Vraag

SONOS, PLEX en NAS probleem

  • 19 February 2021
  • 1 reactie
  • 439 Bekeken

Ik heb een uitgebreide muziekbibliotheek met >200.000tracks. Deze bevond zich op een Synology NAS, type DS216. DSM 6. Gekoppeld aan meerdere SONOS-sen en een Squeezebox. Op de NAS draaide Logitech Media Server. Gezien de max. 65.000tracks limiet in SONOS en het feit dat Synology geen ondersteuning meer heeft voor LMS in DSM 7 straks, leek het mij een goed idee om PLEX te installeren. Enorm problematisch, gezien de traagheid van de NAS processor (512MB). Kortom, steeds vastlopers en andere ellende.  Nu sinds een paar dagen in het bezit van een DS220+ (2gig snelle processor). Hele spul probleemloos gemigreerd.

Nu heb ik echter meerdere problemen. Ik heb een strakke, overzichtelijke mappenstructuur voor mijn muziek. Gedeelde map heet MUZIEK en is, inclusief onderliggende mappenstructuur, goed zichtbaar en benaderbaar in de windows verkenner. Die structuur ziet er als volgt uit: MUZIEK, daaronder twee mappen: MIJNMUZIEK en HAARMUZIEK (mijn vrouw speelt ook mee 😉) Onder mijn MIJNMUZIEK hangen dan meerdere mappen, gerangschikt op muzieksoort, dus AOR, ROCK, BLUES, GOTHIC, PROGRESSIVE etc. Onder die mappen hangen dan mappen van de afzonderlijke bands/artiesten, waarin de albums.

Nu heb ik twee problemen:

1: Voorheen (bij DS216) in SONOS, maakte ik een bibliotheek met één map, dus zeg: \\naamnas\muziek\mijnmuziek\aor, waarna SONOS netjes alle mapjes synchroniseerde en ik muziek kon draaien.

Nu, bij de DS220+, krijg ik steeds foutmeldingen, dat die het pad naar de gedeelde map niet kan vinden… Ook SMB1 etc in de NAS ingeschakeld, geeft geen sjoege. Uiteindelijk maar weer teruggegaan naar SMB2 want dacht met PLEX wel beter te kunnen gaan. Maar voor mijn gemoedsrust zou ik dit toch graag hersteld zien…

 

2: PLEX probleem in SONOS. Ik heb mijn hele bibliotheek nu draaien in Plex en wordt automatisch opnieuw gescand als er wijzigingen zijn. In SONOS, is Plex actief en heeft verbinding met de bibliotheek op de NAS. In het PLEX menu, bij discover (naamnas/muzieksoort), playlists, by artist, by album, shuffle all, recently added music en other sources, zijn de afzonderlijke artiesten en albums te vinden. Het probleem zit hem bij „other sources“.  Zowel in Windows alsmede in de Android app, zijn daar mijn mappen niet zichtbaar: je ziet wel een overzicht van de genres (mapnaam van de muzieksoort en daatronder de naam van mijn NASmap) maar die zijn allemaal grijs ipv zwart. Als je erop klikt, kom je dan niet in de mappenstructuur, maar weer terug in het PLEX menu… Heb ik soms ergens een vinkje gemist?

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 6
Badge +3

Identieke situatie hier, DS220+ met Plex, en SMB share. Beide werken met de bekende beperkingen.

 

  1. Minimum SMB protocol op SMB1 zetten zou de truc moeten doen
  2. Plex laat geen mappen zien zoals Sonos bibliotheek dat wel kan, Plex werkt alleen met de ID tags v/d bestanden, helaas, dat is een v/d beperkingen die ik bedoel. Een andere beperking is artiesten zoeken bij artiesten,dan krijg je geen tracks van verzamelalbums, alleen van albums van die artiest. Zoek op je artiest bij nummers, dan krijg je juist weer de tracks van verzamelalbums van die artiest.