Sonos One verbinden met Deco M9+ in AP.

  • 10 September 2022
  • 6 reacties
  • 158 Bekeken

Badge

Hi,

 

sinds enige tijd heb ik een Deco M9+ systeem waarbij één nieuw netwerk aangemaakt is (zowel 2.4ghz als 5ghz) dat ingesteld stond in router modus.

Om nog betere wifi-bereik te hebben, is dit aangepast naar access point modus.

Nu kan ik mijn Sonos One niet meer draadloos aansluiten op dit netwerk. 

 

Ik heb hem reeds gereset maar krijg telkens een foutmelding.

 

Iemand enig idee?

Maak ik best 2 aparte netwerken aan (2.4 en 5)? Werkt Sonos best op één van de twee?

 

Alvast bedankt!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

Ik begrijp een aantal punten in je post niet. Waarom zou het omschakelen van router modus naar ap-modus een beter wifibereik geven? Het enige dat dan verandert is volgens mij dat je Deco geen ip-adressen meer uitgeeft. Is er dan nog wel een instantie op je netwerk die dat doet? Bijvoorbeeld de router van je provider? Dat zou wel een probleem zijn (en niet alleen voor Sonos). Kortom: hoe ziet je netwerk er nu uit?

Overigens: alleen omzetten naar ap doet niets met SSID en wachtwoord. Waarom je Sonos device geen contact meer zou maken is mij dan een raadsel. Of heb je ook SSID en wachtwoord gewijzigd? En heb je de oude dan al eens teruggezet?

Hoewel er best kritiek te geven is op de duidelijkheid van de foutmeldingen van Sonos, zou het best handig zijn als je de foutmelding hier zou weergeven…….

Je Sonos werkt op beide frequenties (zie https://support.sonos.com/s/article/126?language=en_US), maar waarom probeer je niet eens om alleen 2,4GHz of 5Ghz te doen? Voordeel van 2,4 is het grotere bereik, van 5 is dat de band minder vol zit.

 

Badge

Bedankt voor de feedback! 

  • Mijn netwerk zit momenteel als volgt in elkaar: modem van proximus verbonden met router (b-box 3V+) van proximus. Deze is verbonden met een switch die dan verbonden is met verschillende utp-punten doorheen het huis. In elke kamer is er dus utp-aansluiting. Op elk niveau is er een deco aangesloten die een wifi-signaal uitzendt. 
  • Dit is ook direct de reden waarom APmodus: bij routermodus moesten de deco’s vrij dicht bij elkaar staan en op moeilijke plaatsen. APmodus geeft me veel beter bereik en stabieler internet. 
  • Bij de aanpassing naar APmodus is er niets veranderd, nog steeds hetzelfde SSID en wachtwoord. 
     
  • foutmelding: bedoel je van Sonos? Indien zo, hoe doe ik dit? 
     
  • Zowel 2,4GHz als 5GHz apart geprobeerd, beiden lukten niet.
     
  • ter info: als ik de sonos via utp aansluit, speelt hij wel en lukt alles perfect. Van zodra kabel uittrek (en dus op wifi probeer te laten draaien), stopt hij volledig en kan ik hem niet meer terugvinden op het netwerk. 

 

Reputatie 7
  1. Dus de wifi van de router is uit? Je hebt niet per ongeluk twee netwerken met dezelfde naam (is mij een keer overkomen)?
  2. Ik heb ook een Deco-systeem en bij mij werkt het niet zo. Zowel in ap-modus als routermodus is de eerste (de hoofd-)Deco bedraad aangesloten op de router, die in bridgemodus staat als de routerfunctie door de Deco wordt uitgevoerd - wat bij mij niet kan (KPN). De hoofdDeco is bedraad aangesloten op een switch, die bedraad verbonden is met de andere Deco’s voor de onderlinge communicatie (ethernet backhaul). Die communicatie kan ook draadloos. Wat jij dus het verschil tussen ap-modus en routermodus noemt, zou bij mij het aanzetten van de ethernet backhaul zijn. Werkt het bij jou anders?
  3. Jij zegt “Ik heb hem reeds gereset maar krijg telkens een foutmelding.” Welke?
Badge

Bedankt voor de feedback.

  1. Heb geen nieuw (2de) netwerk aangemaakt met zelfde naam.. 
  2. alle deco’s zijn bij mij bedraad aangesloten via een switch aan de router. Dus zij communiceren (denk ik) niet met elkaar. Er is wel nog een hoofd-deco. En elke deco heeft een eigen IP adres zie ik nu ook.. 
  3. Als ik de app opende, gaf hij aan dat de Sonos niet kon gevonden worden. Dan kan je kiezen om dit op te lossen, waarbij hij maar bleef zoeken naar de sonos… Als ik hem dan reset, kon ik hem opnieuw aansluiten. Dan wou de app verbinding maken met het sonos-netwerk, maar kon hij dit ook niet terugvinden waardoor de installatie niet voltooid kon worden.  

Heb alles eens gereset (opnieuw), opnieuw proberen aan te sluiten, maar eerst app volledig verwijderd en nu werkt alles opnieuw perfect. 

 

Weet zelf niet goed wat er veranderd is, of wat ik anders gedaan heb, maar alles werkt terug naar behoren. Hopelijk blijft dit zo.

 

Alvast bedankt voor de hulp! 

Reputatie 7

Fijn dat het nu goed gaat!

  1. Als je wel twee netwerken hebt kan dat verwarrend zijn. De wifi op de router uit is het duidelijkst.
  2. Je zou nog eens naar de aansluiting van je Hoofd Deco kunnen kijken, al lijkt het nu goed te werken. Maar misschien werkt jouw Deco anders dan die van mij. Dit is wat TP-link laat zien over de aansluiting van de Deco's:

Ik heb de onderste, het Star Network.

Badge

heb deco aansluiting ondertussen aangepast zoals star network - alles werkt perfect :) 

Bedankt voor de hulp!