Vraag

Speakers vallen weg in surround set en blijven weg, alleen bij radio luisteren

• 10 november 2019
  • 18 reacties
  • 634 Bekeken

Ik heb de volgende setup, begonnen in de huiskamer ± 5 jaar geleden en langzaam de kamers toegevoegd: 

Huiskamer

• Sonos Play:1 
  • Sonos Play:1
  • Sonos Sub
  • Sonos Playbar

Keuken:

• Play:1

Slaapkamer:

Overloop:

Hobbykamer:

• Play:5 

Altijd tegenover iedereen veel lof uitgesproken over het systeem en zelfs anderen Sonos producten cadeau gedaan. 

De volle tevredenheid nam een enorme duikvlucht door bizarre en irritante wederkerende problemen. 

Het betreft hier de surround set in de huiskamer (configuratie hierboven)

• TV / Netflix kijken: geen enkel problem
  • Hele dagdelen gamen: geen enkel probleem
  • NPO Radio 2 streamen:
    • na enkele minuten lopen beide Play:1 speakers niet meer synchroon met de playbar waardoor bizarre echos ontstaan. 
    • op pauze en play drukken herstelt het weer maar na enkele minuten begint het weer
    • nog meer minuten later (kwartiertje) vallen beide play:1s en de sub volledig uit qua geluid en komt het geluid van de radio alleen nog maar uit de playbar. 
    • op payze en play drukken herstelt het weer, maar na enkele minuten begint het weer…..

Wat heb ik gedaan:

• een oudere connect vervangen door boost: geen oplossing
  • alle componenten factory reset gedaan: geen oplossing
  • hele wifi (die al die tijd ook hetzelfde is…..) doorgekamd 2.4ghz kanalen bekeken en geen enkel conflict
  • heb KPN glasvezel en geen enkele congestie op het netwerk, maar is niet relevant want films streamen en geluid blijft zoals gesteld het altijd prima doen
  • terug naar een willekeurige radiozender geeft weer de problemen
  • de connect (bedraad) in de huiskamer gehangen, volledige ononderbroken line of sight naar alle speakers op nog geen drie meter afstand: zelfde problemen
  • connect en wifi router zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst: zelfde problemen
  • gecontroleerd of alle speaker wel op SonosConnect zitten: bij elke speaker staat WM:0
  • op mijn wifi router heeft alles connectie zonder restricties
  • de speakers op de bovenste verdieping (2e verdieping in nieuwbouwhuis met al het dikke beton en ijzer hebben nog nooit problemen gehad bij afspelen of connectie) 
  • alleen radio in de huiskamer: na minuten sync problemen
  • radio op alle speakers tegelijk (party mode) alle speakers in huis blijven synchroon, behalve die in de huiskamer groep

Ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken en raak er behoorlijk geirriteerd door. 

18 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

Heb sinds enige dagen dezelfde problemen met eenzelfde opstelling in de woonkamer! Ook diverse zaken gereset, nagekeken, helaas zonder soelaas. 

Reputatie 7
Badge +2

Zonder een diagnose kunnen we weinig concreets melden.

Zie daarom graag de diagnose nog tegemoet, het liefst aangemaakt binnen 20 minuten nadat het probleem zich voordoet.

Weet wel dat support voornamelijk verloopt via telefonisch en email contact, maar mocht het niet te druk zijn dan zal ik zien of ik via het forum hierop kan reageren.

Hierbij het diagnose nummer: 407336043, sorry voor verlate reactie - was reizende. 

Even leek het goed te gaan toen ik van TuneIn naar een andere streamingdienst was gegaan maar net in de ochtend gebeurde het weer, direct erna de diagnose gedaan. Hoop dat je kan helpen! 

Reputatie 1
Badge +1

Zie daarom graag de diagnose nog tegemoet, het liefst aangemaakt binnen 20 minuten nadat het probleem zich voordoet.

Weet wel dat support voornamelijk verloopt via telefonisch en email contact, maar mocht het niet te druk zijn dan zal ik zien of ik via het forum hierop kan reageren.

Luister m.n. in het weekend en zal zeker een diagnose sturen als het euvel weer voorkomt. 

Reputatie 1
Badge +1

Hierbij het diagnose nummer: 407336043, sorry voor verlate reactie - was reizende. 

Even leek het goed te gaan toen ik van TuneIn naar een andere streamingdienst was gegaan maar net in de ochtend gebeurde het weer, direct erna de diagnose gedaan. Hoop dat je kan helpen! 

Ik hoor graag de reactie en een eventuele oplossing. Thnx!

Reputatie 1
Badge +1

Beste Tim,

Ik heb zojuist het probleem weer onderkend, diagnose is verstuurd (nummer: 1563623199). Na stop/play werkt alles weer normaal (diagnosenummer: 641039054).

Graag je reactie, bij voorbaat mijn dank,

Jim

Is er een mogelijke update, ik word er echt helemaal simpel van hoe vaak het gebeurd de afgelopen tijd. 

@Jim Gubbels2 heb jij wellicht wat meer info over je netwerk (uiteraard als je dat wilt delen) 

ik heb een beetje het volgende nog te delen: 

• Voor WiFi een Netgear Orbi setup, dus op elke verdieping van mijn huis een satelliet
  • ik heb een toon die via een eigen Wifi verbinding maakt met slimme meter. Ik had ergens gelezen dat deze mogelijk zou kunnen storen (je moet toch dingen proberen uit te sluiten als er verder geen hulp is) , dus ik heb mijn Boost op de eerste verdieping geplaatst en blijft hetzelfde probleem geven: speakers vallen bij internet radio uit de groep 
  • ik heb diverse internet radio stations geprobeerd, ook KinkFM bijvoorbeeld geeft precies hetzelfde probleem
  • als de speakers uit de groep vallen qua geluid zijn ze bij mij nog zichtbaar in de app
  • KPN glasvezel en haal echt hoge snelheden, constant zonder drops. Ik kan met deze verbinding en mijn Orbi setup op zes chromecasts tegeliijk films netflix films streamen en een 50GB file van mijn MacBook beneden naar mijn NAS op zolder kopieeren: geen enkel probleem en kan nog op meerdere laptops met volle snelheid browsen. 
  • Ik heb vier volledige albums achter elkaar gestreamd vanaf Spotify naar alleen de huiskamer: er valt geen enkele speaker uit de groep
  • ik heb een middagje met de PS4 gegamed op deze surround groep: geen enkel probleem 
  • er wordt nu weer naar Netflix gekeken: geen probleem
  • Er werd vanmiddag met NPO start op de tv gekeken: geen probleem

Ik ben erg benieuwd of jij ook een Netgear Orbi setup gebruikt. Let me know, thanks! 

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb de vraag ook per mail aan Sonos gesteld, met een diagnose erbij. 

ik kreeg de volgende reactie:

”Dit lijkt heel erg op een bekend probleem wat we op dit moment aan het onderzoeken zijn.
Op dit moment is de Keuken de groepscoordinator, zou je het kunnen testen door de Woonkamer de groepscoordinator te maken?

Dit doe je door de muziek te starten op de Woonkamer en daar dan de rest van het systeem in de groep erbij te zetten.
Nu is dit natuurlijk vervelend, daarom proberen het ook zo snel mogelijk op te lossen.”

Na bovenstaande wijziging, tot nu toe geen probleem meer. Mijn WiFi (Ziggo) loopt overigens via 5 nodes van Linksys Velop. 

Succes, 

Jim

Jim - hoe helpt dat tegen speakers die uit de surround groep vallen? Hoe kan de keuken als coördinator nu de surround aansturen? 

Reputatie 1
Badge +1

De reden waarom de fout tot nu toe na het advies van Sonos niet voorkomt, ken ik niet.
Mijn woonkamer bestaat uit een Playbar, Sub en 2x Play1. Deze koppel ik in principe bij het luisteren naar muziek aan de Play 3 in de keuken.

Het advies van Sonos was om de keuken aan de woonkamer-set te koppelen en niet andersom. De impact op het uitvallen van de surround Play 1’s is in iede geval tot nu toe positief, het technische verhaal erachter ken ik niet.

De keuken koppel ik niet aan de woonkamer bij het tv kijken, dan heb ik overigens ook geen last van het uitvallen van de surround Play 1’s.

Jim

Hallo, Jim. Allereerst bedankt voor de actieve communicatie: zeer gewaardeerd. 

Ik snap denk ik niet helemaal goed of je hetzelfde probleem hebt:

“in de huiskamer vallen speakers uit de surround set bij luisteren radio” 

Nu als ik de muziek in de huiskamer zou starten en de keuken zou toevoegen zou ik dit probleem niet meer hebben? Ik heb standaard de huiskamer en keuken tegelijk aan?  

Reputatie 1
Badge +1

Oké, maar bij de koppeling van de woon/huiskamer aan de keuken moet de woon/huiskamer dus als groepscoordinator optreden, en niet de keuken. De woon/huiskamer staat dus bovenaan. Zie bijlage.

Ik heb de instelling gevonden die er voor zorgt dat er geen speakers meer wegvallen als ik internet radio op de surround set afspeellijst, zie foto: als ik de functie 'uit groep bij automatisch afspelen’ UIT zet kan ik de hele dag vandaag zonder problemen de radio luisteren. Echter als ik dan de TV aanzet gaat overal waar de radio afspeelde ook het geluid van de TV aan. Dus moet nu eerst handmatig doen als ik TV ga kijken wat natuurlijk armoedig is. 

Hoe kan ik nu verder geholpen worden???? 

Badge

Ik heb exact hetzelfde probleem met de surround speakers en er ook zojuist een topic over gestart.

Sonos, help please...

Reputatie 5
Badge +3

Hoe kan ik nu verder geholpen worden???? 

Je kunt ons het beste mailen op support@sonos.com bij aanhoudende problemen.

Al een tijdje exact hetzelfde probleem. 

Reputatie 5
Badge +3

We kunnen je helpen als je meer info kan aanleveren. Mogelijk kunnen we je sneller helpen als je ons kunt bellen. Onze openingstijden en telefoonnummer staan hier:
https://www.sonos.com/nl-nl/contact/contact-options

Heb de oplossing van Sonos geprobeerd en werkt. Zou wel handig zijn dat dit in een update structureel wordt geregeld. Nu moet je nl elke keer de groep vanuit woonkamer (in mijn geval) starten. 

Reageer