Vraag

Sony KDL-46NX720 en sonos arc

  • 23 November 2020
  • 1 reactie
  • 150 Bekeken

Mijn tv Sony KDL-46NX720 heeft een arc aansluiting, hier heb ik de Sonos ARC op aangesloten, Ik kijk netflix via Apple TV 4K maar ik krijg geen dolbey atmos logo, althans niet consequent (soms laat netflix 5.1 zien en soms dolby atmos) in de app van sonos krijg ik tot nu toe nog geen dolby atmos. 

Ligt dit aan de tv of aan ziggo, of netflix of is alles niet goed aangesloten?


1 Reactie

De Sony KDL46-NX720 is een televisie van 10 jaar oud met hardware van dezelfde leeftijd.
Met nieuwere beeld- en audioformaten en bijbehorende coderingen, kan dat problemen geven.
De Sonos Arc heeft een eARC (HDMI2.1) aansluiting, welke backward compatible is met de ARC aansluiting op uw SONY tv(HDMI1.4b als ik me niet vergis).
Het verschil tussen die twee is de bandbreedte en verwerkingssnelheid voor beeld en geluid en het aantal ondersteunde audiokanalen.

Even een paar cijfers:
BEELD
HDMI 1.4b max. Bandbreedte : 10.2 Gbps
HDMI 2.1 max. Bandbreedte : 24/48 Gbps (meer dan 2x HDMI 1.4b)
HDMI 1.4b max. TMDS character rate : 340 Mhz
HDMI 2.1 max. TMDS character rate : >=600 Mhz (vrijwel 2x HDMI 1.4b)

GELUID
HDMI 1.4b max. aantal audiokanalen: 8
HDMI 2.1 max. aantal audiokanalen: 32 (4x HDMI 1.4b)
HDMI 1.4b max. audio sample rate: 768 khz
HDMI 2.1 max. audio sample rate: 1536 khz (2x HDMI 1.4b)


Aangezien u aangeeft dat het probleem zich soms wel en soms niet voordoen, is het mogelijk dat het signaal niet continu consequent verwerkt. De oorzaak hiervan ligt hoogstwaarschijnlijk in de snelheid waarmee de TV het signaal kan verwerken. Wanneer de audiostream tegen het maximum van HDMI1.4b aanzit en er soms overheen schiet, kan de TV het niet meer aan en dan schakelt de combinatie TV/Sonos Arc over naar een lagere codering.

Andere mogelijke oorzaken zijn de snelheid waarmee de bekabeling het signaal kan verwerken en de codering van de audiostream.
Allereerst zou u kunnen kijken naar de kwaliteit van de HDMI-bekabeling en deze eventueel vervangen.
Daarnaast kunt u proberen te achterhalen hoe de audio gecodeerd is die hapert. IS dit een specifieke codering? Dan is de kans aanwezig dat deze niet (goed) ondersteunt wordt.
Blijft alles haperen, dan ligt het probleem vrijwel zeker in de TV.


 

 

Reageer