Beantwoord

Sonos stopt steeds vaker, multiroom is drama, en bij Spotify overslaan

  • 4 February 2021
  • 5 reacties
  • 3268 Bekeken

Badge

Ik gebruik al 10 jaar Sonos en heb het ook anderen aangeraden.
Eerst via het native protocol Sonosnet, later vanwege dropouts, vanaf Sonos versie 5.2 kon dat, overgeschakeld naar WM:1 dus Sonos over Wifi. Overal wifi-dekking maar helaas, nog steeds dropouts.

Met iedere Sonos-update lijkt de kwaliteit steeds verder af te nemen.
En andere gebruikers hebben hetzelfde probleem, zelfs met de nieuwste generatie speakers: de muziek stopt steeds
Antwoorden als, het ligt aan uw wifi zijn echt zo flauwekul.

Twee vaakst voorkomende problemen:

(1)

Spotify vanuit de Sonos-app, slaat op drukke tijden vaak over. De stream via Sonos servers trekt t niet vermoed ik want push ik dezelfde muziek vanuit de Spotify app (via kies afspelen naar apparaat en dan een Sonos speaker(groep) dan zijn er plotseloos GEEN problemen.

(2)

Wanneer we internetradio luisteren (via Sonos Radio of de oudere service) en twee ruimtes groeperen dan valt de een of de andere box om de haverklap uit. Terwijl de boxen elkaar kunnen “zien".

VRagen:

  • Kan het zijn dat Sonos-speakers elkaar zoeken via Sonosnet, ook al zijn zij op WM:1 ingesteld?
  • Waarom lost het probleem zich niet op als je een speaker hard wiret via ethernet?
  • Klopt het dat je de wifi-zender van een speaker uit kunt zetten zodat je de speaker DWINGT via de Lan-kabel te communiceren?
  • Bent u het met me eens dat het vreselijk jammer is dat je duizenden euro's hebt betaald voor een kudde Sonos-boxen die qua connectiviteit niet mee kunnen met de huidige techniek?
icon

Beste antwoord door Zjossss 18 February 2021, 12:02

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
  1. Op punten waar je Sonosnet heel slecht is, wellicht - mits je wifigegevens in het systeem staan.
  2. Dan gaat het systeem over naar Sonosnet - bedoel je op de bedrade speaker of ook op de rest?
  3. Ja, dat klopt;
  4. Dat geldt voor mij niet - mijn systeem werkt prima, met een Boost op Sonosnet.

Ik zou toch eens contact opnemen met Sonos; wellicht dat zij kunnen zien waar het met je internetverbinding, router of draadloze bereik misgaat.

Ik heb hetzelfde probleem. Heb Sonos al meer dan 10 jaar en de laatste paar weken veel problemen met afspelen van Spotify muziek of internetradio. Ik maak (nog) gebruik van de Sonos S1 app.

Bij Spotify wordt een nummer na een halve minuut al afgebroken en de volgende song uit de playlist afgespeeld (ook weer voor maar een halve minuut). Muziek valt ook vaak een paar seconden helemaal weg. Slaat ook vaak een nummer over van de playlist. 

Bij Sonos internetradio stopt de muziek ook om de haverklap. Zeker wanneer je de multi room functie gebruikt.

Ook bij  mij geldt dat mijn WIFI verder top is, het issue ligt m.i. echt aan Sonos.

Hoop dat iemand mij ook verder kan helpen met deze issue. Dank alvast.

 

Reputatie 6
Badge +3

Mijn ervaring hier op het forum (ik wil niet generaliseren) is dat heel veel problemen met Sonos ontstaan omdat gebruikers een zogenaamd Mesh Wifi Systeem in huis halen om het draadloze bereik te verbeteren of nog erger, wifi boosters of powerline oplossingen en daar vervolgens Sonos op denken te kunnen gebruiken.

 

 

Reputatie 1
Badge +2

Hier ook geen problemen, ik heb de Playbase en een One bedraad aangesloten op dezelfde switch, 

geen last van broadcaststorm, ondanks dat brakke Arris modem van Ziggo draait alles soepel.

Er staan 12 speakers verbonden, waarvan er vaak 8 tegelijk spelen op de beneden verdieping.

De dekking is prima, alles is 50+ in de netwerk matrix.

Voorheen had ik het via wifi, (Ubiquiti Ap-ac pro 2x) en dat ging ook prima.

Soms verbond er wel eens een box met het andere access point, maar dat was blijkbaar ook geen probleem.

Ik denk dat Eddie the Eagle helemaal gelijk heeft dat het probleem ligt in de Mesh systemen die vaak een eigen netwerk creëren waarbij dan vaak de wifi van de modem/router aangelaten wordt. 
En inderdaad, wifi boosters en powerline adapters zijn uit den boze.

Vaak zijn dat dingen die voor een prikkie bij Aldi of de Action gekocht worden vermoed ik.

Dat komt de stabiliteit van het netwerk niet ten goede.
 

 

Reputatie 6
Badge +3

Die mesh systemen worden verkocht als wondermiddel en vliegen de deur uit. Mensen realiseren niet wat voor load die systemen krijgen simpelweg door het principe van wireless uplink. Daar dan Sonos op gaan draaien is recipe for disaster :grinning:

Zelfs Ziggo maakt er reclame mee. Ik heb 5 Unifi AP`s hier waarvan 1 nog verplicht in wireless (mesh) mode omdat ik nog geen kabel heb in de garage, wordt gelukkig deze maand gelegd, dan gaat de wireless uplink definitief uit en krijg ik de volle capaciteit op zowel de ontvanger AP als de receiver AP want er worden altijd 2 AP`s zwaar belast hierdoor.

Ik had 2 Sonos bekabeld op 2 Unifi switches. Vond ie niet leuk, 1 poort automatisch dicht, superbeveiliging ! Toen ben ik wel van RSTP naar STP topologie gegaan, dat ondersteund Sonos, geblokte poort ging meteen weer automatisch open en werkt perfect. Echter dat voelt als 20 jaar terug in de tijd, dus heb ik zojuist een Boost in het netwerk gezet en de andere 2 van de kabel afgehaald (softwarematig dan). Net dus weer naar RSTP topo gegaan. Sonos moet RSTP gaan ondersteunen, net zoals SMB2/3. Zodra dat gebeurt, kunnen de poorten weer aan.