Vraag

Sonos legt netwerk plat


Een lang verhaal waar ik geen oplossing voor weet.

Al jaren gebruik ik Sonos apparatuur. Kort samengevat:

  • Sonos Amp gen 1 - bekabeld aangesloten
  • Sonos Port - bekabeld aangesloten
  • Sonos PlayBar - bekabeld aangesloten + optisch met TV
  • Sonos Sub en 2x Play 3 draadloos verbonden en werken samen met de playbar
  • Sonos Play 5 gen 1 - draadloos
  • Sonos 2x Play 1 gen 1 - draadloos
  • KPN Experiabox V12 als modem/router (glasvezel)
  • 5 accespoints (bedraad aangesloten op router om goede WIFI dekking te hebben in huis. Allemaal zelfde SSID)
  • In het netwerk zijn ongeveer 50 apparaten actief (PC,s Ipad, camera's, printers etc). Alle apparaten werken via DHCP via het modem. Meeste apparaten zijn bedraad aangesloten.
  • Draadloos kanaal Sonos is 1 en geen van de andere accespoint zendt uit op dit kanaal 1. Meeste accespoints werken op 5GHz

Gedurende lange tijd kamp ik met een wegvallen van het  internet in huis (dus niet alleen een wegvallend WIFI, maar het gehele internet valt weg!!). KPN heeft 3 maanden intensief gezocht naar de oorzaak van de storingen. Uiteindelijk kwam het advies de Sonos uit te zetten. En inderdaad daarna waren de storingen verholpen. Gaandeweg heb ik alle Sonos apparatuur gereset en opnieuw aangesloten. Inmiddels is de situatie:

  • Bedraad levert de Sonos geen problemen op (dus Amp, Port, Playbar + sub + 3x Play 3, functioneren probleemloos)
  • Als ik de Play 5 en/of de Play 1 (draadloos) aansluit gaat het vroeger of later mis en valt het internet uit en moet ik het modem opnieuw opstarten om weer internet te hebben. Wanneer het internet uitvalt is niet te voorspellen. Het kan meerdere keren per uur zijn of slechts 1x per dag.
  • Het maakt niet uit of ik de Sonos verbindt met het draadloze WIFI netwerk danwel dat de Sonos gebruik maakt van haar eigen mesh netwerk.
  • Ik heb tijdelijk de glasvezel aansluiting verruild voor een aansluiting via COAX via Ziggo. Ook dan geeft de Sonos storing. De storingen liggen dus niet aan de Experiabox V12 van KPN.
  • De Sonos verliest steeds zijn verbinding met mijn IPad en moet dan weer een verbinding opbouwen (soms lukt dat niet en kan geen Sonos in het netwerk worden gevonden).
  • Als gezegd: de WIFI zendt op een ander kanaal uit dat de Sonos (geen ‘overschreeuwen’).

Gaandeweg heb ik heel vaak het internet en de verbonden apparaten gecheckt en gereset. Telkens komt het probleem weer terug. 
Gaandeweg weet ik het niet meer.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Reputatie 7

Je zou nog eens kunnen zoeken naar het Spanning Tree protocol - de daar genoemde symptomen lijken zo op het oog op de jouwe:

Configure STP settings to work with Sonos | Sonos

Sonos and the Spanning Tree Protocol | Sonos Community

Dank voor je bericht. Daar moet ik even op studeren. Ik heb een heel aantal managed switches in mijn huis.

Kan ik er ook voor kiezen om alle Sonos apparaten los te koppelen van de bedraade aansluiting en uitsluitend ze te koppelen via Wifi?

Reputatie 7

Ook ik ben hier niet zo in thuis. In principe loopt Sonos goed op enkel wifi. Je zou ook alle Sonos devices op één na los kunnen koppelen van de draad - ze schakelen dan over naar Sonosnet, dat naast je wifi bestaat. Zo heb ik het, alleen heb ik een Sonos Boost om het Sonosnet mee te beginnen.

Ik heb ook nog wel een boost liggen, maar KPN zei me dat die juist voor veel ellende kunnen zorgen. Ik ga eens beginnen met alles op een na los te koppelen en kijken wat er gebeurt.

Reputatie 6
Badge +3

Het verschijnsel dat je hebt, kan 2 oorzaken hebben, Broadcast storm en/of Multicast flooding; beide kunnen je netwerk platleggen. Je bent niet de enige en het is op te lossen. De eerste heeft idd te maken te maken met je Spanning Tree en komt met name voor bij een combinatie van draadloze en meerdere bekabelde Sonos aan managed switches. Vooral bij managed switches dus omdat die vaak de nieuwere versie van STP (RSTP) ondersteunen en dat praat niet met Sonos waardoor de broadcast storm ontstaat en dan gaat alles er uit. Bij unmanaged switches kan het trouwens ook voorkomen hoor. Vraag is even hoe de rest van je netwerk er uitziet ? Welke switches gebruik je ?

Het 2e probleem van multicast flooding komt met name voor als je IPTV gebruikt of veel multicast apparaten in huis hebt; ik lees dat je een experiabox gebruikt; heb je ook IPTV van KPN ?

Oplossing voor het 1e is om je switches in te stellen op STP danwel slechts 1 Sonos bekabeld, dan speelt het probleem niet. Ik zie dat je al in die richting aan het denken bent. Persoonlijk zou ik dan altijd de Boost weer van stal halen en die centraal in je huis plaatsen. Die is krachtiger in performance en antennekracht en ik zie het probleem echt niet van KPN hoor. Er is geen verschil in technische zin tussen 1 Sonos speaker danwel 1 Boost bekabelen. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en wil mijn switches pertinent niet op STP instellen, dus een Boost gekocht en alleen die bekabeld. Werkt als een zonnetje.

Oplossing voor het 2e probleem, als je IPTV hebt van KPN, is om in elk geval IGMP Snooping aan te zetten op je switches, aangenomen dat je slimme switches hebt die dat ondersteunen.

 

Dank voor je reactie.

Ik heb nu maar een Sonos product aan de kabel (de AMP). De overige niet.

Het effect is dramatisch. Mijn Ipad krijgt vaak geen contact, de Sonos producten zijn soms wel in de app en soms niet inde app te zien. Etc.

Maakt niet uit of ik de Sonos zet op het mesh netwerk of op de Wifi.

Alle Sonos apparaten staan heel dicht bij een Wifi punt (accespoint) en moeten dus in staat zijn om een prima draadloos signaal te krijgen.

Het vreemde is dat alles ooit probleemloos gefunctioneerd heeft…. maar er is blijkbaar iets in het netwerk gewijzigd.

De enige Sonos die nu nog bekabeld is aangesloten zit aan een Netgear GS105Ev2 – 5-Port Gigabit ProSAFE Plus Switch. 

O wacht even…. Kan Sonos 5GHz aan of moet ik mijn accespoints (ook) 2.4 Ghz laten uitezenden?

 

Reputatie 6
Badge +3

Als je een Sonos bekabeld hebt, dan worden je AP`s niet gebruikt door Sonos. Er wordt dan door Sonos een eigen draadloos netwerk opgezet, SonosNet. Je kunt dit controleren door in de app te kijken onder setting→ system→ about. Daar staat een waarde achter het veld WM (wireless mode) bij elk van je Sonos.

  • 0 = SonosNet
  • 1 = Wifi (je AP`s)
  • 2 = 5 ghz Surrounds 
Reputatie 6
Badge +3

Jij zou dus alles op WM:0 moeten hebben. Play 3`s & Playbar hebben geen 5ghz dacht ik.

Reputatie 6
Badge +3

Sonos op 5 AP`s in huis kan problemen geven met roaming; ik zou altijd voor SonosNet kiezen. Wat voor AP`s zijn dat trouwens ?

Reputatie 6
Badge +3

Kun je evt de Boost opnieuw inzetten en die zo centraal mogelijk opstellen tov je andere Sonos ? Vervolgens alleen die aan de kabel hangen.

btw: ik neem aan dat je alles op S1 hebt ?

Ok, ga ik mee aan de slag. Probleem is dat ik niet echt een centraal deel in het huis heb. Daarom heb ik ook verschillende accespoints.

De accespoints zijn van Netgear en Saneo. De Saneo heeft overigens een Spanning Tree. Die ziet er zo uit.

 

Reputatie 6
Badge +3

Gewoon zo centraal mogelijk om het aantal mesh-bruggetjes van Sonos naar Sonos te minimaliseren. Het gaat er dus om dat al je Sonos`en onderling, inclusief Boost binnen een redelijke afstand tot elkaar staan.

Die AP`s, zijn dat wel echte AP`s of zijn het allemaal routers/switches die ook wireless functies hebben ? 

Mbt spanning tree; ik kan er helaas niet aan zien of dat classic STP (802.1d) is of RSTP (802.1w), dat zou je moeten opzoeken. Ik vind het vreemd dat het een AP betreft; vandaar mijn vorige vraag. Het ST protocol is normaal gesproken iets dat geregeld wordt op het niveau van de hardware poorten van een layer 2 switch en dient dus om te voorkomen dat er een verkeersinfarct ontstaat op je netwerk zoals jij ondervonden hebt.

Het blijft klungelen…. 

Ik heb een boost ingesteld en aangesloten op de router (wel via een Netgear switch). Het functioneert nu redelijk maar slaat nu wel af en toe muziek over of valt even weg.

Als ik vervolgens via de Sonos app alles op de Wifi wil omschakelen dan verslechtert de situatie terwijl het Wifi signaal uitstekend is dankzij de 5 AP's 

Ik baal er enorm van. Overal prijst men de Sonos aan omdat het zo makkelijk te instaleren is maar niemand vertelt erbij dat als je de sonos producten bedraad aansluit er ‘een infarct’ kan optreden.

De AP's die ik heb zijn echte AP's met één uitzondering (die uitzondering is een modem maar die staat als bridge ingesteld). 

Reputatie 7

In principe is Sonos ook makkelijk. Maar een netwerk meerdere AP’s en meerdere bedrade Sonossen is bepaald niet standaard.

Als muziek overslaat ondanks de Boost zou je kunnen proberen je Boost centraler in huis te plaatsen. Zo ver mogelijk bij je andere netwerkservers vandaan.

Reputatie 6
Badge +3

 

Als ik vervolgens via de Sonos app alles op de Wifi wil omschakelen dan verslechtert de situatie terwijl het Wifi signaal uitstekend is dankzij de 5 AP's 

 

Ik kijk even een paar posts naar boven…..I told you so gevalletje :joy: Ik heb hier ook 5 AP`s (toeval) en dat signaal is ook uitstekend…..echter geen haar op m`n op hoofd dat ik daar Sonos over laat lopen.

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb alles uit de router gehaald, ook de stroom. Daarna router opstarten daarna Sonos opstarten en als laatste pas de wifi versterkers. Dit was een tip van een KPN monteur.Dit werkt. Sonos geeft aan dat een wifi probleem niet aan sonos kan liggen. Dat klopt niet. Als je Sonos boxen overal loskoppelt heb je geen problemen met internet. 

Reputatie 7

Het is altijd de combinatie…….