Beantwoord

Sonos speelt zomaar muziek af

• 28 August 2018
  • 8 reacties
  • 3389 Bekeken

Het is al een paar keer voorgekomen dat ineens midden in de nacht muziek (niet van mijn playlist) wordt afgespeeld op mijn Sonos Play5 (stereo paar in de woonkamer) en Play 1 (1 in de keuken, 1 in de badkamer), dus op alle boxen.
ik heb hierover contact gehad met Sonos support.
hieronder het mailverslag;

Beste ...,

Bedankt voor het contact opnemen met Sonos support.

Iemand streamt via de Spotify app naar je Sonos installatie toe.
En is zich er waarschijnlijk niet bewust van dat deze de "kamernaam" heeft gekozen, ipv de speakers zijn zijn/haar telefoon/tablet.
Dit is meestal op te lossen door de familie-leden een duidelijke uitleg van de Spotify app te geven, zodat ze niet vanuit werk of school, Spotify thuis af zullen spelen.
Als dit kenissen zijn die je Sonos ooit bestuurde in het verleden, dan zullen deze je speakers ook in hun Spotify app kunnen zien verschijnen.
In dat optiek raad ik aan, Spotify te verwijderen uit Sonos, alle Sonos speakers een keer uit en aan te zetten dmv stroom ontkoppelen en dus weer opnieuw verbinden, om Spotify opnieuw toe te voegen aan de installatie.
Verder zou je dan het liefst willen dat deze relaties geen wifi verbinding meer bij u thuis maken, want dan zullen de speakers weer in hun Spotify app verschijnen. (mogelijk wifi naam/wachtwoord aanpassen?)
Of dit express of per ongeluk gedaan word kan ik helaas niet melden, maar dit is inderdaad redelijk frustrerend.

Met vriendelijke groet.

hierop antwoord ik;
beste ...,

Dank voor het antwoord.
Er zijn geen andere mensen die gebruik maken van mijn Sonos, nooit geweest ook.
Ik vind het vreemd, tenslotte is de Sonos alleen te bedienen via mijn wifi netwerk en die is met een fors wachtwoord beveiligd, enfin ik blijf het vreemd vinden......
ik zal mijn wifi netwerk van een ander wachtwoord voorzien, wellicht is iemand goed in hacken.

dan krijg ik als laatste dit antwoord;

Beste .....,

Bedankt voor het contact opnemen met Sonos support.

In dat optiek kan ik alleen op familie leden komen die het mogelijk doen.
Die krijgen in de meeste huishoudens wel wifi toegang.
Het komt er toch op neer dat de Spotify Connect je Sonos muziek laat afspelen.
En voor deze Spotify Connect functie hoef je niet perse met de wifi verbonden te zijn, 1-malig, om dan contact te hebben met Sonos, waarna je in de supermarkt via je 3g/4g data bundel de Sonos van thuis nog steeds kan aansturen.

Met vriendelijke groet

misschien ligt het aan mij maar als ik mijn wifi uitzet en Spotify connect open, dan krijg ik de optie "apparaten beschikbaar' Daar heb ik dan drie opties
1; luisteren op je computer
2; luisteren op je tv
3: verbinden met een wifi luidspreker

hoezo is Sonos aan te sturen zonder wifi netwerk, het werkt toch alleen door streaming via wifi? wellicht zie ik iets over het hoofd, iemand bekend met dit?
icon

Beste antwoord door Damon77 30 August 2018, 17:53

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hi mador, het is inderdaad mogelijk om met een telefoon via 3G/4G om Sonos aan te sturen via de Spotify-app. Spotify is dan al gekoppeld aan je Sonos en op die manier herkent Spotify het ook als een speaker die hij kan gebruiken.
Dag Frank,

dank voor je reactie, alleen begrijp ik dat niet helemaal, want hoe kan een extern iemand met zijn Spotify-app contact hebben gemaakt met mijn speakers die op een afgesloten netwerk staan (mijn netwerk dus).
Hoe kan ik voorkomen dat deze steeds mijn speakers gebruikt.
Reputatie 7
Badge +2
Dag Frank,

dank voor je reactie, alleen begrijp ik dat niet helemaal, want hoe kan een extern iemand met zijn Spotify-app contact hebben gemaakt met mijn speakers die op een afgesloten netwerk staan (mijn netwerk dus).

Diegene die je Sonos via Spotify zou besturen, is met je netwerk in contact geweest, is dus op je wifi aangemeld geweest, anders zouden de speakers niet in zijn Spotify app verschijnen.
Reputatie 3
Badge +2
Dag Frank,

Je kunt het zelf proberen: Speel vanuit je Spotify App iets af naar Sonos terwijl je met je phone/tablet verbonden bent met je WiFi. Zet vervolgens de WiFi van je phone/tablet uit en probeer 't nog eens, je zult zien dat je nog steeds kunt bedienen.

Dat is dus wat er gebeurd is; iemand heeft een keer bij jou op deze manier verbinding gemaakt met je Sonos speler en probeert nu 's nachts iets op zijn/haar Spotify app af te spelen terwijl jouw Sonosspeler nog geselecteerd staat. Dit is helaas hoe Spotify Connect werkt.
Dag Damon77, inderdaad.....
hoe kan ik voorkomen dat die ander dit niet meer kan doen?
Reputatie 1
Badge
Probeer eens je wachtwoord van je WiFi aan te passen (zou ik sowieso minimaal 2x per jaar doen) en tevens ook van Spotify.
Misschien heb je je Spotify account gedeeld (bewust of niet).
Ik zeg niet dat dat is gebeurd maar het is een tip: gebruik sowieso nooit hetzelfde wachtwoord voor verschillende diensten/websites. Sites worden vaak gehacked (check maar eens je email adres op https://haveibeenpwned.com/).
Reputatie 1
Badge
Oja, nog iets: gebruik 'Multi Factor Authenticatie' waar je kunt! (aka 2-Step Verification) zodat je zeker weet dat je account niet door iemand anders gebruikt kan worden.
Reputatie 1
Badge
Misschien kun je iedereen uit je Spotify uitloggen:
https://www.spotify.com/nl/account/overview/

Je kunt ook bij Apps kijken en eventueel Sonos (tijdelijk) de toegang ontzeggen:
https://www.spotify.com/nl/account/apps/

Success!