Beantwoord

Sonos werkend met Ziggo en TP-link

• 31 maart 2019
  • 5 reacties
  • 3632 Bekeken

We zijn onlangs overgestapt naar Ziggo en hebben snel wifi netwerk op de begane grond. Om het bereik naar de 1e en 2e te krijgen, heb ik TP-link Deco M5 geïnstalleerd. Deze maakt gemakkelijk verbinding door het huis, maar heeft veel minder bandbreedte dan het Ziggo netwerk. Daarom wil ik de laptops op de begane grond op de Ziggo houden en tablets en telefoons op de TP-link. Ik heb ook nog een Sonos Bridge, maar volgens mij voegt dit niet veel toe.
Heeft iemand een advies hoe ik zo op alle apparatuur het Sonos speakers kan aansturen?
icon

Beste antwoord door wardroefs 6 mei 2019, 10:12

Dank Sjoop en Tim,
Ik had even twijfels of ik met het uitzetten van de Ziggo WiFi veel snelheid zou verliezen. Desondanks jullie advies opgevolgd door alleen de WiFi van de TP-link te gebruiken en de Sonos Bridge en de NAS daarop aan te sluiten. En het werkt perfect!! Alles lekker snel en vanaf alle apparatuur te bereiken. Dank voor jullie hulp!
Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Goede vraag. Als je, uit oogpunt van bandbreedte, de netwerken gescheiden wilt houden, zal ook Sonos maar op één van de twee werken.
Bovendien, een mesh systeem aansluiten op een bestaande router leidt vaak tot problemen omdat deze mesh systemen meer zijn dan gewoon wifi access points, maar een totaaloplossing met geïntegreerde router, waardoor dus twee routers actief zijn in één netwerk.

Mijn voorkeur zou zijn om de Sonos bridge bedraad aan te sluiten op de hoofdhub van de TP Link en Sonos via de bridge zijn eigen netwerk te laten opzetten. Sonos zorgt dan zelf voor de eigen connectiviteit en de TP Link zorgt dat de tablets en telefoons toegang hebben tot Sonos.

Met de informatie die je geeft, kan ik niet van tevoren garanderen dat dit werkt, mede om de reden die ik bovenaan noemde over mesh wifi systemen. Ik kan ook niet voorspellen hoe de prestaties van dit alles gaan zijn als er gelijktijdig drie draadloze systemen actief zijn (Ziggo, Meco, Sonos).

Zelf draai ik Google Wifi, maar dan als totaaloplossing voor het hele huis. Ik heb de Ziggo volledig uit laten schakelen, die dient alleen nog als modem. Waar ik bandbreedte nodig heb, ligt ethernetkabel.
Reputatie 7
Badge +2
De Sonos Bridge voegt juist heel veel toe aan je Sonos setup. (mits de speakers zo geplaatst zijn dat ze elkaar goed kunnen ondersteunen).
Wil je verzoeken onze Community Post door te lezen omtrent Sonos wifi vs eigen thuis wifi.

Wij raden in dit soort situaties Sonos wifi aan, zoals je het voorheen ook had, want anders zou je de Sonos Bridge niet voor handen hebben.
De TP-link versterkers die je gekocht hebt zijn er inderdaad voor je telefoons en tablets en computers, niet voor Sonos, Sonos werkt op zijn eigen wifi in grotere huishoudens.

Uiteraard eigen keuze, maar over het algemeen wil je 1 router, en alles wat daar achter staat wil je als brug instellen, zodat je 1 netwerk hebt, en alle apparatuur in huis kan vinden in dit gehele netwerk.
Als je 2 routers hebt, heb je 2 netwerken, en zal je Sonos en andere apparatuur zoals printers en dergelijke, mogelijk niet kunnen vinden als je op het verkeerde netwerk zou inloggen.
Dank Sjoop en Tim,
Ik had even twijfels of ik met het uitzetten van de Ziggo WiFi veel snelheid zou verliezen. Desondanks jullie advies opgevolgd door alleen de WiFi van de TP-link te gebruiken en de Sonos Bridge en de NAS daarop aan te sluiten. En het werkt perfect!! Alles lekker snel en vanaf alle apparatuur te bereiken. Dank voor jullie hulp!
Reputatie 7
Badge +2
Fijn om te horen, veel plezier van je muziek!

Hi @Tim S Ik zou dit topic graag weer levend maken, ik heb namelijk ook veel issues met mijn Play 5 (2x) en Play 1 op het mesh netwerk via de TP-link producten. Ik heb geen bridge - kun jij me helpen zodat ik weer kan genieten van muziek via Sonos?

Thanks,

JonHil

Reageer