Vraag

Speaker valt uit, melding "niet geconfigureerd"

  • 18 June 2021
  • 7 reacties
  • 820 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Nou, het is weer feest hoor met Sonos. Nieuw probleem: vandaag al meerdere malen gebeurd dat mijn stereopaar van Ones wegvalt. Van 1 van de speakers heet het dan: 'niet geconfigureerd'. Stekker eruit, stekker erin en weer opnieuw beginnen dan maar - en dat lukt ook wel. Maar dat meerdere malen per dag? Lijkt me niet de bedoeling.

Wat is dit nu weer dan? Geen veranderingen in mijn simpele netwerkje, alles groen in de network matrix, nergens problemen mee. Behalve wéér met Sonos.

Het officiële antwoord van Sonos zal wel weer zijn "alles ligt aan jouw netwerk je moet ons bellen", maar bellen kan pas volgende week weer op tijden waarop ik aan het werk ben. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat de oorzaak van dit nogal irritante probleem kan zijn? Het is steeds dezelfde speaker die ineens 'niet geconfigureerd' is. Voor de hand liggende hypothese lijkt mij dat er een defect in die speaker zit. Hoe kan ik die hypothese toetsen? En wat zijn eventuele andere mogelijke oorzaken?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 2
Badge +1

Nog even een aanvulling. Dit artikel is mij al bekend: https://support.sonos.com/s/article/3638?language=nl_NL Maar daaruit wordt mij niet duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik die dan zou kunnen wegnemen. Bronnen van interferentie kan ik niet vinden (en de helemaal groene network matrix wijst er ook niet op dat het daaraan ligt, de OFDM ANI levels staan meestal op 0).

 

Reputatie 2
Badge +1

En nog een aanvulling: ook vaak nummers die na het intro verder geskipt worden met de melding dat het onjuist gecodeerd zou zijn - terwijl diezelfde bestanden anders altijd prima afspelen. Wat kan er aan de hand zijn? Niets veranderd, nog steeds prima wifi in mijn kleine appartement, Sonos Network matrix bijna altijd helemaal groen. 

Zit me van lieverlede al in te lezen in andere merken multiroom… Niet dat ik daar geld voor heb, maar jeetje wat is Sonos frustrerend zeg! Niet alleen omdat er ineens van die vage storingen zijn en dan ook meteen dagenlang aan de lopende band, maar vooral ook omdat je totaal geen duidelijke informatie of foutenlogs met echt nuttige gegevens krijgt. Je moet maar aannemen dat het “aan je netwerk ligt", maar hoe en wat dan? En hoezo kan het aan je netwerk liggen dat Sonos ineens ten onrechte roept dat bestanden niet juist gecodeerd zouden zijn, terwijl die bestanden het altijd prima doen?

Zal deze ellende dan ook weer 5 dagen gaan duren, net als de vorige keer dat mijn Sonos steeds haperde? Toen nooit duidelijkheid gekregen over de oorzaak, ook niet via de diagnoses die zijn uitgelezen door de helpdesk. Alles zag er prima uit blijkbaar. Hoezo dan al die haperingen? De problemen hielden toen zomaar op. En nu is het dus weer één en al storing. Onbetrouwbaar systeem!

Reputatie 2
Badge +1

Nou, ik zag zo groen van ergernis gisteren (nog groener dan anders!) dat ik de netwerkkabel er uit heb getrokken. Geen Sonosnet meer maar op eigen wifi dus. Dat werkte de vorige keer dat ik het probeerde voor geen meter, maar nu gaat het wel goed. Nog wel problemen met de library overigens (“andere gebruiker heeft wachtrij bewerkt", “bestand is niet goed gecodeerd"), maar als ik exact dezelfde bestanden (die op de ssd van mijn laptop staan) benader via Plex als service in de Sonos app werkt alles perfect.

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat het systeem weer dagenlang nagenoeg onbruikbaar wordt door onverklaarbare haperingen en welke onzinnige foutmeldingen ik dan weer te zien krijg. Mijn vertrouwen in Sonos is niet erg groot meer en mijn plan om ook de slaapkamer van Sonos te gaan voorzien is van de baan. Ben bang dat uitbreiden ook de problemen zal vergroten.

Je zou verdorie toch denken dat zo'n wifi-systeem niet zoveel problemen zou moeten geven in een klein appartement met snelle en perfect werkende wifi en het simpelste netwerk dat je je kunt voorstellen.

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @Groenman

Bedankt voor de informatie en we zouden je graag willen assisteren bij dit probleem. 

Om wat meer inzicht te krijgen, zou je mij wat meer kunnen vertellen omtrent je netwerk en hoe deze eruit ziet?

Om na te kunnen gaan of er een enige vorm van interferentie aanwezig is, zullen wij toch een diagnose van het Sonos systeem moeten hebben.

Hiervoor zou ik je dan ook willen vragen om een momentje in te plannen waarin je contact met ons opneemt.

 

Reputatie 2
Badge +1

Tja. Want dat zou iets anders opleveren dan al die diagnoses van de vorige keer, toen er totaal niets verkeerds in mijn netwerk werd gevonden?

Ik kijk wel even. Nu gelukkig geen haperingen, maar als het wel weer gebeurt maak ik wel weer een diagnose en ga ik weer verder in de mailwisseling met Mark. Maar het netwerk zal er weer prima uitzien vermoed ik. En dan?

Het zou zó fijn zijn om eens iemand te spreken van jullie die verder kan, durft en mag kijken dan alleen naar de standaardnetwerkdingetjes.

Ik heb veel zitten klooien. Heb router met meerdere access points op verdiepingen. Alle access points stonden op verschillende kanalen, want dat lees je overal. Gisteren alle 2.4 Ghz kanalen allemaal op hetzelfde kanaal (kanaal 6) gezet en de problemen van Sonos verdwenen als sneeuw voor de zon. Geen verklaring voor. 
 

Wat eerder al een kleine verbetering was: de MTU in de router verkleinen (in mijn geval met Ziggo naar 1572 ipv 1600).

Reputatie 2
Badge +1

Niet te vroeg juichen @Wjong . Kan toeval zijn dat je na de kanaalverandering nu even geen problemen ondervindt. :wink:

Op mijn situatie is jouw verhaal overigens totaal niet van toepassing. Ik woon in een klein appartement, alles op 1 verdieping en alles dicht bij elkaar. Wifi-bereik en -sterkte zijn hier nooit een probleem, ook al zoek ik de verste uithoeken (voor zover ik daarvan kan spreken) van de woning op. De Ziggo Connect Box fungeert hier gewoon als router, dus daar hangt ook verder geen eigen router of wat dan ook aan (en ook geen wifiversterkers en dat soort ellende). Is gewoon niet nodig. Heb ook weinig elektronica of ‘slimme’ spullen in huis. Ik leef nogal minimalistisch, zelfs een magnetron komt er hier niet in. Maar Sonos heb ik dus wel, vanuit de wens acceptabel geluid te hebben zonder kabels en zonder al te veel gedoe. Maar het is dus wel veel gedoe.

Het stadium van kanalen veranderen en dergelijke ben ik al lang voorbij. In mijn netwerk lijkt het probleem niet te zitten. Diagnoses (van slechte periodes) laten uitlezen door Sonos Support bevestigt dat ook. Maar verder dan dat kijken ze niet. Of willen ze niet kijken.

Sinds gisteren gaat het weer goed trouwens. Maar de ervaring leert dat dat niet blijvend is.