Beantwoord

Sonos oplossing voor bestaande passieve Bose boxen

  • 6 June 2021
  • 7 reacties
  • 819 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik ben een redelijke leek op het gebied van geluidsinstallaties, maar heb me de afgelopen dagen wat ingelezen. Ik heb net een nieuw huis gekocht waar een volledig bekabeld Bose systeem aanwezig is. De opstelling bestaat uit het volgende:

  • Woonkamer (doulby surround - 5 boxen + subwoofer)
  • Keuken (4 boxen aan de muur)
  • Kantoor (2 boxen aan de muur)
  • Overkapping (2 boxen aan de muur)

Momenteel wordt dit alles aangestuurd middels 4 aparte afstandsbedieningen (om iedere ruimte apart te bedienen). Ik wil graag alles met mijn telefoon kunnen bedienen en gebruik maken van Sonos. Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossing:

  • Sonos port aansluiten op het bestaande bose systeem in de woonkamer. Dan kan ik volgens mij met mijn telefoon muziek bedienen in de woonkamer en nog steeds gebruik maken van het doulby surround systeem, want de tv blijft aangesloten op het traditionele bose systeem. Nadeel is volgens mij dat ik nog steeds een aparte bose afstandsbediening moet gebruiker om het bose systeem handmatig van tv naar aux om te zetten of andersom.
  • 3 x Sonos amp om de andere drie ruimtes apart te kunnen bedienen. Met deze drie vervang ik de oude bose versterkers.

Mijn vraag is of dit een opstelling is die jullie ook zouden adviseren? Verder de vraag of het mogelijk is 1 Sonos port te combineren met 3 Sonos amps?
 

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties! Wordt heel erg gewaardeerd 😁.

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 7 June 2021, 10:28

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Dat lukt zeker zoals je het voorstelt. Het combineren van 1 Port met de Amps gaat ook; je kunt daar 1 groep van maken en die spelen dan synchroon.

Het is wel een dure grap die combo. Kun je niet vanuit 1 punt alle kamers bereiken en dan een preamp of splitter achter een Sonos Port zetten die alle bestaande Bose Amps gaat voeden ? Veel goedkopere oplossing en je Bose Amps hoeven niet naar de zolder. Helaas heeft de Port geen Optische uitgang meer, daar zijn bv 4-weg splitters voor zoals hieronder om een idee te geven. Sonos Connect heeft wel nog een optische uitgang.

 

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1324594/optische-splitter.html

Hi Eddie,

 

Dank voor je reactie!! Het is zo dat alles wat betreft de woonkamer is aangesloten in de woonkamer. Voor de andere drie ruimtes zijn drie versterkers aanwezig in de meterkast. Het is dus niet zo dat alles op 1 plek in huis aanwezig is. Ook is de afstand van de woonkamer naar de meterkast te lang om een kabel of iets dergelijks te kunnen trekken. Bijkomend nadeel is dat ik het idee heb dat 2 van de 3 bose versterkers in de meterkast kapot zijn (systeem is uit 2005 en bij twee versterkers knippert het lampje groen en doen de boxen niets als ik ze daarop aansluit). De andere doet het nog wel. Ik vrees dus dat mijn opstelling de beste optie is, maar is inderdaad wel 3 x 699 euro en 1 x 449 euro. Of heb jij nog een ander idee? Nogmaals heel erg dank voor het meedenken!

Reputatie 6
Badge +3

Je zou ook het volgende kunnen doen:

  • Port voor de woonkamer zoals je aangeeft
  • 1 Amp voor zowel kantoor als overkapping (kan 4 speakers aan)
  • Play One of Five voor de keuken, dus daar de muurspeakers verwijderen en aansluitingen netjes afdoppen.

Hangt er allemaal een beetje van af hoe zeer je verknocht bent aan de Bose speakers en in welke staat die nog zijn. Ik zou zelf denk ik de woonkamer in elk geval intact laten en daar een Port aan hangen

Hi Eddie,

 

Wederom dank voor je reactie. We willen graag de Bose boxen behouden in de keuken. Deze doen het verder perfect en zijn echt heel netjes weggewerkt. In de keuken is ook niet echt plaats om een play 1 of 5 netjes weg te hangen. Nadeel van 1 amp voor zowel kantoor als de overkapping is dat als je op kantoor muziek wil luisteren ook buiten de muziek aan gaat en dat is niet wenselijk. Ik zou er wel nog over kunnen nadenken om de nog werkende versterker in de meterkast te verbinden met een port (scheelt weer 250 euro) en nog even goed nadenken of ik de Bose boxen in kantoor en onder de overkapping wil behouden. Ik heb namelijk ook nog twee keer een Sonos play 5 over en een Sonos sub vanuit mijn vorige huis waar ik nu niets meer mee doe. 

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad dat zijn de overwegingen die je moet maken. Ik kan me zelf zo voorstellen dat ik juist buiten onder mijn overkapping wel speakers aan de muur wil maar in mijn keuken geen 4 speakers tegen de muur wil en in het kantoor ook niet. Ik heb in mijn keuken/eetkamer een Play 3 en een Play 5. Ook heb ik een Play 1 onder de overkapping staan en zet ik een Play 1 bij het zwembad bij lekker weer. Die haal ik dan elke dag weg, kleine moeite, zo staan er nooit speakers in de regen.

2 ruimtes met Sonos Amp en dan 1 via Bose Amp zou ik ook niet willen als alle kabels netjes in de meterkast uitkomen. Dan liever een 3e Amp er bij mits je dus de Bose boxen wilt behouden.

Ik heb in mijn kantoor/slaapkamer 1 Sonos Play 1 staan, meer dan voldoende voor een kantoor, is echt voor de achtergrondmuziek tijdens het werk. Zo kijk je eigenlijk wat per ruimte de gewenste situatie is. 

Het is natuurlijk een ander verhaal als alles er al ligt en netjes bekabeld is, zeker als het centraal in de meterkast uitkomt. Wat jij dan voorstelt met 3 Amps en een Port is een dure maar heel mooie oplossing.

Dank je voor alle inzichten en het meedenken. Dan denk ik dat ik voor de optie ga met 1 port en 3 amps. Ik heb nog 1 laatste vraag. Met de port die ik ga aansluiten op het mediacenter in de woonkamer heb ik nog wel het nadeel dat ik de afstandsbediening moet gebruiken van het bose entertainment systeem om deze van aux naar tv te zetten of andersom als ik wil schakelen tussen muziek luisteren via Sonos en gebruik maken van dolby surround als ik tv kijk. Of is dit ook via de Sonos app mogelijk?

Reputatie 6
Badge +3

Je moet er van uitgaan dat dat niet gaat lukken en je de Bose zelf moet omzetten van TV naar Sonos Port input. Er zijn mogelijkheden, de Port heeft een 12v trigger en er is het ‘works with Sonos’ label voor bepaalde receivers maar ik denk niet dat dat bij jou van toepassing is. Jammer maar zou voor mij geen dealbreaker zijn.