Beantwoord

Stroom door luidsprekerkabel (2x1,5 mm²)

• 23 mei 2020
  • 6 reacties
  • 143 Bekeken

Badge

IK heb in de living en keuken , overal luidsprekerkabels steken van 1,5mm² . Deze zijn gelegd in voorbedrade geibbelde buis. Dit was toen op aanraden van een audiowinkel om te gebruiken met passieve luidsprekers en via Yamaha receiver een multiroom op te zetten. Als ik dit nu achteraf bekijk had ik beter stroomdraden gestoken. 

In eerste instantie zal ik wel proberen om een extra stroomsnoer in de buizen bij te trekken, als dit lukt is er helemaal geen probleem. Als dit niet lukt, zou ik dan stroom via de luidsprekerkabels kunnen voorzien, door er een stekker en stopcontact aan te zetten ? Op zich is een aansluitsnoer van een toestel maar 2x0,75mm² en zijn deze dus 2x1,5mm². Ook is het om alleen maar om een Sonos one aan te sluiten, ik zal er nooit een frituurpan op aansluiten (is nogal moeilijk he, zo 30cm onder het plafond)

Iemand ervaring met zo een situatie of met extra draad trekken door geribbelde buis.

icon

Beste antwoord door 106rallye 24 mei 2020, 21:42

Waarom een trekveer? Er loop toch nu kabel doorheen?

Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

ik zou geen speakerkabels gebruiken voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn. Waarom zou je overigens een extra kabel trekken? Je de stroomkabels er toch aan de speakerkabels doortrekken (goed aan elkaar vastmaken).

Meer in het algemeen zouden ze flexibele buis gewoon moeten verbieden ;-) Heeft me al eens een hele zondag en een stofzuiger gekost om speakerkabels door een loze leiding (zonder trekdraad te leggen). Je blijft bij elke bocht hangen in die ribbels....

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou deze vraag eens in het forum van Tweakers.Net stellen, daar is een rubriek die heet Modding, Mechanica & Elektronica. Er kijken daar veel engineers en technici mee, heb ik goede ervaringen mee met soortgelijke vragen.

Reputatie 4
Badge +3

De mm2 aders is niet eens zo belangrijk nu maar meer de isolatie eromheen.
Speaker kabel is anders ommanteld dan standaard VD draad.
Ook heeft speaker kabel geen vaste kern maar bestaat uit dunne koperdraadjes.
Je kunt dan ook niet de mm2 even omzetten naar VD mm2

Badge

Ik zal dus aan de slag gaan met, glasvezel trekveer, stofzuiger, koordjes………… enz.

Stroom door luidsprekerkabel is dan toch precies geen goed idee.

Reputatie 5
Badge +3

Waarom een trekveer? Er loop toch nu kabel doorheen?

Badge

Liever in eerste instantie laten zitten, als er iets met deze kabel zou gebeuren tijdens het ermee doortrekken , is er helemaal niets meer. In de buis van 16mm zal ik best nog een kabel moeten kunnen proberen bijtrekken.

Reageer