Sonos One's stoppen plots met spelen.


Hallo,

(diagnose 359087179)

sinds ca 1 maand heb ik regelmatig last dat mijn sonos One's spontaan stoppen met afspelen waar ze mee bezig zijn.

Zover heb ik geen patroon kunnen ontdekken vanuit Spotify of een van de Radio's (sonos Radio / TuneIN)

Meestal speel ik een van de ‘mijn radiostations’ vanuit TuneIN. Daarbij valt me op dat soms met start afspelen van een TuneIN keuze eerst een foutmelding komt dat hij een of andere internet service niet kan bereiken ( heb m niet genoteerd) Bij een tweede poging werkt het meestal dan wel.

 

Vreemde is dat dit sinds kort gebeurd maar verder ben ik een tevreden gebruiker voor zeker 3 jaar

(5 One's + Beam + Sub)


10 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Dit is bijna altijd een probleem of conflictbinnen je thuisnetwerk.

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @Blackbird1968, welkom bij de Sonos community!

Via het forum lezen wij geen diagnoses uit. 

Indien je ondersteuning wenst te krijgen op basis van de diagnose, dan raad ik aan om even telefonisch contact met ons op te nemen via de Sonos Supportpagina.

In dit geval lijkt het mij wel handig om even telefonisch contact op te nemen.

Hi Eddy en Dylan,

beiden dank.

Eddy’s suggestie heeft me getriggerd om de sonos wifi connectiviteit te controleren. Zijn suggestie klopt !

(Alle speaker settings had ik al gecontroleerr.. vandaar hier de vraag)

 

i heb ca ¾ jaar terug mijn wifi netwerk opnieuw opgezet inclusief ander SSID. Niet stilgestaan om mijn Sonos hierop aan te passen. Alles bleef nl werken!!

achteraf gezien zal dat zijn omdat ik mijn Beam en Sub bekabeld heb en dus de Sonos engine zijn internet connectiviteit had. 
Door mijn actie hebben mijn Sonos devices dus op hun eigen Sonos wifi netwerk moeten draaien wat blijkbaar dit soort problemen oplevert op den duur.

Ik heb het oude wifi netwerk weggehaald en vervangen door het nieuwe. Tot dusver alles weer stabiel.

dank voor het meedenken.

 

Reputatie 6
Badge +3

Als je een of meerdere Sonos bekabeld hebt, kun je nog beter de wifi credentials helemaal uit Sonos verwijderen anders kan het gebeuren dat de onbekabelde speakers heen en weer schieten tussen SonosNet en Wifi. Mogelijk was dat het probleem.

Ok. Goed punt. SonosNet is er sowieso. Ga ik doen.

Mbt Sonos bekabelen: mijn doel is alle devices sowieso te gaan bekabelen omdat ze toch fixed staan. (Old school mindset bekabeling boven draadloos..)

vraag is: is dat verstandig ?

 

Reputatie 6
Badge +3

 

vraag is: is dat verstandig ?

 

Dat hangt af van de situatie in huis. Met name of je IPTV gebruikt (bv iTV van KPN) en welke switches je hebt. Geen IPTV en eenvoudige unmanaged switches gaat meestal gewoon goed.

Dan komt het goed. Ik heb Ziggo Box en unmanaged switches en geen routers in mijn netwerkje.

 

uit interesse: vanwaar de link naar IPTV ?

Reputatie 6
Badge +3

Dan komt het goed. Ik heb Ziggo Box en unmanaged switches en geen routers in mijn netwerkje.

 

uit interesse: vanwaar de link naar IPTV ?

Omdat in dat geval de TV-data ook over je netwerk loopt; dan kun je te maken krijgen met multicast flooding, zeg maar een soort verkeersinfarct op je netwerk waardoor Sonos het niet meer trekt. Bij Ziggo wordt TV & Internet al vooraf gefiltered door de welbekende splitter.

Managed switches kunnen dit weer oplossen door slimme functies, maar daar kunnen weer andere problemen ontstaan omdat Sonos helaas niet helemaal bij de tijd is met sommige netwerkprotocollen.

Toen ik nog Ziggo Connectbox als router gebruikte met unmanaged switches, had ik er meerdere bekabeld en nooit problemen. Die problemen ontstonden pas toen ik ben overgestapt naar een managed 3rd party omgeving na Ziggo in bridge mode gezet te hebben. Toen vond ie meerdere Sonos`en bekabeld niet meer leuk en ik snap precies waarom, dat ligt helaas aan Sonos. Ik had wel de keuze om mijn netwerk aan te passen aan het verouderde Sonos protocol maar dat vertik ik. Vandaar nu 1 Sonos Boost bekabeld en de anderen op SonosNet, werkt prima, nooit problemen.

Het waren trouwens geen echte problemen, mijn netwerk detecteerde een mogelijke broadcast storm en heeft 2 v/d 3 poorten v/d bekabelde Sonos`en zelf geblokkeerd. Die hangen nu voor de vorm nog aan de kabel maar die poorten staan uit, dat kun je met managed switches. Mocht Sonos ooit besluiten om haar netwerkfunctie te moderniseren, dan kunnen die weer aan.

Dank voor de heldere uitleg. Ik kan je helemaal volgen.

dat rondom sonos-verouderde-netwerk protocollen was me niet bekend. Lijkt me tegenwoordig een aardige No-No kijkende naar de al maar zwaarder belastte LAN’s bij mensen thuis. Zeker als IOT/domotica/home automations verder doorzetten.

 

iig dank voor het delen.

Reputatie 6
Badge +3

Graag gedaan hoor, als je er meer over wilt weten, moet je maar eens zoeken op Spanning Tree Protocol (STP). Dat gebruikt Sonos om het ideale netwerkpad te vinden en overbodige paden te blokkeren, terwijl de rest van de wereld (mijn switches in elk geval :joy: ) reeds op de opvolger zit, Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP). Een techniek om het multicast flooding probleem (voor bv IPTV) tegen te gaan heet IGMP snooping, moderne managed switches ondersteunen dat ook.

Reageer