Beantwoord

Sonos Playbar --> Arc, lipsync issues KPN / Philips OLED

  • 8 June 2020
  • 9 reacties
  • 1116 Bekeken

Ik heb momenteel een Playbar en wil deze gaan inwisselen voor een Arc. Nu heb ik al mijn apparatuur via een HDMI switch met SPDIF output geschakelt omdat ik meteen in het begin met mijn Philips 65OLED803 al merkte dat er lipsync issues waren…

Aangezien de Arc dadelijk enkel nog met HDMI werkt, ben ik deze week eens dieper in de lipsync issues gedoken en eens gaan testen wat nu de oorzaak is van het hele gedoe.

Hierbij heb ik een Vorke HD41 Pro HDMI switch die ook ARC ondersteund, en daarop komt vanuit de Philips nu ARC via HDMI terug. De Vorke HDMI switch maakt er SPDIF van zodat de Playbar geluid kan geven ;).

Ik heb op mijn OLED getest met een lipsync videotje op Youtube, en dit getest met behulp van de KPN IPTV 4k box, een Apple TV 4k en de build in Android TV player. Door de video op te nemen met mijn iPhone en vervolgens de frames en geluid te analyseren kom je tot de exacte meting.

Wat schetst mijn verbazing, waar ik dacht dat de ARC vanuit Philips (HDMI of SPDIF, maakt niet uit), de boosdoener was, blijkt nu dat met de build-in Youtube app en met de Youtube app via de Apple TV ik een perfecte sync krijg, zonder enige vertragingstoepassingen in de Philips. Met de KPN 4k box, heb ik een vertraging van ongeveer 200ms te pakken, waarbij het geluid VOOR loopt op het beeld. Probleem hiermee is dus dat ik hier niks aan lijk te kunnen doen, aangezien alle maatregelen gericht zijn op het vertragen van geluid en niet het vertragen van beeld… Momenteel heb ik dit opgelost door direct de SPDIF van de KPN box te gebruiken, daarmee is het allemaal prima...

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ideeën wat ik hiermee zou kunnen doen?

Mijn zorg is nu de volgende, Arc is besteld, en daarmee kan ik ALLEEN nog maar via HDMI ARC geluid op het ding toveren… Voor de Apple TV geen probleem, maar voor de KPN lijkt dit dus wel een probleem… 

Nu zat ik zelf te brainstormen, zou ik bij de Sonos Arc de HDMI ARC dit uit de Philips komt in de input 1 van een HDMI switch kunnen duwen, in input 2 een SPDIF naar HDMI converter (die meegeleverd wordt) en dan de output naar de Sonos Arc? Als dat werkt heb ik HDMI ARC met Atmos enzo vanuit mijn TV en Apple TV en SPDIF sourced geluid vanuit mijn KPN box…

Ideeen? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door mjagers 4 February 2021, 11:48

Bekijk origineel

9 Reacties

Vanavond nog even wat meer getest, blijkt dat toch ook bij andere bronnen alles over de ARC, SPDIF of HDMI, een delay heeft. Dit gebeurd alleen niet als ik hem forceer op Stereo… Maar welke andere modus (meerkanaals, meerkanaals bypass) ik ook kies, alles heeft een kleine delay. Het is ook eenvoudig te merken omdat ik het geluid vanuit de source op de TV speakers kan laten horen, dit is perfect synchroon. Als ik dan vervolgens de playbar aanzet met als input de ARC SPDIF uit de TV dan komt er een flinke echo overheen, waarbij wederom het geluid later is als het beeld, en ik dus geen knoppen heb om aan te draaien.

Zwaar klote dus, 2000 euro televisie die niet eens fatsoenlijk return channel kan doen…

Iemand een idee hoe dit te omzeilen is? Eventueel met extra hardware / splitters te doen zoals eerder benoemd? Ik wil graag naar Atmos support, maar als het alleen maar via de TV ARC kan en ik er daardoor een delay bij krijg schiet het uiteraard niet op...

Ik heb mijn Sonos Arc inmiddels binnen, en mijn zorgen zijn uit gekomen. Via HDMI ARC vanuit de Philips zit er een duidelijke delay in… Direct met SPDIF vanuit mijn KPN decoder is alles prima, maar ATMOS ga ik zou uiteraard niet krijgen…

Ga dus een support case openen bij Philips, maar ik lees er zoveel over op internet dat ik vrees dat het gewoon niet opgelost gaat worden… Dus ik zal voor het grootste deel moeten leren leven met een Arc zonder ATMOS, OF met een delay…

Nu zat ik nog te denken, zou ik geen switch kunnen plaatsen op de HDMI input van de Arc? Dat ik op kanaal 1 de SPDIF input zet, en op de andere de ARC vanuit de Philips. Mocht ik dan een Atmos film willen zien, kan ik daar in ieder geval naar schakelen… Alternatief is de kabels elke keer te swappen, maar dat lijkt me niet echt handig…

Ik had nog een paar electronische HDMI switches liggen maar daarmee werkt het helaas niet. Iemand die hier een oplossing voor heeft? Eigenlijk wil je alleen maar een mechanische schakelaar die of input 1 met de output doorverbind, input 2. Hoeft niet allerlei electronica achter te zitten...

Mjagers 

ik heb hetzelfde 

heb jij het al op kunnen lossen

ik heb een 55oled854 met sonos arc 2x play one en 2x sub

Hoi @mjagers,

Ik dacht te weten dat dit Philips 65OLED803 toestel geen ondersteuning heeft voor Atmos geluid.

@SimonSonos, Philips OLED803 heeft wel ondersteuning voor Atmos, echter alleen over Dolby Digital Plus.

@wallie34, ja opgelost echter buiten de Philips om, Heb een HDFury Arcana gekocht, die eArc toevoegt.

Uiteindelijk heb ik trouwens de Philips helemaal vervangen voor een Sony OLED en nu heb ik die Arcana niet meer nodig aangezien de Sony eArc heeft en je dan van de meerderheid van het gezeik af bent.

 

Reputatie 6
Badge +3

 

nu heb ik die Arcana niet meer nodig 

 

En die Arcana ligt nu te verstoffen ? Die is niet goedkoop en supercool apparaatje. Is ook de manier om een Sonos Arc op een beamer te krijgen.

Klopt :p, interesse? Was incl. porto inderdaad iets over de 200 euro...

Reputatie 6
Badge +3

Klopt :p, interesse? Was incl. porto inderdaad iets over de 200 euro...

ik niet maar @wallie34 wellicht :wink:

Ik heb zelf geen Sonos TV oplossing, alleen hifi.

Badge

Hdfury arcana is top. 
alle problemen opgelost. 

Reageer