Sonos vindt netwerk niet op bovenverdieping


Beste Sonos,

Sinds 6 maanden verhuisd en sindsdien problemen om sonos te gebruilen op de bovenverdieping. Meestal kan ik hem zelfs niet starten op de bovenverdieping. Wifi en internet zijn nagekeken en stabiel, ook op de bovenverdieping. Enkel met sonos en mijn netwerk blijft het probleem zich voordoen.

Ik heb mijn nas ook reeds helemaal opnieuw geïnstalleerd.  Niets helpt. 

Sonos speelt perfect als ik een afspeellijst beneden selecteer om boven af te spelen maar ik kan geen nrs toevoegen eens ik boven ben. Sonos op de bovenverdieping starten van een lege selectie lukt niet.

Graag een oplossing voor dit probleem.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hoe ziet je thuisnetwerk er uit, welke apparatuur gebruik je daarvoor en hoe is Sonos daarmee verbonden ?

Beste,

Mijn modem staat in de kelder. Op elke verdieping staat er een extra access point (dit is door de operator herhaaldelijk gecheckt en zelf geplaatst omdat ik dit probleem bij hun eerst bleef aankaarten).

Op de benedenverdieping staat mijn nas samen met sub, playbar, ones, 5 en boost van sonos. Alles staat in de living aangesloten met de access point erbij. 

Op de bovenverdieping staat een de accesspoint en 2x play3.

Het vreemde is dat wifisignaal stabiel en goed werkt bij andere zaken (bv chromecast, ...) maar niet mijn nas. 

Ik zie wel in mijn muziekbib in de app alles perfect staan. Hij maakt alleen geen verbinding om het af te spelen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is

Reputatie 6
Badge +3

Op elke verdieping staat er een extra access point (dit is door de operator herhaaldelijk gecheckt en zelf geplaatst omdat ik dit probleem bij hun eerst bleef aankaarten).

 

Die access points, zijn die dan allen met een ethernetkabel verbonden met je router/modem in de kelder ?

Reputatie 6
Badge +3

Ik lees net dat je een Boost hebt; je moet even exact aangeven hoe alles met elkaar verbonden is. Met het gebruik van een Boost wordt je eigen wifi, dus je access points niet meer gebruikt. Sonos maakt dan zelf een draadloos netwerk aan.

Dag Eddie,

 

Eerst en vooral dank je wel voor je snelle reacties!

De accesspoints op de benedenverdieping en bovenverdieping zijn verbonden door de kabel verwerkt in de muur, rechtstreeks naar de kelder. Het accesspoint in de kelder steekt rechtstreeks in de modem.

De boost is verbonden in het accesspoint. Ik zou ook niet weten hoe ik dit anders kan verbinden.

Ik heb het ook geprobeerd met een switch ertussen maar dat gaf nog meer problemen. 

Super fijn dat je me probeert te helpen 👍

Mvg,

Ann Paesmans 

Reputatie 6
Badge +3

Dag Eddie,

 

Het accesspoint in de kelder steekt rechtstreeks in de modem.

 

Dus in de kelder staat er ook nog 1. En de andere access points dan ? Waarmee zijn die verbonden ? Welk merk/type access points is dat ? 

Dan het volgende: als je Sonos bekabeld hebt, bv via een Boost, dat is prima maar je access point worden dus niet meer gebruikt. Die afstand tussen Sonos en je access points doen dan niet meer ter zake maar de ondelinge afstand van je Sonos speakers dus wel, daar wordt het netwerk mee opgezet.

Controleer ook even in de app onder settings→ systeem→ info de waarde achter WM voor elk van je speakers, wat staat daar voor getal achter ?

Hoi Eddy,

Ik heb 3 accesspoints van het merk telenet (iets anders staat niet op het toestel), 1 op elk verdiep.

In de kelder is het rechtstreeks met de modem verbonden. Op gelijkvloers en verdieping is er een kabel getrokken van de modem naar het verdiep. Je kan zeggen dat het accesspoint in de muur is aangesloten.

De afstand van de sonostoestellen is beperkt. Ik woon in een klein eensgezinswoning. In de living staan de boost, sub, en playbar onder de tv. 2 play1 hangen aan de muur in de living. Play 5 staat 8m van de andere en 2 play3 staan op de bovenverdieping ongeveer pal boven de sub, boost … Aan de afstand kan het moeilijk liggen vermoed ik.

De waarde WM voor elk toestel is 0

Hopelijk ben je hier iets mee.

Mvg,

Kapha

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Ok, die WM:0 geeft aan dat alle draadloze verbindingen via Sonos zelf gaan en niet via je access points, dat hoort ook zo met een Boost, dus dat is prima. Het heeft dus ook niets met je wifi te maken, dat is zeker want die wordt simpelweg niet gebruikt.

Volgende vraag: heb je het probleem alleen met je NAS of ook als internet radio speelt ?

Hoi Eddy, 

Ik heb het ook met internetradio. Eens ik boven ben kan ik niets meer wijzigen ondanks dat alles in de app beschikbaar staat. Telkens opnieuw krijg ik de melding dat er geen verbinding kan gemaakt worden. Indien ik de app beneden bedien lukt het dus wel om boven radio af te spelen.

Reputatie 6
Badge +3

Ok, zoals je dat laatste beschrijft, lijkt het af te hangen van het access point waar je telefoon (app) verbinding mee heeft. Dat zou toch kunnen duiden op een netwerkconflict dat ontstaan is door het installeren van de access points. Helaas is dat onmogelijk zelf op te lossen zonder wat meer diepgaande kennis van netwerken, en zeker niet hier via het forum. Ik kan je alleen maar aanraden om toch even te bellen met Sonos, die kunnen meekijken; via het forum gaat dat niet.

 

https://support.sonos.com/s/contact?language=nl_NL

Hoi Eddy,

 

Heel hartelijk bedankt om helpen mee te denken.

Ik ga deze week zeker contact nemen met sonos.

Groetjes, 

Kapha