Sticky Beantwoord

Sonos Roam gebruiken via WiFi of bluetooth

  • 12 April 2021
  • 25 reacties
  • 8987 Bekeken

Kan de Sonos Roam via bluetooth ook gebruikt worden buiten de Sonos-app om als je ergens bent waar geen WIFI is? Dus bv eerder gedownloade muziek van Spotify afspelen?

 

icon

Beste antwoord door Dylan S 15 April 2021, 17:11

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

25 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Goede vraag, staat niets over op de website

Reputatie 7

Volgens mij gebruik je via Bluetooth sowieso de Sonos app niet, toch? Dat is slechts een afstandsbediening voor de speakers - via wifi.

Dat is mijn vraag niet, ik wil weten of ik de Roam als Bluetooth speaker kan gebruiken als ik ergens geen WiFi heb en ik ipv de Sonos-app een andere app moet gebruiken om muziek te beluisteren 

Reputatie 7

Maar dat is toch wat ik zeg? Je gebruikt de Sonos app niet in Bluetooth-modus. Je speelt geluid van een andere app, zoals Spotify. Of van muziek op je telefoon.De Sonos-ap is geen muziekspeler, die zou dat niet eens kunnen (zie https://en.community.sonos.com/setting-up-sonos-228990/the-sonos-apps-an-introduction-6857177).

 

Wat is het nut van Bluetooth als je de speaker buiten je WiFi niet kunt gebruiken?

Het gaat me helemaal niet om de Sonos app. Ik wil weten of ik muziek kan afspelen met een willekeurige app en dan de Roam als speaker kan gebruiken (via bluetooth)

Reputatie 7
Badge +3

@beko Lees de reactie van @106rallye nog eens. Hier staat toch een heel duidelijk antwoord op je vraag.

 

Hiet zal wel aan mij liggen, maar als ik een gesloten vraag stel hoop ik op een ja of nee, het liefst met wat uitleg,niet op een wedervraag. Maar misschien dat jij me antwoord kunt geven

Reputatie 7
Badge +3

Ja

@Erooij, denk je dat of weet je het zeker? Want speakers koppel je in principe altijd via het besturingssysteem aan een apparaat. De Roam installeer je in Sonos, vandaar mijn twijfel of die wel door het besturingssysteem/ de andere muziek-app wordt herkend.

Reputatie 7
Badge +3

Nee

Reputatie 5
Badge +3

@Beko ik denk dat je misschien even moet gaan bellen met Sonos om het zeker te weten.
De gebruikers van dit forum hebben nog geen ervaring met het gebruik van de Roam.
En plaats even de reactie hier op het forum zodat wij er weer andere mee kunnen helpen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Sorry hoor maar het antwoord van @106rallye is zo verschrikkelijk duidelijk. Bij twijfel zou ik dan Sonos bellen.

De app zorgt voor de muziek en Bluetooth zorgt voor de doorgifte naar de speaker. Hier komt WiFi, in deze situatie, verder niet aan te pas. 
Wellicht dat een initiële koppeling met de Roam eenmalig via WiFi gedaan moet worden, maar het kan niet anders dat je verder ook zonder WiFi kunt afspelen omdat ze anders net zo goed Bluetooth achterwege hadden kunnen laten. 

@Enrooij, dat verhaal over de functie van Wifi, bluetooth en de app is inderdaad heel duidelijk, maar dat wist ik ook wel.

Het ging er mij om dat de Roam via Sonos geinstalleerd MOET worden (niet wellicht, zoals jij zegt) terwijl je bluetooth-speakers in principe altijd via een operating system installeert en aan een apparaat koppelt. Dan is het toch een normale vraag of het operating system de Roam wel herkent?

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Sonos, die konden me wel een direct antwoord geven op mijn vraag en mijn twijfel wegnemen. Dus voor de andere bezoekers van dit forum: de Roam wordt herkend en kan als gewone Bluetooth-speaker gebruikt worden. Je kunt dus bv op vakantie, als je geen Wifi hebt en Sonos niet kunt gebruiken, gedownloade muziek afspelen via de Roam.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste is dus exact wat er steeds aangegeven is. Nergens in je vraagstelling heb je het over de installatie. Je vraagt of je gedownloade muziek zonder WiFi kunt afspelen. 

Reputatie 7

Wat ik van de Move heb begrepen (en ik zie geen reden waarom dat bij de Roam anders zou zijn) , is dat je hem de eerste keer moet installeren met de Sonos-app in een wifi-omgeving. Daarna kun je hem ook met bluetooth gebruiken (mogelijk wel even apart via bluetooth koppelen aan je telefoon). In de bluetooth-omgeving geef je dan gewoon het geluid van je telefoon weer, van welke app dat ook komt (maar de Sonos-app kan geen geluid weergeven want dat is een afstandsbediening). Kortom: als je de set up eenmaal gehad hebt is de Roam (net als de Move) zo gauw je de wifi verlaat een gewone bluetooth speaker.

Zie bijvoorbeeld https://youtu.be/wQE0lmwEhXQ, waar de reviewer gewoon op straat loopt met de Roam. Ik neem aan dat hij daar gebruik maakt van bluetooth en niet van de wifi.

@beko Als het je niet om de Sonos-app gaat, waarom noem die dan in je eerste post?

Mijn eerste antwoord was inderdaad als vraag geformuleerd omdat niemand hier nog ervaring heeft met de Roam en ik dus met logisch redeneren met hulp van anderen je een antwoord probeer te geven. Tevens probeer ik de verwarring die bij velen leeft over de Sonos-app (dat die app zelf muziek zou spelen) te weerspreken - mede voor diegenen die dit gesprek in de toekomst lezen. Voor mij ligt het voor de hand dat je de Roam ook alleen als bluetooth-speaker kunt gebruiken omdat:

  • dat met de Move ook zo is; en
  • de bluetooth-functie anders geen waarde heeft.

Alle antwoorden hierboven zijn, juist omdat nog niemand hier ervaring heeft met de Roam, echter enkel logische redeneringen. Wil je alleen een ja of nee dan is dat op het forum in dit stadium nog niet mogelijk. Je zou dat bij Sonos kunnen vragen. Ik hoor dan graag of mijn redenering juist was.

Reputatie 7
Badge +3

Sonos heeft geantwoord volgens @beko en heeft aangegeven dat de Roam herkend wordt zonder WiFi en initiële installatie via WiFi.

Ik hoop voor @beko dan maar wel dat zijn vraagstelling beter was dan hier in het forum. Mijn verwachting is dat het net als de move gaat. Maar wie ben ik. 
Maar gelukkig @beko twijfelt niet meer, ik nog wel  😉. Wel is 1 ding helder, afspelen kan, net zo als iedere andere Bluetooth speaker, zonder WiFi.

 

 @106rallye, ik wil niet zozeer een ja en nee, ik wil graag antwoorden op mijn vraag en wat uitleg, ik wil geholpen worden met mijn gebrek aan kennis op een bepaald vlak. Daar is een forum toch voor?

Als anderen graag laten zien hoe slim ze zijn of hoe dom ik ben, prima maar dan haak ik af.

Als er nog niemand de benodigde ervaring heeft om mijn vraag met zekerheid te kunnen beantwoorden en men mij dat had aangegeven, helemaal goed! Dan was dat duidelijk geweest.

En @Erooij zegt wel dat ik niets over installatie heb aangegeven, maar kijk eens naar mijn post van een uur geleden waar ik dat expliciet benoem en waarop hij tot 2 keer toe reageert. Dat hij mijn vraag niet goed heeft begrepen kan, maar ik weet niet of dat aan mijn vraagstelling lag of aan zijn interpretatie? Een andere lezer begreep me blijkbaar wel en bij Sonos snapten ze ook meteen wat ik bedoelde. Dus het zal wel van allebei een beetje zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Basis is je eerste vraagstelling. Je bezit al Sonosspeakers waardoor ik toch mag aannemen dat je de Roam gewoon thuis koppelt. Vervolgens gebruik je de Roam gewoon als Bluetooth speaker op je vakantieadres. 

Wat je een uur terug aangaf is voor velerlei uitleg vatbaar. Waarschijnlijk ben je erg goed in cryptogrammen. Ik niet.
Hierbij wil ik het verder laten.

Reputatie 7

Hiet zal wel aan mij liggen, maar als ik een gesloten vraag stel hoop ik op een ja of nee, het liefst met wat uitleg,niet op een wedervraag. Maar misschien dat jij me antwoord kunt geven

 @106rallye, ik wil niet zozeer een ja en nee, ik wil graag antwoorden op mijn vraag en wat uitleg, ik wil geholpen worden met mijn gebrek aan kennis op een bepaald vlak. Daar is een forum toch voor?

Als anderen graag laten zien hoe slim ze zijn of hoe dom ik ben, prima maar dan haak ik af.

Ik heb uitgelegd waarom ik mijn antwoorden zo gegeven heb. Een antwoord is niet alleen op jou gericht, maar moet wat mij betreft juist ook bruikbaar zijn voor anderen. Dat jij dat uitlegt alsof ik slimmer wil zijn dan anderen vind ik niet aardig - en het is zeker niet mijn bedoeling.

Je post boven de mijne, waarin je aangeeft te hebben gebeld met Sonos verscheen toen ik aan het typen was. Die had ik dus niet gezien - al kan jij dat natuurlijk niet weten.

Als er nog niemand de benodigde ervaring heeft om mijn vraag met zekerheid te kunnen beantwoorden en men mij dat had aangegeven, helemaal goed! Dan was dat duidelijk geweest.

 

Goede vraag, staat niets over op de website

Dit was het eerste antwoord op je vraag. Daarvanuit heb ik mijn antwoorden gegeven.

Nog een opmerking: iedereen helpt elkaar hier in zijn vrije tijd. Jouw reacties in dit topic zouden iets meer uit mogen gaan van de goedwillendheid van anderen, die (gratis) hun tijd steken in de beantwoording van jouw vraag.

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @beko,

De Roam heeft een initiële installatie nodig op een WiFi-netwerk, middels de Sonos app.

Daarna kan er vanaf iedere gewenste bron muziek worden afgespeeld (via bluetooth).

 

hoi vraagje ik heb vandaag de roam gekregen krijg hem wel via wifi aan de gang maar ik kan geen bluetooth activeren.

ik probeer het zoals uitgelegd de aanknop ingedrukt houden tot dat ik een toon hoor en het blauwe ledje knippert  maar dat lukt niet, als ik de knop ingedrukt houd gaat na een tijdje het oranje ledje branden wat doe ik fout.

Badge

Same here…..
Zoals de handleiding vermeld werkt het zeker niet.
Ik heb een donker”blauw” vermoeden dat e.e.a. niet klopt in deze mooie speakers.
Ik heb nu twee stuks ROAM welke prima werken maar het bluetooth lampje heb ik maar 1x gezien en dat was toen ik er eentje uit de verpakking haalde.
Daarna nooit meer. Powerbutton knijpen en vasthouden tot je een ons weegt maar “het tweede geluidje”  komt bij geen enkele ROAM uit de speakers.
SONOS doe er wat aan.
Ik heb namelijk in het park niet mijn SONOS groep binnen het bereik voordat er wijsneuzen beginnen over “je hebt toch wifi?”
Wat heb je aan een bluetooth speaker aan het strand als je hem niet in pairing modus kunt krijgen?

Reputatie 7

Ik zou toch eens bellen met Sonos, zodat ze weten wat het eventuele probleem is. Misschien hebben ze zelfs een oplossing….

Hij wordt wel zo verkocht,  dat je hem ook mee kunt nemen naar het strand , om muziek af te spelen 

Reputatie 7

En dat zou hij ook moeten doen….. Vandaar het advies eens te bellen met Sonos.

De eerste set up van de Roam moet overigens wel via wifi plaatsvinden. Daarna zou het mogelijk moeten zijn om de Roam via bluetooth te koppelen.