Beantwoord

Sonos + Telenet wifi access points = random volledige netwerk crash

• 16 februari 2019
  • 4 reacties
  • 797 Bekeken

Sinds ik de Sonos Play:5 heb (zeer tevreden, overigens), crasht mijn netwerk soms volledig (network storm?). Ik heb een Telenet modem en 2 Telenet access points ("wifi boosters") die dezelfde wifi netwerkgegevens gebruiken. Zo heb ik in huis één wifi-netwerk en dat is handig.
Maar soms valt mijn volledige netwerk plat en moet ik een harde reset doen van mijn kabelmodem. Op dat moment werkt wifi noch bedraad internet nog. Het probleem treedt op onverwachte momenten op, maar steeds als ik de sonos aan het bedienen ben via de app of via Niko Home Control.

Een beetje gegoogel levert wel wat hits op van gelijkaardige problemen (https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Sonos-met-telenet-router-werkt-draadloos-niet/td-p/24322 en https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1647967) maar helaas geen duidelijke oplossing.

Bedraad aansluiten is geen optie. Wifi instellingen op de Telenet modem of access points aanpassen via Mijn Telenet is eventueel wel mogelijk, maar dan moet ik weten wat precies.
De access points andere wifi netwerk SSIDS laten uitzenden is misschien een oplossing, maar kan ik dan de Sonos nog wel bedienen als die connectie maakt via één access point en ik in een andere uithoek van het huis ben en op een ander access point (en dus een andere SSID) verbonden ben?
icon

Beste antwoord door Tim S 18 februari 2019, 10:18

Sonos kan alleen je netwerk plat doen laten gaan als je 2 of meer componenten bekabeld aangesloten hebt en het STP (Spanning Tree Protocol // IEEE 802.1D) niet goed word ondersteunt op je netwerk apparatuur.
Dan zouden er loops ontstaan in je netwerk waarbij data blijft hangen en je file-vorming zou krijgen in je netwerk.
Aangezien je Sonos volledig draadloos staat, mag Sonos hier eigenlijk al geen oorzaak in zijn.
Wil je er tevens bewust van maken, dat het gebruik van Sonos op je eigen wifi goed kan werken, mits Sonos met 1 punt in contact staat, iets wat volgensmij niet het geval is in jou huishouden als ik lees dat je extra wifi versterkers in huis hebt.
Zie ook graag onze Community Post hierover.

Als je toch problemen blijft houden en het gevoel hebt dat Sonos hier een aandeel in heeft, dan raad ik aan ons telefonisch te contacteren waarin we graag je netwerk doornemen en de Sonos nakijken.
Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Sonos kan alleen je netwerk plat doen laten gaan als je 2 of meer componenten bekabeld aangesloten hebt en het STP (Spanning Tree Protocol // IEEE 802.1D) niet goed word ondersteunt op je netwerk apparatuur.
Dan zouden er loops ontstaan in je netwerk waarbij data blijft hangen en je file-vorming zou krijgen in je netwerk.
Aangezien je Sonos volledig draadloos staat, mag Sonos hier eigenlijk al geen oorzaak in zijn.
Wil je er tevens bewust van maken, dat het gebruik van Sonos op je eigen wifi goed kan werken, mits Sonos met 1 punt in contact staat, iets wat volgensmij niet het geval is in jou huishouden als ik lees dat je extra wifi versterkers in huis hebt.
Zie ook graag onze Community Post hierover.

Als je toch problemen blijft houden en het gevoel hebt dat Sonos hier een aandeel in heeft, dan raad ik aan ons telefonisch te contacteren waarin we graag je netwerk doornemen en de Sonos nakijken.

Ik heb hetzelfde probleem als gerrit1978, alleen heb ik enkel wifi verbinding met mijn Sonos One speakerpaar (en dus niet bekabeld).  Ook ik bezit een Telenet modem maar werk voor wifi met Ubiquity AP en een Netgear Switch.  Als ik mijn Sonos speakers durf aanzetten, leidt dit tot een crash van de modem met telkens een volledige reset van mijn netwerk tot gevolg.

Resultaat: ik kan mijn Sonos niet meer gebruiken

Reputatie 4
Badge +2

Hey @Jan66 ,

Klinkt als mogelijk STP issues binnen het netwerk

Als je er nog steeds problemen mee ervaart, wil je dan eens contact opnemen met onze support center?

Dan kunnen mijn collega’s samen met je hiernaar kijken.

Hey Mark,

Ondertussen heeft Telenet in samenwerking met Infrax, de schommelingen in spanning die zichtbaar waren op het telenet dataverkeer aangepakt.  Hierdoor heb ik geen last meer van uitval van internet en werkt Sonos terug zonder problemen.

Bedankt voor je reactie !

Reageer