Beantwoord

Sonos systeem blijft uitvallen

• 25 april 2019
  • 24 reacties
  • 1180 Bekeken

Badge
Hallo,

Wij hebben sinds kort een sonos systeem aangeschaft voor het werk. (6x play1) Nu vallen er steeds speakers uit of valt het geluid gedeeltelijk uit. Wij hebben alle tips die wij kunnen vinden al geprobeerd. Wij hebben zelfs een boost aangeschaft maar het probleem blijft.

Het maakt niet uit of we radio of spotify luisteren het systeem blijft “klapperen”.

Met periodes gaat het wel goed maar uiteindelijk valt er altijd wel iets uit of gaat stotteren.

Onze evaluatiecode is: 587696561

Met vriendelijke groet
Tim
icon

Beste antwoord door Tim S 10 mei 2019, 10:46

De Boost zet de wifi op voor de rest wat draadloos staat.
De Boost ervaart redelijk wat storing op zijn antennes
Aangezien je het probleem op alle 3 de kanalen ervaart, heeft het waarschijnlijk te maken met apparatuur of materiaal in de omgeving van de Boost.
Zou je willen adviseren de Boost iets te verplaatsen, misschien met een langere ethernet kabel, zodat deze mogelijk beter zijn werking kan doen en minder storing zou ervaren op zijn antennes.
Hoor graag of het mogelijk is en ook een oplossing zou hebben geboden.
Excuses voor de late reactie, topic was er helaas tussen door geschoten.
Bekijk origineel

24 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi Tim, dank je voor de diagnose. Ik zie dat veel data niet aankomt bij de speakers en daarom hebben ze moeite om af te spelen. Waar dat exact door komt kan ik zo niet achterhalen.

Ik verzoek je om nogmaals een diagnose te maken gemaakt nadat het systeem 20 minuten geen muziek heeft afgespeeld. Daarnaast wil ik je ook vragen om voordat je een diagnose maakt even in de 'Geavanceerde instellingen' de 'Draadloze installatie' starten, op 'Doorgaan' klikken en vervolgens niet het wachtwoord in te vullen, maar weer terug te gaan naar 'Geavanceerde instellingen' en vervolgens de diagnose te maken. Dit klinkt vreemd maar het geeft mij wat meer inzicht omdat het systeem een scan doet wanneer je de 'Draadloze installatie' start.
Badge
Gedaan en dit de code die eruit komt:
1287136652

Groet
Tim
Reputatie 4
Badge +3
Dank je wel voor de diagnose, echter vroeg ik om eentje gemaakt nadat het systeem 20 minuten geen muziek heeft afgespeeld. Dan kan ik zien hoe het systeem zich dan gedraagt. Helaas heb je alle speakers van het stroom gehaald en er weer op gezet, en toen 3 minuten later een diagnose gemaakt. Hierdoor zie ik maar 3 minuten terug. Doe graag mijn vorige stappen nogmaals en haal ze niet meer van het stroom.

Je probleem heeft mogelijk te maken met een overspoeling van data in je netwerk. Ik moet een diagnose hebben waarin het systeem een langere tijd aanstaat om dit vast te stellen.
Badge
hierbij de nieuwe code:
1932863740

groet
Tim
Reputatie 6
Badge +2
Vanuit de Sonos Boost naar beide Slijphok (rechts) & Achter (rechts) is redelijk wat pakket verlies.
De wifi verbinding naar de andere Sonos componenten toen is prima, wat een beetje laat zien dat er iets in de buurt van die rechter speakers staat wat wifi niet volledig doet aankomen bij de speakers.
Staan deze 2 speakers dicht bij elkaar in de buurt?
De linker speakers van deze 2 kamers krijgen wel prima hun wifi verbinding binnen.
Zie ook graag onze Community Post over wifi storing.
Afstand is verder geen probleem, alles staat prima binnen het bereik van de Boost.
Badge
Wij hebben alle apparaten die storing zouden kunnen geven(eigenlijk alles met een stekker) uit gehad en nogmaals geprobeerd maar dit hielp niets. het stotteren bleef(en dan vooral met spotify streamen). Ook het hele "rechterkant is erger" ervaren wij niet. ALLE speakers vallen te pas en te onpas uit of gaan stotteren. Ik moet wel zeggen dat de radio al wel een stuk beter gaat sinds de reset/evaluatie maar ook dat is niet perfect.

Groet
Tim
Reputatie 4
Badge +3
We ontvangen graag een diagnose gemaakt nadat een probleem zich voordoet.
Badge
hierbij een diagnose nummer net nadat er meerdere boxen uitvallen.

:427260028

groet tim
Reputatie 4
Badge +3
Dank je wel voor de diagnose. Ik zie allereerst dat Sonosnet op WiFi-kanaal 1 staat, je eigen WiFi genaamd Medex lijkt daar ook op staan. Ik raad je aan om een van beide aan te passen naar een ander kanaal.

Als tweede zie ik dat veel data niet goed aankomt bij de speakers waardoor muziek kan wegvallen. Echter zie ik nog mogelijk ander tweede probleem dat ik niet goed kan vaststellen bij een systeem dat recent muziek heeft afgespeeld. Het liefst zou ik nog twee diagnoses zien. Stop het afspelen van muziek op het systeem voor 20 minuten, maak dan een diagnose. Speel dan nog altijd niks af en maak 20 minuten later nog een diagnose. Hiermee krijg ik meer inzicht en kan ik beter het probleem beoordelen.
Badge
Wij hebben alle wifi kanalen die sonos heeft geprobeerd maar dit maakt geen verschil. Ik heb het kanaal nu weer terug naar 11 gezet(aangeraden door sonos).

Eerste diagnose na 20 minuten geen muziek: 1557655088

Ik post straks de volgende diagnose na 20 minuten geen muziek.

Groet Tim
Badge
dit is de tweede code na 20 min geen muziek: 1154708519

Groet Tim
Reputatie 6
Badge +2
De Boost zet de wifi op voor de rest wat draadloos staat.
De Boost ervaart redelijk wat storing op zijn antennes
Aangezien je het probleem op alle 3 de kanalen ervaart, heeft het waarschijnlijk te maken met apparatuur of materiaal in de omgeving van de Boost.
Zou je willen adviseren de Boost iets te verplaatsen, misschien met een langere ethernet kabel, zodat deze mogelijk beter zijn werking kan doen en minder storing zou ervaren op zijn antennes.
Hoor graag of het mogelijk is en ook een oplossing zou hebben geboden.
Excuses voor de late reactie, topic was er helaas tussen door geschoten.
Badge
Hallo,

Wij hebben nu twee dagen de boost op een andere plek staan. Namelijk niet meer in de meterkast maar in dezelfde ruimte als de boxen. Maar ook dit heeft geen effect. Zelfs de box die nog het meest uitvalt staat op 2 meter van de boost en heeft verder geen obstructies.

Boost is netjes bekabeld, heeft internet en staat op een plek zonder andere apparaten.

Wat ons ook is opgevallen is dat als wij muziek via spotify luisteren nummers heel vaak "geskipped" worden door de speler zonder dat iemand opdracht geeft.

Ik heb alvast een nieuwe diagnose gemaakt misschien hebben jullie hier iets aan: 652838012

Groet Tim
Reputatie 6
Badge +2
Hoe zit de Boost aangesloten? op een switch? of rechtstreeks op de router?
Ook hoor ik graag wat voor merk/model router je hebt.
Er komt met momenten, zware Multicast flooding op de Boost naar voren.
Dit zou inhouden dat de Boost informatie ontvangt over de kabel, wat eigenlijk helemaal niet voor de Boost is.
Meestal gaat dit om TV informatie, bijvoorbeeld voor een TV-decoder of camera systeem.
Deze informatie zorgt er voor dat de Boost opeens informatie krijgt waar hij niks mee kan, maar wel graag wil begrijpen.
Hij zal deze informatie nooit kunnen begrijpen, maar is hier wel druk mee bezig waardoor hij zijn eigen functioneren niet goed kan uitvoeren, namelijk de wifi opzetten voor de rest van Sonos wat draadloos staat.
Over 't algemeen zou een router slim genoeg moeten zijn om te weten dat op poortje 1 een Sonos product zit die alleen internet zou moeten ontvangen, en op poortje 2 een TV-decoder die alleen TV-informatie zou moeten ontvangen.
Als de TV-decoder en Boost allebei op een switch zit aangesloten, dan zal deze switch het "IGMP Snooping" moeten ondersteunen, waarin deze slimmer word en weet welke informatie naar welk apparaat toe moet wat op deze switch zit aangesloten.
Badge
Wij hebben alles geprobeerd maar niets lijkt te helpen. De boost zit nu op de router aangesloten en staat niet meer in de meterkast maar in dezelfde ruimte als de speakers. Er lijkt niets te storen op het signaal van de boost/speakers. Dit hebben wij getest door alle apparatuur in de buurt van het systeem uit/aan te schakelen en te kijken of het sonos systeem dan nog steeds blijft stotteren/uitvallen. En dit bleek met alles behalve de sonos nog "aan" niets te helpen want het geluid van de spotify blijft hangen/stotteren.

Een nieuwe diagnose van het huidige systeem: 235509934

Als wij spotify op een ander muziek systeem via wifi afspelen hebben wij geen problemen.

Groet
Tim
Reputatie 4
Badge +3
Dank je wel voor de aanvullende informatie. Met welk systeem kun je WiFi wel goed muziek afspelen? Ik zie meerdere problemen naar voren komen en twee daarvan zijn hebben betrekking tot draadloze storing.

Voor nu wil ik je verzoeken om het systeem of in twee of drie groepen muziek te laten afspelen of een paar speakers even los. Laat dit een uur spelen en maak nogmaals een diagnose. Het lijkt erop dat de huidige opstellingen van alle speakers hetzelfde af te laten spelen in een groep een te zware belasting is op deze locatie.
Badge
Met een "systeem" van yamaha dat wij voorheen gehad hebben nooit problemen gehad(dit liep ook via wifi) alleen dit was maar 1 zone vandaar dat we overgestapt zijn.

En wat bedoel je met een paar groepen los? want ons systeem is al opgedeeld in drie verschillende groepen. Daarnaast moet ik ook zeggen dat het loskoppelen van de boxen uit een setje(stereo) een gedoe is. Maar voor de diagnose zal ik dat vanmiddag doen.

Groet Tim
Reputatie 4
Badge +3
Oke, het Yamaha systeem was dus op een ander moment en ik weet niet hoe de situatie vergelijkbaar is met nu dus met die informatie kan ik helaas weinig.

Daarnaast zie ik in de diagnose dat jullie driemaal een stereopaar hebben staan. Twee speakers voor 'Achter', twee voor 'Voor' en twee voor 'Slijphok'. Deze speakers stonden op het moment dat je de diagnose maakte in een grote groep. Als test verzoek ik je om deze drie kamers los van elkaar muziek laten af te spelen, dus niet gegroepeerd. Laat het een uur afspelen (desnoods met het volume zeer laag) en maak dan nogmaals een diagnose en plaats het nummer hier.

De stereokoppeling hoef je dus niet op te heffen.
Badge
Ik kreeg het vorige bericht te laat dus wij hebben de groepen losgemaakt en hebben het systeem in 2 paren van 3 muziek af laten spelen.

Alle speakers links(3 stuks)
299534358

Alle speakers rechts(3 stuks)
2039347789

Als wij maar 3 speakers laten spelen hebben wij geen op geen van de locaties problemen en speelt de muziek constant en probleemloos af.
Pas zodra wij alle speakers tegelijk proberen aan te sturen hebben wij problemen.

Wij horen de bevindingen graag!\
Groet Tim
Reputatie 5
Badge +2
Wat voor draadloze apparaten heb je in huis, denk aan klik aan klik uit systeem, alarmsysteem etc. De diagnose laat zien er bepaalde speakers niet altijd goed kunnen communiceren met de rest. Als de speakers uitvallen, vallen ze dan allemaal uit of blijft er een speaker doorspelen en de rest valt weg.
Badge
Sorry voor de late reactie maar wij zijn druk geweest.

Wij hebben buiten een router en telefoons van iedereen geen andere draadloze apparaten staan. Daarnaast hebben wij ook al eerder alle apparaten met een stekker in het pand uit gehad zodat wij konden uitsluiten dat het niet aan een apparaat van ons ligt.

De speakers vallen soms helemaal uit(allemaal) maar voornamelijk is het zo dat bepaalde speakers uitvallen en dit zijn ook nooit dezelfde speakers maar alle speakers hebben dit probleem. Haperen/uitvallen gebeurt dus aan de lopende band als wij muziek over het hele systeem afspelen.
Reputatie 6
Badge +2
Zie in de diagnoses dat de Sonos een prima wifi verbinding heeft.
De Boost zet de wifi op voor de 6 verschillende kamers, waarin er nagenoeg geen wifi storing terug te zien is.
Wel zien we dat de Boost op een redelijk aggresieve netwerk-firewall zit aangesloten. (Sonicwall)
Als ik dit zo teruglees, ga ik er eigenlijk ook vanuit dat het netwerk het probleem veroorzaakt en niet de wifi.

Zou toch graag nog een nieuwe diagnose willen ontvangen, of liever 2 diagnoses.
Graag de Sonos met 3 speakers 20 minuten muziek laten afspelen om dat een diagnose te maken, noteer deze graag.
Voeg daarna de extra 3 speakers toe, zodat ze alle 6 muziek staan af te spelen, als het probleem zich voordoet, maak dan graag de 2e diagnose aan.
Koppel graag deze 2 nummers naar ons terug.
Badge
Na 20 minuten op drie speakers: 2133433616
Met problemen op zes speakers: 1299588696

Wij horen het graag.
Reputatie 4
Badge +3
Dank je wel voor de diagnose. Ik zie dat er nog altijd flooding bestaat in het systeem. Voor dit probleem willen we je vragen om ons te bellen.
Ons telefoonnummer en openingstijden staan hier.

Reageer