfect en ook op dezelfde manier aangesloten en geen instellingen in de TV gewijzigd.

Deze is helaas overleden vandaar na veel wikken en wegen voor de Sonos gegaan.

 

  • heb je dit alleen bij TV-geluid
    -Tot nu toe wel omdat wij geen muziek streamen via de sonos, zal dit is proberen.
  • wat zegt Sonos dat je op dat moment ontvangt voor geluid
    -Waar kan ik deze informatie vinden?
  • welke TV heb je?
    -Samsung 4K smart TV
  • wat zijn de geluidsinstellingen van je TV?
    -Dit zou ik moeten nakijken, gezien onze LG set wel gewoon werkte ben ik er vanuit gegaan dat dit goed stond.
  • en van je evt. settopbox?
    -Alleen een T-mobile ontvanger, verder niks.
  • wat heb je zelf al geprobeerd?
    -Ik heb alle instellingen in de app geprobeerd (Volledig, Sfeervol, TV/muziek volume op min en max
Reputatie 7

Ik loop je antwoorden even af:

  • wat zegt Sonos dat je op dat moment ontvangt voor geluid
    -Waar kan ik deze informatie vinden?

In de Sonos app tik je op de "kamer” (zo noemt Sonos dat) waar je Sonos-set staat. Dan krijg je zoiets te zien:

Zie de cirkel.

  • welke TV heb je?
    -Samsung 4K smart TV

In iedere geval een nieuwere TV. Type dus nog onbekend.

  • wat zijn de geluidsinstellingen van je TV?
    -Dit zou ik moeten nakijken, gezien onze LG set wel gewoon werkte ben ik er vanuit gegaan dat dit goed stond.

Doe dat maar eens - wel opvallend dat je dat, ondanks het leeswerk dat je boven noemt, nog niet gedaan hebt. Zeker omdat je nu via een optische aansluiting werkt (Playbar heeft geen HDMI), wat anders kan zijn als via HDMI. Kijk naar geluidsinstellingen als pass through of Dolby Digital, of optisch.

  • en van je evt. settopbox?
    -Alleen een T-mobile ontvanger, verder niks.

Ook hier liefst Dolby Digital bij de geluidsinstellingen.

  • wat heb je zelf al geprobeerd?
    -Ik heb alle instellingen in de app geprobeerd (Volledig, Sfeervol, TV/muziek volume op min en max

Het geluid dat je Sonos set maakt, wordt veroorzaakt door een samenspel van je TV, de evt. apps daarop, je afspeelapparaat (zoals de settopbox) en het bronmateriaal. Je zult bij problemen dus alles even langs moeten.

Badge +1

Zet je afstand van je surrounds play 1 tot uw zitplaats groter in

 

Meer dan 3 meter

 

Reputatie 7

Dat zou mijn allerlaatste tip geweest zijn. De achterluidsprekers gaan dan gewoon harder, zonder dat je zeker bent of ze het juiste geluid weergeven. Bovendien zou dit eigenlijk met Trueplay (waar ik de vragensteller nog niet over heb gehoord) goed geregeld moeten zijn,

Wat mij betreft dus:

  • eerst de instellingen;
  • dan Trueplay;
  • en dan eventueel het voorstel van Ronny.

@106rallye  en @RONNYRonny  dankje voor jullie tips!

Ik heb gisteren de instellingen bekeken, en mijn TV staat standaard op Dolby Digital, en veranderd zelf naar PCM als er een zender is die dat niet ondersteund. Van de T-mobile box kan ik deze niet aanpassen (althans tot dusver niet).

 

De optie “Muziek Afspelen” staat bij mij ook op Volledig.

 

Toen ik de boxen geplaatst heb heb ik alles afgestemd met Trueplay, wellicht dat dit niet goed gegaan is dus zal dit ook nog even opnieuw doen.

 

Als hij na de Trueplay nog niet werkt zal ik @RONNYRonny  zijn tip even proberen.

Badge +1

Succes toegewenst

Reputatie 5
Badge +3

@MaxieWax 

Ik zou graag de vraag van @106rallye beantwoord willen zien, mbt de vermelding in de app (screenshot)

Reputatie 7

Van T-Mobile TV: handige tips en instellingen | T-Mobile TV:

“Zelf de geluidskwaliteit verbeteren

Zonder goed geluid geen fijne televisieavond. Daarom zijn er ook voor het geluid instellingen aan te passen. Op die manier stem je het af op jouw persoonlijke voorkeur. Zo heb je onder andere de mogelijkheid het geluid te veranderen naar stereo of Dolby. Perfect als je jouw Dolby-speakers hebt aangesloten op de TV Box.

Zo pas je de geluidskwaliteit aan:

  • Open het ‘Account’-menu van je TV Box.
  • Ga naar ‘Instellingen’.
  • Selecteer ‘Audio & Ondertiteling’.
  • Maak nu je keuze.”

 

Totaal off topic: ik ben wat verbaasd over het advies voor het TV-beeld; “Ons advies: selecteer ‘1080P50’. Je kijkt op die manier in Full HD-kwaliteit met een verversingssnelheid van 50 Hz.”

Daar hoort wat mij betreft vooral het advies bij om goed te kijken wat je mooier vindt. Het signaal wordt wordt aangeboden door “Hilversum” is 1080i. Ik zou liever mijn TV dit laten de-interlacen dan de (niet al te dure) ontvanger van T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je TruePlay gebruikt dan klopt de opmerking van @RONNYRonny over de afstand niet. Trueplay beoordeelt de afstanden en alleen wanneer je trueplay hebt uitgezet kan je de afstand handmatig bepalen.

Ben zoals @Langbeest aangeeft ook wel benieuwd naar wat je in de app ziet. Dit sluit overigens ook aan op het laatste bericht van @106rallye, je tv kan wel goed staan maar hoe staat je decoder dan. De app van Sonos geeft uitkomst omdat deze aangeeft wat het ontvangt. 
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om Netflix oid te gebruiken, maar dat geeft de beste opties om surround te testen. Bij tv ben je toch vaak afhankelijk van wat en hoe er wordt uitgezonden. 
Zelf heb ik wel het volume voor de surrounds bij “tv kijken” opgeschroefd naar +7, maar dat hangt sterk af van persoonlijke voorkeur en omstandigheden.