Vraag

Sonos IP-adressen router

• 31 augustus 2020
  • 6 reacties
  • 180 Bekeken

Hi,

Ik heb een vraag over het feit dat mijn Sonos apparaten meerdere IP-adressen hebben in de router.

Ik ben in bezit van 2 Play:1 en één Sonos Beam. Normaal gesproken zie ik in mijn router (van Ziggo) dat er drie IP-adressen staan. Elke apparaat heeft z’n eigen adres. Nu kom ik tot mijn verbazing het volgende teken, zie foto. 

Ik heb het idee dat de Wifi met de dag verslechterd en heb het idee dat dit een van de oorzaken kan zijn(?). Mijn vraag is dan ook of dit zo kan zijn en waarom Sonos meerdere IP-adressen in beslag neemt, terwijl ik maar 3 apparaten bezit. 

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Dat hoort inderdaad niet; het lijkt me meer een probleem van de router te zijn, heb je deze al eens opnieuw opgestart ?

@Eddie the Eagle Ja, dit helpt niks. Krijg juist het gevoel dat er dan weer 3 IP-adressen bijkomen, doordat hij opnieuw verbind met de router?.

Reputatie 4
Badge +3

Heb je toevallig aangepaste instellingen in je Ziggo router onder ‘draadloos signaal’ ?

Als je niet te veel aangepaste instellingen hebt in je Ziggo router, dan zou je deze eens terug naar de fabrieksinstellingen kunnen zetten. Evt eerst een backup maken, dan kun je altijd weer terug.

Reputatie 5
Badge +3

@Eddie the Eagle Ja, dit helpt niks. Krijg juist het gevoel dat er dan weer 3 IP-adressen bijkomen, doordat hij opnieuw verbind met de router?.

Dat is geen normaal gedrag voor een router. Normaal zou hij bestaande adressen moeten "vergeten" en nieuwe uitdelen.

Doet je router dit ook bij andere apparaten?

@Sjoop1985 Nee, dit is alleen het geval bij de Sonos apparaten. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik zou je aanraden om de 3 Sonos apparaten even van de stroom af te halen en dan je router te herstarten. Check daarna het overzicht, als de apparaten stroomloos zijn zouden ze niet in die tabel mogen voorkomen. Als dat wel zo is gaat er iets mis met de DHCP van is router en zou je Ziggo eens moeten contacteren.

Staan ze niet meer in de tabel, start ze dan één voor één weer op.

Reageer