Vraag

speakers voor de tv

• 18 maart 2020
  • 7 reacties
  • 157 Bekeken

Badge

Onder mijn tv heb ik een PLAYBASE, graag wil ik mijn systeem uitbreiden.

Ik wil graag een vol geluid wat mijn kamer vult bij zowel film als muziek op tv.

Daarnaast wil ik graag radio luisteren wat ook mijn kamer en keuken vult met geluid. 
We hebben een u-vormige kamer/woonkeuken en wil dan het geluid volledig en overal horen. 

Radio luister ik nu via PLAYBASE en de Play 3 staat op kantoor. 
Wat is een logische inrichting qua luidsprekers, kortom wat ik een logische aanschaf. 

7 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Afhankelijk van of je spraak wilt aansturen 2x de one of one sl. Eventueel  aangevuld met sub. Voor de keuken zou je dit, alleen voor gestreamde muziek , kunnen uitbreiden met nog een speaker naar keuze. Dit gaat niet werken voor tv geluid. Bedenk wel dat het geluid van normale tv uitzendingen vaak niet sterk binnenkomt via de surroundspeakers. Dit is in feite ook zoals het bedoeld is. Dus spraak komt echt alleen uit je voorspeaker. Eea is oa ook afhankelijk van de uitzending en uiteraard moet je aanbieder en tv ook Dolby Digital kunnen uitsturen. 

Reputatie 5
Badge +3

Als aanvulling op @Erooij. Hij zegt “Voor de keuken zou je dit, alleen voor gestreamde muziek , kunnen uitbreiden met nog een speaker naar keuze. Dit gaat niet werken voor tv geluid.” Ik vind dit iets te sterk verwoord. In principe kun je ook voor TV-geluid je speaker in de keuken groeperen met de Playbar. Het geluid in de keuken komt dan (in tegenstelling tot wanneer je speakers groepeert die muziek weergeven) iets vertraagd door. Afhankelijk van hoe hard je je speakers ten opzichte van elkaar hebt staan kan dat storend zijn. Het kan echter ook zijn dat je hier helemaal geen last van hebt. Kortom: groeperen met TV-geluid werkt wel, maar met een waarschuwing.

Reputatie 5
Badge +3

Een correcte aanvulling. Persoonlijk stel ik dit graag wat harder omdat Sonos zelf geen support geeft op het werken van dergelijke instellingen en om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Maar al te vaak lees je boze reacties in dit forum omdat er een vertraging in het geluid zit.

Je zou e.e.a kunnen testen met de play3, maar dan nog kan het altijd zo zijn dat er plots vertragingen optreden. 

Badge

Als spraak bij tv alleen uit de voorspeakers komt is het dan raadzaam om naast de PLAYBASE nog 2 speakers te plaatsen?

Stel dat dat de optie is en ik zou een extra Play 3 aanschaffen, overrulen deze dan ook de Play 1 bij een dolby uitzending?

Dus kan ik bij verkeerde keuze speakers andere speakers naar beneden halen qua geluidssterkte?

Zoals je merkt ben ik een leek op dit gebied. 

Als we de radio aanhebben zitten we meestal in de woonkeuken. 
Alles is een grote open ruimte, is het dan wellicht raadzaam om een playbar onder de tv bij de eethoek te hangen en deze als radio te gebruiken?

Bedankt voor de reacties, fijn weekend. 

Reputatie 5
Badge +3

Dat is onmogelijk en bovendien niet zinvol. De spraak zal ook dan uit de playbase vandaan komen. Je ziet iemand praten op tv , dus daar komt het geluid vandaan. Dat is ook waarom bij Surround opstellingen er alleen omgevingsgeluiden uit de surrounds horen te komen. Maar Sonos ondersteund maximaal 5.1 en geen 7.1, dus geen optie.

Ik ken de indeling niet, maar ik zou denk ik gaan voor een surroundopstelling met bijv. 2x de play one of de sl, eventueel aangevuld met sub. Bij muziek luisteren heb je de mogelijkheid om het geluid op volledig te zetten waardoor het volume uit de hoofdspeaker en de surrounds even hard gezet worden en je een soort dubbel stereo krijgt. Persoonlijk vind ik dit niet heel prettig omdat ik in mijn situatie  te dicht bij de achterspeakers zit. Zit je wat verder weg dan geloof ik dat dit zeker een goede optie is. 

Badge

Erooij, 

Bedankt voor je uitleg, je hebt mij goed op weg geholpen.

Fijne zondag. 

mvg. Marcel

Reputatie 5
Badge +3

Ter ondersteuning van Erooij: ik heb een Beam, een Sub en twee One’s voor surround (je had eerder geen SL’s). Werkt prima in de woonkamer. Voor muziek ook (stand volledig), maar ik zit niet dicht op de achterspakers.

Reageer