Beantwoord

Sonos-Spotify hapert enorm

• 14 augustus 2018
  • 27 reacties
  • 4500 Bekeken

Sinds een aantal maanden hapert ons Sonos systeem bij het afspelen van een Spotify afspeellijst (Premium account). Voorheen geen last van gehad. Ook hebben we nu regelmatig (voorheen nooit last van gehad) dat er een of meer speakers apart haperen/uitvallen alsof ze de onderlinge verbinding verliezen. Ik heb een diagnose verstuurd onder nr. 303441895
11 speakers incl. Boost. De Boost is bedraad aangesloten op onze Ziggo zakelijke internetverbinding, via een switch die achter de hardwarematige firewall zit. Ik zou graag weten hoe we dit beter kunnen krijgen want de muziek is door alle showrooms te horen en dat haperen is heel irritant.
icon

Beste antwoord door Tim S 11 oktober 2018, 15:55

Links is altijd de coördinator voor rechts.
Je zou als dit echt de oorzaak van het probleem is, van links rechts kunnen maken en visa versa.
Dus de stereopaar scheiden, en opnieuw maken.
Als hij vraagt op de knop van de linker speaker te drukken, druk je op de rechter speaker die bekabeld aangesloten zit.
Om daarna op de linker speaker te drukken als de software vraagt op de rechter te drukken.
Bij een surround opstelling voor een soundbar is links en rechts uiteraard belangrijk, maar een stereopaar die muziek laat horen is dit waarschijnlijk minder belangrijk.
Bekijk origineel

27 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Achterhuis, dank je wel voor de uitleg en de diagnose. Hieruit maak ik op dat jullie ondermeer een probleem hebben genaamd 'multicast flooding'. Dit betekent dat de Boost onnodige data binnenkrijgt en dat moet hij eerst verwerken voordat hij de correcte data door kan zetten naar de speakers. Om dit op te lossen dien ik wat meer info over de switch te krijgen, zoals welk merk en model deze is. Je zult namelijk de functie 'IGMP Snooping' moeten aanzetten hierop. Dit zorgt ervoor dat de onnodige data niet bij de Boost uitkomt.

Daarnaast zie ik ook dat sommige speakers een erg zwak signaal krijgen. Dit kan mogelijk komen door draadloze storing van andere signalen.
Bedankt voor je reactie Frank. Wij hebben een J9450A – HP ProCurve Switch 1810-24G (stamt uit 2010 geloof ik). Zou mooi zijn als het inderdaad daaraan ligt en derhalve kan worden opgelost.
Reputatie 5
Badge +3
Over dat type kan ik helaas niet exact vinden welke functies het apparaat heeft. Je zult zelf in de instellingen moeten kijken om te zien of deze IGMP Snooping heeft of niet. Indien hij het niet heeft zul je een nieuwe switch moeten aanschaffen.

Overigens is het ook nodig dat alle bekabelde apparaten dan op de switch zitten aangesloten, niet meer op een router of een modem.
Goedemorgen, ik heb een en ander uitgezocht, nagevraagd etc. en mijn vraag is nu de volgende;
hoe zeker is het dat ons probleem weg is met die Snooping functie? Er staat nu een 24 poorts switch die best prijzig om te vervangen. Ik heb al gedacht aan een switch er bij (voor of achter de huidige) met minder poorten alleen voor de boost maar ik weet niet of dat zou werken?
Ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn probleem te melden. Heb al geruime een sonos one systeem dat tot op heden prima functioneerde. Sinds de laatste update hapert het afspelen van een spotify premium afspeellijst voortdurend. E.e.a. draait zowel op mijn android mobieltje als op mijn windows laptop. Heb eergisteren voor een kennis ook e.e.a. geïnstalleerd voor een i phone en een mac-air. Ook daar hetzelfde probleem. Ligt dus m.i. aan een bug? in de laatste update. Het vreemde is dat wanneer ik alleen spotify open ( dus sonos "gesloten" laat) ik via spotify de muziek op de sonos speakers wèl zonder haperingen kan afspelen.
Ik heb dit ook regelmatig dat mijn muziek hapert. Maar ik heb dit zowel via de spotify app als met de sonos app. Ik heb dit al eens aan spotify gemeld maar krijg geen oplossing. Er zijn veel klachten als je gaat kijken op in de playstore van android
Reputatie 4
Badge +3
Hoi allemaal, als jullie dergelijke problemen ervaren, willen jullie dan binnen 20 minuten dat je het dergelijke probleem ervaart een diagnose insturen via de Sonos app en het bevestigingsnummer hier vermelden? Dan kunnen we onderzoek doen naar de oorzaak van het probleem.

Hoe je een diagnose maakt vindt je hier: https://support.sonos.com/s/article/141?language=nl_NL
Goedenavond, Spotify haperde zojuist en ik heb uit de app een dignose verzonden: 1995505007.

Ik heb het probleem, alleen met Spotify premium op onze Sonos, de laatste tijd regelmatig en het is heel irritant. Een van de Sonos-apparaten is met een netwerkkabel verbonden aan onze router.
Reputatie 4
Badge +3
Hou User747089, je hebt in deze de Rechter speaker aangesloten met netwerkkabel, zou je de Linker in plaats van de Rechter speaker willen aansluiten? Het is namelijk zo dat de Rechter een "slaaf" is van de Linker, dus op het moment als deze data opvraagt, dan stuurt deze het vanaf de Rechter eerst naar de Linker om het dan weer terug naar de Rechter te sturen, wat een vertraging oplevert die mogelijk voor haperingen kan zorgen. Als je dan nog problemen ervaart hoor ik het graag met een nieuwe diagnose.
Dag Emily P, dank voor je reactie! Is het mogelijk om links een slave van rechts te maken door een setting of iets dergelijks? Bij de rechterspeaker is wel een ethernetkabel beschikbaar en bij de linker niet (ze hangen aan het plafond). Is master-slave volgorde bij voorbeeld een gevolg van welke als eerst wordt geïnstalleerd of iets dergelijks?

Met vriendelijke groet,

Erik (=User747089)
Reputatie 7
Badge +2
Links is altijd de coördinator voor rechts.
Je zou als dit echt de oorzaak van het probleem is, van links rechts kunnen maken en visa versa.
Dus de stereopaar scheiden, en opnieuw maken.
Als hij vraagt op de knop van de linker speaker te drukken, druk je op de rechter speaker die bekabeld aangesloten zit.
Om daarna op de linker speaker te drukken als de software vraagt op de rechter te drukken.
Bij een surround opstelling voor een soundbar is links en rechts uiteraard belangrijk, maar een stereopaar die muziek laat horen is dit waarschijnlijk minder belangrijk.
Hallo Achterhuis, dank je wel voor de uitleg en de diagnose. Hieruit maak ik op dat jullie ondermeer een probleem hebben genaamd 'multicast flooding'. Dit betekent dat de Boost onnodige data binnenkrijgt en dat moet hij eerst verwerken voordat hij de correcte data door kan zetten naar de speakers. Om dit op te lossen dien ik wat meer info over de switch te krijgen, zoals welk merk en model deze is. Je zult namelijk de functie 'IGMP Snooping' moeten aanzetten hierop. Dit zorgt ervoor dat de onnodige data niet bij de Boost uitkomt.

Daarnaast zie ik ook dat sommige speakers een erg zwak signaal krijgen. Dit kan mogelijk komen door draadloze storing van andere signalen.

Hallo, daar ben ik weer met dezelfde melding nadat wij een behoorlijk prijzige nieuwe switch (HP Aruba 2530-24G) hebben laten wegzetten en installeren en het probleem was er zojuist (en afgelopen dagen) toch weer. Ik heb de diagnose ingestuurd met nr. 1085072149. Het systeem krijgt een bedrade verbinding met Ziggo zakelijk en als het allemaal goed is gegaan is de IGMP Snooping functie aangezet voor de Boost. Ik snap dat als de speakers onderling de verbinding verliezen dit met afstand of obstakels te maken kan hebben (al is het nu de laatste maanden veel erger dan daarvoor, sterker nog het eerste jaar amper of nooit last van gehad) maar de verbinding met Spotify kan daar geen last van hebben lijkt mij. Misschien is er toch iets niet goed ingesteld op de Switch, misschien zijn de laatste updates van Sonos geen succes, maar ik zou graag hoe dan ook horen wat de diagnose laat zien en hoe we dit 'probleem' voor altijd de wereld uit kunnen helpen. (al typend werden er weer 2,5 nummer geskipt omdat "de verbinding met Spotify verbroken" was)
Reputatie 7
Badge +2

Hallo, daar ben ik weer met dezelfde melding nadat wij een behoorlijk prijzige nieuwe switch (HP Aruba 2530-24G) hebben laten wegzetten en installeren en het probleem was er zojuist (en afgelopen dagen) toch weer. Ik heb de diagnose ingestuurd met nr. 1085072149. Het systeem krijgt een bedrade verbinding met Ziggo zakelijk en als het allemaal goed is gegaan is de IGMP Snooping functie aangezet voor de Boost. Ik snap dat als de speakers onderling de verbinding verliezen dit met afstand of obstakels te maken kan hebben (al is het nu de laatste maanden veel erger dan daarvoor, sterker nog het eerste jaar amper of nooit last van gehad) maar de verbinding met Spotify kan daar geen last van hebben lijkt mij. Misschien is er toch iets niet goed ingesteld op de Switch, misschien zijn de laatste updates van Sonos geen succes, maar ik zou graag hoe dan ook horen wat de diagnose laat zien en hoe we dit 'probleem' voor altijd de wereld uit kunnen helpen. (al typend werden er weer 2,5 nummer geskipt omdat "de verbinding met Spotify verbroken" was)

Ik zie een hele kleine piek qua Flooding, maar dit is volgensmij niet de oorzaak, en kijkende naar de vorige diagnose doet de switch die je geplaatst hebt goed zijn werk.
Toch zie ik een redelijk groot huishouden, waarbij veel van deze Sonos erg ver weg staan van de Boost, en sommige via een speaker verbinden die ook redelijk ver van de Boost vandaan staan.
In principe is het uiteraard het concept van Sonos dat ze op elkaar kunnen inloggen en zo een soort van wifi ketting kunnen aanmaken, maar dat er zoveel in 1 grote groep geplaatst worden, zou toch wel het advies met zich meebrengen om meer te bekabelen indien dit mogelijk is, dit zodat de werking van componenten hun werk kunnen verdelen over de bekabelde componenten.
Tevens zou ik aanraden naast meer te bekabelen, om de Boost iets meer in de richting van de rest te positioneren als dit mogelijk is.
Ook wil ik het advies geven ons telefonisch te contacteren als de problemen zich voor blijven doen, want dit is een redelijk groot bedrijfs netwerk wat via een forum post wat moeilijk te onderzoeken is.
Bij mij gebeurt het helaas ook zeer regelmatig dat Spotify (alleen via de Sonos app) hapert. Ik heb een diagnose ingestuurd en het nummer is 1253420066. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Alvast bedankt voor de hulp!
Reputatie 7
Badge +2
Bij mij gebeurt het helaas ook zeer regelmatig dat Spotify (alleen via de Sonos app) hapert. Ik heb een diagnose ingestuurd en het nummer is 1253420066. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Alvast bedankt voor de hulp!
Er is redelijk veel wifi storing aanwezig, de Boost heeft moeite de informatie af te leveren bij de andere Sonos speakers.
Sonos staat nu op draadloos kanaal 6, wil je verzoeken om een diagnose te maken terwijl Sonos op Sonos-Net kanaal 11 en 1 gezet is geweest.
Dit draadloos kanaal kan je aanpassen vanuit de Geavanceerde Instellingen.
Zie de 2 diagnose nummers graag tegemoet om te kunnen bevestigen welk draadloos kanaal het beste te gebruiken is.
Er is redelijk veel wifi storing aanwezig, de Boost heeft moeite de informatie af te leveren bij de andere Sonos speakers.
Sonos staat nu op draadloos kanaal 6, wil je verzoeken om een diagnose te maken terwijl Sonos op Sonos-Net kanaal 11 en 1 gezet is geweest.
Dit draadloos kanaal kan je aanpassen vanuit de Geavanceerde Instellingen.
Zie de 2 diagnose nummers graag tegemoet om te kunnen bevestigen welk draadloos kanaal het beste te gebruiken is.

Bedankt voor de snelle reactie! Het nr voor Kanaal 1 is 1385124571 en voor kanaal 11 is het 67898522. Ik ben erg benieuwd.
Reputatie 7
Badge +2
Kanaal 1 is het beste te gebruiken, toch is er op alle 3 de kanalen storing.
Waarschijnlijk staat er iets in de buurt van de Boost wat zorgt dat de antennes niet zo goed kunnen werken.
Misschien dat de Boost herpositioneren een oplossing zou bieden als je toch op kanaal 1 ook nog problemen zou ervaren.
Waarschijnlijk staat er iets in de buurt van de Boost wat zorgt dat de antennes niet zo goed kunnen werken.
Misschien dat de Boost herpositioneren een oplossing zou bieden als je toch op kanaal 1 ook nog problemen zou ervaren.

Ik heb de Boost nu ver weg gezet van alle overige apparatuur (Hue en Tado bridge) en van de radiator, maar het lijkt er helaas niet op dat de verbinding stabieler geworden is... Ik heb alles bovendien nog even opnieuw geïnstalleerd en op alle kanalen een diagnose ingestuurd. Kanaal 1: 742311696 Kanaal 2: 133415906 Kanaal 3: 1845645339 Ik ben benieuwd wat hier uit af te lezen valt?
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb de Boost nu ver weg gezet van alle overige apparatuur (Hue en Tado bridge) en van de radiator, maar het lijkt er helaas niet op dat de verbinding stabieler geworden is... Ik heb alles bovendien nog even opnieuw geïnstalleerd en op alle kanalen een diagnose ingestuurd. Kanaal 1: 742311696 Kanaal 2: 133415906 Kanaal 3: 1845645339 Ik ben benieuwd wat hier uit af te lezen valt?
Kanaal 1 ziet er prima uit na het verplaatsen van de Boost, kanaal 6 en 11 is helaas nogsteeds problemen.
Raad dus aan je sonos weer op kanaal 1 te zetten.
Beste Sonos, Sinds een aantal weken ook veel last van haperen bij afspelen via Spotify premium. Zouden jullie dit eens willen bekijken? Ik heb net een diagnose gestuurd (1446104955). Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +2
Beste Sonos, Sinds een aantal weken ook veel last van haperen bij afspelen via Spotify premium. Zouden jullie dit eens willen bekijken? Ik heb net een diagnose gestuurd (1446104955). Alvast bedankt!
Zie zo snel niet de oorzaak van 't probleem.
Misschien je modem/router een keer uit en aanzetten om te zien of het beter werkt.
Voor de rest ziet de wifi verbinding er prima uit.
Als de problemen blijven bestaan, bel ons dan graag even.

Beste Sonos medewerker,

na helaas nog steeds veel Sonos/Wifi issues te hebben en vooral in combinatie met Spotify kwam ik er inmiddels achter dat er een issue was met een Ziggo connectbox. Zie het artikel hieronder. Ik heb nu een nieuwe box gehad die wel goed zou moeten werken met Sonos. Maar nog steeds komt het helaas voor dat een Spotify nummer ineens stopt (op 1 of meerdere boxen) of verspringt naar een ander nummer.
Ik heb weer een nieuwe test gedaan op alle kanalen. Zouden jullie deze eens kunnen checken? En wat is het beste kanaal? Bedankt!

Kanaal 1: 2025231439
Kanaal 6: 932417729
Kanaal 11: 1675094172

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/sonos-werkt-niet-in-combinatie-met-arris-connectbox-37446/index13.html
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor de verschillende diagnoses.
Er zit niet heel erg veel verschil tussen de 3 kanalen qua communicatie, het lijkt er wel op dat kanaal 11 net iets beter is.
Wel zie ik in de 3 diagnoses dat de Slaapkamer de groeps coördinator is.
Dat betekent dat deze speaker de overige speakers aanstuurt, ik zou je willen vragen om eens de Woonkamer of de Keuken de groeps coördinator te maken.

Dit doe je door de muziek te starten op één van deze twee speakers, en daarna de andere speakers in de groep erbij te zetten.
Zodra je dit gedaan heb probeer het dan opnieuw eens uit.
Bedankt voor de verschillende diagnoses.
Er zit niet heel erg veel verschil tussen de 3 kanalen qua communicatie, het lijkt er wel op dat kanaal 11 net iets beter is.
Wel zie ik in de 3 diagnoses dat de Slaapkamer de groeps coördinator is.
Dat betekent dat deze speaker de overige speakers aanstuurt, ik zou je willen vragen om eens de Woonkamer of de Keuken de groeps coördinator te maken.

Dit doe je door de muziek te starten op één van deze twee speakers, en daarna de andere speakers in de groep erbij te zetten.
Zodra je dit gedaan heb probeer het dan opnieuw eens uit.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik heb inmiddels toch weer mijn Boost geïnstalleerd. Mijn normale Wifi router staat vast op Kanaal 1 en ik heb 2 testen gedaan met de Sonos op kanaal 6 en 11.
Ik heb tevens de Woonkamer als groeps coordinator ingesteld.

Bij deze 2 nieuwe testen:
Kanaal 6: 902489881
Kanaal 11: 149465290

Ik ben benieuwd!
Reputatie 5
Badge +3
Dank je wel voor de diagnose, echter verzoek ik je om dit nogmaals te doen maar net iets anders:

Zorg ervoor dat alle apparaten minimaal 20 minuten op stroom staan op kanaal 6, maak dan een diagnose. Hierna zet je het kanaal op 11 en wacht je 20 minuten om nogmaals een diagnose te maken.

In je eerste diagnose stonden sommige speakers enkele minuten aan en dan is er niet veel te zien, de diagnose daarna was te snel gemaakt dus ook daar is dan niet genoeg info om uit te lezen.

Daarnaast zie ik ook dat je Boost redelijk veel storing heeft op z'n antennes door mogelijk iets in zijn directe omgeving. Kun je dit apparaat verder van andere apparaten met een draadloos signaal zetten?

Reageer