Beantwoord

Surround One SL speakers niet synchroon met Playbar

• 3 december 2019
  • 20 reacties
  • 532 Bekeken

Badge

Sinds kort heb ik 2 One SL speakers toegevoegd aan mijn bestaande sonos setup.

Een playbar + sub vormen de basis voor mijn 5.1 opstelling, de SL’s nu geconfigureerd als surround speakers.

Ik ben erg tevreden over het geluid van zowel de tv als muziek.

Echter in muziek modus lopen de surround speakers na verloop van tijd niet meer synchroon met de playbar + sub. Tijdelijk pauzeren lost het probleem tijdelijk op, maar na een x aantal minuten is het weer precies hetzelfde.

Hoe kan dit?!?

Mijn WiFi netwerk is in prima staat. Ik maak gebruik van Netgear Orbi systeem.

Graag jullie hulp want dit is echt heel erg irritant.

Alvast hartelijk dank!

icon

Beste antwoord door Tim S 9 januari 2020, 14:45

Heb mogen vernemen dat met software update 10.6.1 welke 7 Januari is aangeboden, de problemen omtrent het stoppen of niet synchroon lopen van de surround speakers is opgelost.

Je zou dus weer een groep moeten kunnen opzetten vanuit elke kamer, ipv alleen vanuit de soundbar.

We horen uiteraard graag, als de problemen wel nog aanwezig blijven terwijl software versie 10.6.1 aanwezig is op het Sonos systeem.

Het liefst dan met een diagnose kort aangemaakt nadat het probleem zich voordoet.

Vooralsnog, gaan we er vanuit dat we iedereen veel plezier kunnen wensen van hun systeem, zonder de problemen die je mogelijk eerder heeft mogen ervaren.

Excuses voor het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en bedankt voor het geduld.

Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hey Floris, jammer dat je dit probleem hebt. Kun je een diagnose maken en het nummer hier plaatsen? 

Volg graag de volgende stappen in de app om een diagnose te maken:
Instellingen > Hulp & Tips > Diagnose verzenden > Verzenden.
Doe dit binnen 20 minuten nadat een probleem zich voordoet.

Badge

Beste Frank,

Dank voor je reactie. Ik heb de diagnose zojuist naar jullie doorgestuurd:

492382928

Badge

Ik ben héél benieuwd naar de uitkomst omdat ik exact het zelfde probleem heb.

Opstelling Woonkamer:

Sonos Amp (nieuwe versie)

2 x Play:1 (SL/SR)

en 3 x Play:1 voor keuken, badkamer en slaapkamer

Tijdens TV-geluid ervaar ik geen problemen, wellicht is er soms wel vertraging maar valt het niet op. Het valt wel op als er gewoon muziek wordt afgespeeld. Na enige tijd beginnen de SL en SR iets af te wijken qua timing en dat is bijzonder hinderlijk. Even op pauze en dan weer play helpt maar helaas voor korte duur. Dit probleem is trouwens ineens ontstaan zonder enige verandering aan de opstelling. Als test heb ik de surround speakers even uit de surround modus gehaald en dan werkt het prima.

Onlangs heb ik een in kantoor pand 6 Play:1's geïnstalleerd. Er is daar één sterk wifi-point en heb één play:1 bedraad aangesloten. Helaas functioneerde het systeem erg traag. Oplossing: Sonos Boost. Alles werkt super!

Dus met die ervaring thuis ook maar een Boost aangeschaft. Maar helaas… na enige tijd toch weer een verschil in timing op de surround speakers. 

Is er een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Badge

Ik ben inmiddels tot de ontdekking gekomen dat er verschil is als je andere kamers als groep erbij betrekt of niet. 
In mijn opstelling heb ik dus een woonkamer (playbar + sub en 2x one als SL/SR) en een losse play5 in kamer keuken. Tevens nog een play3 in de eetkamer. 
Als ik muziek afspeel en hiermee start in de keuken (omdat daar in de ochtend nu eenmaal gestart wordt met radio luisteren) en daarna de eetkamer en woonkamer toevoeg aan de muziek groep dan treedt het probleem dus na verloop van tijd op in de woonkamer. 
start ik echter muziek in de woonkamer en voeg er later de keuken en eetkamer aan toe dan is er niks aan de hand. 
het lijkt er dus op dat het nogal bepalend is voor een 5.1 opstelling dat deze de initiator van muziek is in groep modus. 

Een strucurele oplossing is dat voor mij niet, want ik wil juist de keuken als starter hebben elke dag (staat automatisch ingesteld) En dus moet ik handmatig de boel omzetten wil ik de woonkamer erbij betrekken. 

kunnen jullie hier iets mee Sonos?

Ook ik ben benieuwd, dit is precies het probleem wat ik ook ervaar. Ook ik begin in de keuken en gooi later de woonkamer (5.1 set) erbij, echter zijn mijn keuken en woonkamer dezelfde ruimte . Indien ik pauzeer en dan weer afspeel dan loopt het weer synchroon. Tijdens het tv kijken ervaar ik geen problemen. Ik heb zelf ook al een bericht geplaatst, maar mijn diagnose is 667210184.

Reputatie 7
Badge +2

Zie alleen de diagnose van Mikejones89 en Yfloris,

Jullie lopen helaas tegen een probleem aan wat we op het moment in onderzoek hebben.
Als u de soundbar zou groeperen met een andere kamer, dan zult u helaas de problemen ervaren waar u nu tegenaan loopt.
Je wilt het liefst de groep opzetten vanuit de soundbar.
Je zou onderin op de knop "Kamers" kunnen drukken, om op de knop groep te drukken van de soundbar, om andere kamers met de soundbar mee te laten doen.
Mocht u de soundbar toevoegen aan een andere kamer, dan zullen de surround speakers helaas een echo of volledig uitval van geluid kunnen leveren.
Dit is uiteraard een groot probleem en heeft een hoge prioriteit voor Sonos om op te lossen.
Dit zullen we dan ook oplossen via een software update.
Moet helaas verzoeken even geduld te houden, en de groep niet op te zetten, of via de soundbar op te zetten, ipv via een andere kamer.
Dit heeft dus alleen invloed op het afspelen van muziek waarin de soundbar “meedoet” met een andere kamer, waarin de surrounds de echo kunnen leveren.

Hoe u kunt groeperen staat ook beschreven in de volgende FAQ:
https://support.sonos.com/s/article/3391?language=nl_NL

We werken er hard aan dit probleem in een toekomstige update op te lossen.
Tot die tijd moet ik u helaas vragen de nu aangeboden work-around te gebruiken.

Badge

Beste Tim,

Bij deze mijn diagnose 630409032

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +2

Beste Tim,

Bij deze mijn diagnose 630409032

Alvast bedankt!

Zelfde probleem, in de diagnose zie ik dat je Sonos AMP Woonkamer meedoet in de groep met de Slaapkamer die die groeps-coordinator is.

Er word gewerkt aan een oplossing.

Lees graag mn vorige bericht voor de workaround.

Reputatie 7
Badge +2

Heb mogen vernemen dat met software update 10.6.1 welke 7 Januari is aangeboden, de problemen omtrent het stoppen of niet synchroon lopen van de surround speakers is opgelost.

Je zou dus weer een groep moeten kunnen opzetten vanuit elke kamer, ipv alleen vanuit de soundbar.

We horen uiteraard graag, als de problemen wel nog aanwezig blijven terwijl software versie 10.6.1 aanwezig is op het Sonos systeem.

Het liefst dan met een diagnose kort aangemaakt nadat het probleem zich voordoet.

Vooralsnog, gaan we er vanuit dat we iedereen veel plezier kunnen wensen van hun systeem, zonder de problemen die je mogelijk eerder heeft mogen ervaren.

Excuses voor het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en bedankt voor het geduld.

Badge

Bedankt voor je bericht, netjes geregeld man! 

Het lijkt erop dat ik het probleem sinds deze versie juist weer vaker ervaar, ondanks dat ik groepeer vanuit de Playbar.

Reputatie 3
Badge +2

@freakstar  Als je dit probleem ervaart wanneer je de muziek start vanuit je Playbar en je Sonos op de laatste software versie staat.

Dan is er iets anders aan de hand met je systeem, zou je anders een diagnose willen maken ?

Vermeld dan hier het bevestigingsnummer en kijken we er graag even naar.

@freakstar  Als je dit probleem ervaart wanneer je de muziek start vanuit je Playbar en je Sonos op de laatste software versie staat.

Dan is er iets anders aan de hand met je systeem, zou je anders een diagnose willen maken ?

Duurde even voor ik het weer gevangen had in een diagnose, maar is weer gelukt. Diagnose is 780576927.

Reputatie 7
Badge +2

Duurde even voor ik het weer gevangen had in een diagnose, maar is weer gelukt. Diagnose is 780576927.

Zie dat je ook de Kantoor Play:5 en Keuken laat meedoen bij het afspelen van TV-geluid, eigenlijk is het groeperen van kamers alleen voor muziek, niet voor TV-geluid.

Ervaar je het probleem met je surround speakers ook als je de andere kamers niet laat meedoen?

Zie ook graag ons Home Theater forum topic, waarin je onderin het kopje “Groeperen van Sonos-kamers” kan uitklappen voor meer informatie.

Zie dat je ook de Kantoor Play:5 en Keuken laat meedoen bij het afspelen van TV-geluid, eigenlijk is het groeperen van kamers alleen voor muziek, niet voor TV-geluid.

Ervaar je het probleem met je surround speakers ook als je de andere kamers niet laat meedoen?

Zie ook graag ons Home Theater forum topic, waarin je onderin het kopje “Groeperen van Sonos-kamers” kan uitklappen voor meer informatie.

Ik speel gewoon radio via TuneIn, geen tv. Dat kan toch wel? De reden dat het vanuit TV gegroepeerd is, is deze bug. Workaround was groeperen vanuit de Playbar. Dat ging goed, sinds de nieuwe software niet meer. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik speel gewoon radio via TuneIn, geen tv. Dat kan toch wel? De reden dat het vanuit TV gegroepeerd is, is deze bug. Workaround was groeperen vanuit de Playbar. Dat ging goed, sinds de nieuwe software niet meer. 

Dat moet inderdaad gewoon lukken, wil je aanraden ons te bellen als je nog met dit probleem zit.

Badge +1

Bij mij liepen de 2 surround speakers tov elkaar niet synchroon. Pauze en weer play loste het op. Het was een Apple Music stream. 
Diagnose nr 989001306

Badge +1

Zo juist weer hetzelfde probleem. Meerdere keren achter elkaar. De softwareversie van de app is 10.6.2 en van de speakers 10.6.1.  Ik weet niet of dat verschil maakt. Diagnose. 693173932

Reputatie 7
Badge +2

Ervaar je het probleem met je surrounds out of sync, alleen als je echt alles laat meedoen? Dus dat het gehele huis in een groep staat?

In de diagnose zie ik dat de Woonkamer, Z-Connect en Badkamer, meedoen met de Play:3 Slaapkamer.

Zou je ook problemen op je surround ervaren als alleen de Woonkamer muziek zou afspelen? Of als je de groep zou opzetten vanuit de Woonkamer ipv de Slaapkamer?

Toch wil ik hierbij ook melden, dat we dit probleem liever via de mail of telefonisch binnen zien komen zodat we degelijk onderzoek kunnen doen, zoals mijn vorige bericht ook verzocht.

Badge +1

Nee, het gebeurde in de woonkamer waar ik alleen een Playbar, sub en 2 surrounds heb. De slaapkamer speelde niet eens mee dus waar dat vandaan komt snap ik niet helemaal. De Z-connect al helemaal niet. Die is alleen voor de platenspeler. Mocht het weer gebeuren dan wil ik best telefonisch contact zoeken.

Reageer