Beantwoord

Sonos surround set aan de praat krijgen

• 24 juli 2020
  • 4 reacties
  • 119 Bekeken

Goede avond,

Ik ben bezig om vanaf scratch een surround set op te bouwen. Ik ben niet zo technisch dus ik dacht ik sluit een sonos amp met 4 sonos ones aan op mijn televisie en dan zit ik gebakken. Maar volgens mij werkt dit niet, althans ik heb nu 2 boxen gekocht en de amp en ik probeer ze aan te sluiten op onze tv (samsung ue48ju7000) en dan lijkt de amp de 2 boxen 'automatisch' als rear boxen te bestempelen.

En dan lijkt hij de voorste 2 boxen te missen. Kan ik die 2 boxen niet als voorste boxen aanmerken? Ik heb 2 boxen gekocht om te beginnen, want ik ben dus nogal een nooobbbb en als het dan niet lukt...

Ik weet 99% zeker dat de aansluiting met de TV klopt. De TV herkent de amp (hdmi 4 geeft beeld) en hij zit ook aangesloten op de Hdmi ARC. Daarnaast lijkt hij connectie te maken via 'anynet', maar krijg ik bij de stap erna (het aansluiten van de boxen errors).

Dat ziet er dan zo uit:

Nu is mijn vraag: kan de surround set uberhaupt werken met een amp en 4x sonos one? Of moet ik een subwoofer/beam oid erbij hebben?

Alles via google en sonos wijst naar de app / geluidsinstellingen van de tv maar die staan 99,9% zeker goed..

icon

Beste antwoord door 106rallye 24 juli 2020, 21:44

Inderdaad. Het lijkt erop dat je je iets beter had moeten laten voorlichten. Je hebt meerdere mogelijkheden.

1. De Amp kan via HDMI-ARC worden aangesloten op de TV. Op de Amp sluit je dan twee passieve (niet-Sonos) aan. Twee van je One’s kunnen dan als surround worden opgesteld. De Amp zorgt ervoor dat beide speakers een “fantoom” center speaker laten horen. Dan zou je dus nog twee passieve speakers moeten kopen en hebt twee One’s over.
  2. Je koopt een Sonos soundbar, een Beam of een Arc - die zelf de FL-Center-FR vormt. Die sluit je aan op je TV en je gebruikt twee van je One’s als surround. One SL’s kunnen ook - die zijn goedkoper en bij deze opstelling gebruik je die niet. Je hebt dan dus twee One’s en een Amp over.
  3. Je koopt een Sonos soundbar, een Beam of een Arc - die zelf de FL-Center-FR vormt. Die sluit je aan op je TV en je gebruikt de Amp met twee passieve speakers als surround - de Amp wordt dan draadloos door de soundbar aangestuurd. Nu heb je vier One’s over.

In alle scenario’s moet je iets nieuws aanschaffen en iets anders terugsturen (ik neem aan dat dat nog kan).

Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

De tv zal ten alle tijden gekoppeld moeten worden met een Beam of Arc (eventueel een playbar of playbase). De 2 one’s kunnen dan als surround gekoppeld worden aan de Beam of Arc. Een amp is niet nodig voor deze opstelling. Sonos kent geen systeem met een losse linker- en rechter voorspeaker. 

De amp zou wel kunnen gaan werken, maar dan moet je bekabelde speakers gebruiken volgens mij. 

Reputatie 5
Badge +3

Inderdaad. Het lijkt erop dat je je iets beter had moeten laten voorlichten. Je hebt meerdere mogelijkheden.

1. De Amp kan via HDMI-ARC worden aangesloten op de TV. Op de Amp sluit je dan twee passieve (niet-Sonos) aan. Twee van je One’s kunnen dan als surround worden opgesteld. De Amp zorgt ervoor dat beide speakers een “fantoom” center speaker laten horen. Dan zou je dus nog twee passieve speakers moeten kopen en hebt twee One’s over.
  2. Je koopt een Sonos soundbar, een Beam of een Arc - die zelf de FL-Center-FR vormt. Die sluit je aan op je TV en je gebruikt twee van je One’s als surround. One SL’s kunnen ook - die zijn goedkoper en bij deze opstelling gebruik je die niet. Je hebt dan dus twee One’s en een Amp over.
  3. Je koopt een Sonos soundbar, een Beam of een Arc - die zelf de FL-Center-FR vormt. Die sluit je aan op je TV en je gebruikt de Amp met twee passieve speakers als surround - de Amp wordt dan draadloos door de soundbar aangestuurd. Nu heb je vier One’s over.

In alle scenario’s moet je iets nieuws aanschaffen en iets anders terugsturen (ik neem aan dat dat nog kan).

Top. Thanks allebei, ik ga voor optie 2. De amp ga ik retourneren en heb de ARC inmiddels besteld, maar dat is nog even wachten (zijn blijkbaar gewild ;-)).

Ik had overigens pas 2 ones besteld om eerst even te testen, dus dat komt goed uit :)

Reputatie 5
Badge +3

Veel plezier ermee straks! Je kunt het straks eens aanzien en kijken of je ook nog een Sub wilt.

Reageer