Vraag

Sonos Play 5 Gen 2 maakt alweer geen verbinding meer via wifi na reeds vervangen geweest te zijn een maand geleden

• 21 december 2017
  • 18 reacties
  • 911 Bekeken

Badge
Geloof het of niet, maar na een aantal weken gewerkt te hebben opnieuw net hetzelfde probleem met de Play5 die een dikke maand geleden onder garantie vervangen is (referentie nummer.: 171023-000917). Het vervangtoestel vertoont net hetzelfde probleem. Maakt geen connectie meer via wifi. Is begonnen met af en toe uitvallen, waarna ik telkens de stekker uit het contact moest halen voor een minuutje of zo, dan werkte hij terug. Nu helemaal niks meer via wifi, enkel nog als ik hem bekabeld aansluit. Is hij opnieuw defect? Diagnostische info werd zonet verstuurd (Your confirmation number is: 8250895). alvast bedankt voor de assistentie!

18 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
De diagnose laat geen problemen zien, heb je al telefonisch contact gehad met de support?
Badge
Hi Ryan, gisteren via de chat. Dat is ook het probleem, om de diagnose te kunnen maken en versturen heb ik eerst het toestel een aantal keren zonder stroom gezet, want op het moment dat het niet meer functioneert is het ook nergens meer zichtbaar in de Sonos app, dus kan je geen diagnose maken op dat ogenblik. En als ik de diagnose maak nadat ik het toestel opnieuw 'levend' heb gekregen, dan lijkt het precise alsof er helemaal geen problem is, want op dat moment functioneert het natuurlijk terug.

Ik heb gezegd dat ik even zal wachten tot hij weer complete stopt met werken, en dan zal ik support op dat moment contacteren. Maar het gaat heel simpel zijn, op dat moment is er van dat toestel niks meer te zien in de app, en gaat het weer opnieuw moeten gereset worden...
Reputatie 7
Badge +2
Als de wifi van een component defect zou zijn, dan zou de speaker ten alle tijden nog gevonden moeten kunnen worden als deze bekabeld word aangesloten.
Het de ene keer niet werken en de andere keer wel werken, laat mij meteen zien dat de wifi niet perse defect hoeft te zijn, want als deze defect zou zijn, dan zou de speaker het nooit meer draadloos mogen doen.
Denk dat er iets anders aan de hand is als de speaker het dus soms wel en soms niet goed doet, wat we uiteraard ook graag onderzoeken.
Denk dat u hier het beste telefonisch contact voor kan opnemen zodat we u direct van feedback en een mogelijke oplossing kunnen voorzien.
Badge
Hi Tim, sinds een viertal dagen is mijn play5 (Living room) weer compleet van de aardbodem verdwenen. Deze maakt normaal draadloos verbinding. Al mijn andere draadloze apparaten werken perfect! Access points reeds gereset, Sonos reeds enkele malen gereset, niks beweging meer in te krijgen (enkel even een oranje knipperend lampje als je probeert), en complete verdwenen uit de app. Heb zonet een nieuwe diagnose gemaakt (Your confirmation number is: 8300669). Ik zal deze nu bekabeld even aansluiten (waarbij ik reeds zeker ben dat hij opnieuw zal verschijnen) en dan nogmaals een diagnose binnen sturen.
Grts
Chris
Badge
En voila, zoas reeds voorspeld, toestel met kabel aangesloten, even de stekker eruit, en hij verschijnt onmiddellijk in de app. Nieuwe diagnose verstuurd (Your confirmation number is: 8300698).
Reputatie 7
Badge +2
En voila, zoas reeds voorspeld, toestel met kabel aangesloten, even de stekker eruit, en hij verschijnt onmiddellijk in de app. Nieuwe diagnose verstuurd (Your confirmation number is: 8300698).
Wifi werkt perfect, enige probleem is, dat de Sonos niet beide op het zelfde draadloos kanaal staat.
De Play:5 staat op kanaal 1 en de Play:3 op kanaal 6.
Dit is gek want de speaker zouden beide op het zelfde kanaal moeten staan willen ze met elkaar kunnen communiceren.
Wil je verzoeken vanuit de Geavanceerde Instellingen het Sonos-Net kanaal naar 11 te veranderen, dan forceren we beide speakers namelijk naar het zelfde kanaal toe te stappen.
Daarna zou Sonos weer draadloos moeten werken, en indien u terug zou schakelen naar 1 of 6, zouden beide speakers deze instelling goed moeten overnemen.
Badge
Hi Tim,

ik heb met beide toestellen bekabeld aangesloten nog eens de wireless setup doorlopen, en ze eens op een andere SSID geconnecteerd. Diagnostics zijn doorgestuurd (8308526), kan je aub eens even kijken of ze nu wel allebei op hetzelfde kanaal zitten (zou 6 moeten zijn)?

Alvast bedankt!
Chris
Reputatie 7
Badge +2
De Channel Mismatch was op Sonos wifi, toen u 1 of beide speakers bekabeld had aangesloten.
Nu zie ik dat de Play:5 inlogt op de wifi AppleJack, maar de Play:3 doet dit niet aangezien deze nogsteeds een ethernet kabel in zich heeft zitten, en dus Sonos wifi aanmaakt.
Ik denk dat het belangrijker is om eerst na te gaan wat u wilt met de installatie, moet het op Sonos wifi werken, of op de wifi van de router?
In uw situatie denk ik dat u op Sonos wifi moet werken, aangezien Sonos op de wifi van de router, allemaal binnen het bereik van 1 Access Point moet staan welke deze 1ne wifi uitzend.
In de diagnose zie ik een redelijk groot Mesh Netwerk waarin u verschillende wifi's heeft.

2x AppleJack
2x Granny Smith
2x Sonos ( niet van Sonos maar uw netwerk apparatuur )

Ik weet niet of al deze wifi's van u zijn, maar weet dat als Sonos op de wifi van de router werkt, alle Sonos componenten met 1 kastje in contact moeten staan, niet gescheiden over 2 accesspoints die toevallig beide de AppleJack wifi uitzenden.
Sonos ondersteunt alleen wifi versterking als dit door Sonos zelf gedaan word in de Sonos-wifi situatie.
Ook beschreven op de link welke ik hierboven laat zien welke het verschil laat zien tussen wifi van Sonos of wifi van de router.
Misschien dat het makkelijker is hier telefonisch contact over op te nemen, waarin we u direct van feedback en een mogelijke oplossing kunnen voorzien.
Badge
hi Tim,

deze SSID's zijn allemaal van dezelfde draadloze access points (ook de SSID Sonos), en ze functioneren niet als repeaters maar als een volledig meshed wireless network, en de AP's zijn ook allemaal via Ethernet bekabeld. Zoiets houdt automatisch in dat alle access points allemaal dezelfde SSIDs propageren (anders zou het geen mesh zijn natuurlijk), waarbij een client automatisch verbindt met het sterkste signaal dat hij kan detecteren. Het betreft hier ook niet zomaar een paar willekeurige AP's waarop deze SSID's ingesteld zijn, dit is een systeem dat hier speciaal voor gemaakt is (van Open-Mesh) waarbij je één groot draadloos netwerk kan creëeren dmv meerdere access points die via een centrale cloud controller worden aangestuurd. Aangezien de play5 altijd op dezelfde plaats in de woonkamer staat gaat die uiteraard verbinden met het sterkste signaal (een access point op de overloop erboven). De play3 staat in het bureau en is sowieso altijd bekabeld aangesloten. Ik begrijp ook niet zo goed waar je die Sonos wifi nog hebt gezien, want die SSID is uitgeschakeld sinds ik opnieuw die wireless setup heb laten lopen en kan in de laatste diagnose die ik gestuurd heb dus niet meer voorkomen (in de vorige diagnoses nog wel). De SSID die ingesteld is tijdens de laatste wireless setup is AppleJack.

Grts
Chris
Reputatie 7
Badge +2
hi Tim,

deze SSID's zijn allemaal van dezelfde draadloze access points (ook de SSID Sonos), en ze functioneren niet als repeaters maar als een volledig meshed wireless network, en de AP's zijn ook allemaal via Ethernet bekabeld. Zoiets houdt automatisch in dat alle access points allemaal dezelfde SSIDs propageren (anders zou het geen mesh zijn natuurlijk), waarbij een client automatisch verbindt met het sterkste signaal dat hij kan detecteren. Het betreft hier ook niet zomaar een paar willekeurige AP's waarop deze SSID's ingesteld zijn, dit is een systeem dat hier speciaal voor gemaakt is (van Open-Mesh) waarbij je één groot draadloos netwerk kan creëeren dmv meerdere access points die via een centrale cloud controller worden aangestuurd. Aangezien de play5 altijd op dezelfde plaats in de woonkamer staat gaat die uiteraard verbinden met het sterkste signaal (een access point op de overloop erboven). De play3 staat in het bureau en is sowieso altijd bekabeld aangesloten. Ik begrijp ook niet zo goed waar je die Sonos wifi nog hebt gezien, want die SSID is uitgeschakeld sinds ik opnieuw die wireless setup heb laten lopen en kan in de laatste diagnose die ik gestuurd heb dus niet meer voorkomen (in de vorige diagnoses nog wel). De SSID die ingesteld is tijdens de laatste wireless setup is AppleJack.

Grts
Chris

Ik ken het concept, maar dit gaat problemen geven voor Sonos.
Sonos moet in zijn geheel, met 1 kastje in contact staan, niet verspreid over verschillende AP's
Dus in uw huishouden is er Sonos wifi nodig door er 1 te bekabelen.
En het Mesh-netwerk, is er alleen voor uw Telefoon/tablet/computers.
Als u Sonos in deze situatie gaat neerzetten, kan het mogelijk werken, maar denk dat je er meer problemen mee gaat ervaren dan dat je er plezier van hebt.
Badge
Hi Tim,

Eén van de sonos toestellen is wel degelijk bekabeld hoor (die in het bureau). Maar de afstand gaat veel te groot zijn naar die andere volgens mij (die staat in de woonkamer), dat gaat nooit stabiel werken volgens mij. Heel deze setup heeft ook maanden aan een stuk zonder ook maar enig probleem gefunctioneerd hé, tot de wireless van mijn vorige play5 plots begon te haperen en op de duur volledig de geest gaf. De play5 gaat ook steeds op hetzelfde AP connecteren (dat er net boven staat op de overloop), dat kan niet anders, want de andere AP's zijn te ver weg om een stabiel signaal te hebben voor dat toestel. Dus ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet zou mogen werken op deze manier eigenlijk, die play5 kan eigenlijk maar op één AP verbinden, da's hetgene dat er net boven staat.

Grts
Chris
Reputatie 7
Badge +2
Wifi reikt zo'n 8 a 14 meter, en wifi werkt dmv de volgende aspecten.
1.: hoe goed kunnen we antenne's communiceren?
2.: wat is de afstand.
3.: is er pakket verlies tussen de 2 ( in de lucht data verlies ).

Als u zeker weet dat de andere AP's te ver weg staan, kan de Play:5 niet schakelen, en zou deze met de AP boven moeten verbinden.
Met Sonos, als speakers gescheiden staan van verschillende AP's kan dit allerlei problemen met zich meebrengen, het niet kunnen groeperen van speakers, het totaal niet zien verschijnen van de speaker, en andere gekke problemen waarin wij niet eens het volledige fouten-plaatje kunnen schetsen.
Dit is de reden dat wij over het algemeen zeggen dat we deze setup niet ondersteunen.
In uw situatie zouden we eigenlijk aanraden meer Sonos aan te schaffen en deze tussen de P3 en P5 in te plaatsen, zodat de ketting gemaakt kan worden en het geheel op Sonos wifi werkt.
Als uw situatie werkt, waarin 1 speaker bekabeld is, en de 2e niet met de 1e kan communiceren vanwege een afstand's probleem, en ook niet kan schakelen tussen de 2 accesspoints die de indentiek zelfde naam hebben, dan zou het kunnen functioneren.
Maar kan in iedergeval wel vast stellen dat de wifi van uw Play:5 speaker het goed doet.
Denk toch als we dit verder willen bespreken, we hier elkaar telefonisch over willen spreken.
Badge
Hi Tim,

voorlopig lijkt hij terug te werken, dus ik ga het even aanzien. Extra Sonos toestellen aanschaffen zal voorlopig niet echt aan de orde zijn, mijn vrouw is nu al niet meer te spreken over die play5 gezien het prijskaartje en de problemen die we er al mee gehad hebben. Als ik opnieuw problemen ervaar zal ik terug een boodschap posten en even telefonisch contact opnemen.

Grts
Chris
Ik heb hetzelfde probleem. Play5 niet meer via wifi te verbinden. Verdwijnt dus uit de kamers.
Heb een boost gekocht. Op nieuw geïnstalleerd via boost. Ook nu lukt het niet de play te verbinden. Via de kabel aan de boost is de play5 weer zichtbaar. Zonder kabel verdwijnt hij weer. Wat is het telefoonnummer van Sonos?
Reputatie 7
Badge +2
We zijn telefonisch te benaderen van Maandag t/m Vrijdag van 10:00 tot 18:00
NL: 0800 555 1234
BE: 0800 644 44
Beste Chris, hoe gaat het bij jou? Ik heb hier net dezelfde problemen met net dezelfde set-up (wel 2x play3). Cloudtrax is een state of the art wireless netwerk, ik heb overal in huis +180mbps draadloze snelheid. Maar ook mijn speakers vallen vaak uit (verbinden op een andere manier lijkt onmogelijk daar een dikke muur van 2-3m zich tussen beide kamers bevindt. Zonde, de tijd om de boxen terug te sturen is verlopen. Daarenboven vraag ik me af of het huidige controller systeem wel the way to go is.
Reputatie 5
Badge +2
Het beste kun je ons bellen voor technische support. We helpen mensen graag bij dit soort dingen, en vaak zijn de setups te geavanceerd om via het forum makkelijk assistentie te bieden.
Ik heb gisteren een play 5 besteld en krijg nu al spijt als ik lees hoeveel problemen er zijn met de wifi. Ook in anderstalige fora zijn er zoveel meldingen.

Reageer