Sonos in combinatie met Connect box van Ziggo

Badge
Op advies van Ziggo heb ik mijn oude modem/router vervangen door een nieuwere, namelijk de Connect box. Sinds ik hem heb heb geïnstalleerd heb ik problemen met mijn Sonos-componenten.

Ik maak gebruik van twee Asus-routers die ik heb ingesteld als access points. Deze fungeren ook als switch. Op de ene AP heb ik een Connect Amp aangesloten, op de andere een Connect. In combinatie met de vorige router werkte alles prima. Maar als ik nu een Sonos-speler op een AP aansluit, ben ik direct mijn internetverbinding kwijt. Als ik andere apparaten dan Sonos aansluit op het AP geeft dat geen problemen Ik wil graag alle spelers bedraad verbonden hebben omdat de draadloze verbinding problemen geeft i.v.m. met dikke betonnen vloeren in huis.

Ik heb nog enkele ander Sonos-spelers in huis die geen problemen geven, maar die zijn niet verbonden met de router via een AP, maar rechtstreeks of via een gewone switch. Het gekke is dat ik geprobeerd heb de Connect Amp ook op een gewone switch aan te sluiten, samen met mijn pc, maar toen verloor ik ook mijn internetverbinding. Waarom het wel goed gaat met de ene speler en niet goed met andere, is mij een raadsel. Feit blijft dat ik geen problemen had met mijn oude router. De combinatie Sonos, Connect box en mogelijk ook de Asus-router is kennelijk het probleem. Hoe dit op te lossen?

10 Reacties

Badge
Ik heb inmiddels het accesspoint als mededader kunnen uitsluiten.
Zodra ik de Connect Amp aansluit op de router, zonder de switch van het AP te gebruiken dus, ligt internet eruit.
Reputatie 7
Badge +2
Als er 2 of meer componenten bekabeld aangesloten zitten in het netwerk, en je Sonos netwerk, of gehele internet verbinding valt weg, dan houd dit in dat het STP (Spanning Tree Protocol) ook wel beschreven als IEEE 802.1D niet goed ondersteunt is op 1 of meerdere van de netwerk apparaten in huis.
Soms kan het aangezet worden in de netwerk apparatuur, Soms houd het in dat gehele netwerk apparatuur vervangen moet worden.
Meestal maken we dit probleem mee als er een switch in het netwerk zit welke dit protocol niet ondersteunt, maar het kan dat de Asus routers die nu als bridge ingesteld staan dit probleem veroorzaken.
Heb dit in iedergeval nog niet eerder meegemaakt met de Ziggo Connectbox.
Om dit te bevestigen, zou je alles van je Ziggo af kunnen halen, 2 apparaten van Sonos op de modem kunnen aansluiten, en zien of je internet verdwijnt.
Hier een (engels) uitleg wat STP precies inhoud.
Mocht je en Managed Switch in huis hebben dan wil je tevens de volgende documentatie doorlopen.
Verder kan ik alleen adviseren telefonisch contact op te nemen, want dit is verder via het forum niet makkelijk te bespreken of op te lossen.
Badge
Ik had inmiddels al contact opgenomen met de Sonos-helpdesk. De medewerker heeft gekeken naar de instellingen op de Connect Box en concludeerde dat het zeer waarschijnlijk niets te maken had met STP.

De switches en Asus-routers (ingesteld als AP) gaven met de oude router geen problemen. Het lijkt er dus op dat de combinatie Sonos-Connect Box het probleem veroorzaakt.
De Sonos-medewerker gaf de Connect Box de schuld (goedkope rommel van internetproviders). Ziggo was het daarmee uiteraard niet eens (erg jammer dat Sonos zo’n uitspraak doet). Ziggo gaf de schuld aan het Sonos-systeem dat het netwerk te veel belast door te veel verbindingen op te zetten, vergelijkbaar met een netwerk van een middelgroot bedrijf.

Hoe dan ook, de oude router gaf geen problemen en ik heb dus de oude router opnieuw geïnstalleerd. Geen problemen meer. Het gezegde ‘if it ain't broken, don't fix it’ was ik even vergeten.
Reputatie 4
Badge +3
Toch jammer dat het nodig is om de oude router weer terug te zetten, ze geven `m niet voor niets. Ik heb ook de Ziggo Connect Box. Een Play 5 en Sonos Connect zijn bekabeld aangesloten (via meerdere unmanaged switches). De andere Sonos Players zijn draadloos. Het werkt prima. Ik heb 2 acces points in huis (ook via de switches), maar Sonos doet daar verder niets mee, is enkel voor andere apparaten. Bij het gebruik van je Asus routers als switch voor Sonos heb ik wat bedenkingen; mij lijkt dat dit te vergelijken is met een managed switch en daarvan is bekend dat dit niet zomaar werkt. Ik zou daar altijd een unmanaged switch voor zetten. Dit zou toch een bron van het probleem kunnen zijn. Iets anders wat bij me opkomt is dat je een conflict hebt met een of meerdere IP adressen. Heb je vaste IP adressen in gebruik bij Sonos en of andere appraten ? Ik had een TV met een vast IP adres en een Sonos Player wilde ook per se vasthouden aan datzelfde adres met als gevolg dat beide apparaten niet werkten en/of mijn netwerk plat ging. Mogelijk dat de oude router daar nog juiste lease instellingen van heeft en de nieuwe niet.

In elk geval kan ik je zeggen dat de Connect Box hier prima werkt met Sonos.
Reputatie 7
Badge +2
Over het algemeen werken modem's van providers ook inderdaad prima, maar er zitten er wel eens een paar tussen die problemen geven.
Een eigen router aanschaffen is meestal beter dan een gratis modem van de provider, maar durf te wedden dat niemand hier de modem van ziggo als rommel heeft benoemd.
Als er andere access points en switches in huis staan, dan kunnen deze mogelijk ook problemen geven, meerdere DHCP servers (waarvan de klant zich hier vaak niet bewust van is) of loops (stp problemen) die worden gemaakt door access points en deze switches.
Verder gaan we er vaak wel vanuit dat iemand zijn eigen netwerk kent en kan configureren als deze het uitbreid met andere apparatuur, tevens helpen we uiteraard graag of geven we graag de juiste adviesen om verbetering te brengen indien nodig.
Sonos is verder geen middelgroot bedrijfs netwerk, het werkt prima op een degelijke DHCP server en eist verder echt niet extreem veel van je netwerk.
Badge
Er is in algemene termen (niet specifiek voor de Ziggo-modem) gezegd dat internetproviders vaak goedkope rommel leveren. Ik had vermeld dat het om de Connect Box van Ziggo ging en er werd vervolgens niet gezegd dat die kwalificatie niet voor Ziggo gold. De suggestie was duidelijk.

Hoe dan ook, feit blijft dat de Sonos-componenten prima werkten in combinatie met de oude Thomson TWG870-modem en niet met de nieuwe Connect Box. Dit alles met precies dezelfde switches en accesspoints.

Zoals ik hierboven al had gemeld, heb ik het Asus-AP als dader kunnen uitsluiten. Toen ik de Connect:Amp rechtstreeks op de Connect Box aansloot, viel de internetverbinding ook uit. Het blijft ook gek dat de ene ZP90 Connect geen problemen veroorzaakt (in combinatie met de Ziggo Connect Box) en de andere wel. Playbar en Sub, die ook bedraad zijn aangesloten, geven ook geen problemen. Het gaat dus enkel om een Connect:Amp ZP120 en één Connect ZP90.

Zolang de oude Thomson nog voldoet, blijf ik die gebruiken.
Reputatie 7
Badge +2
Kom er toch op terug, dat dit uw bewoording is, dat u iets goedkope rommel noemt, betekend niet dat wij dit zo benoemen, dat wij iets daarna niet tegen spreken hoeft niet meteen te betekenen dat we het met u eens zijn of niet.
Het feit dat 2 apparaten van Sonos bekabeld worden, en uw netwerk en/of internet verdwijnt, komt neer op netwerk apparatuur wat niet goed met elkaar overweg gaat, of niet goed ingesteld staat.
Dit kan de modem zijn, dit kan wifi versterkers of mogelijke switches zijn die hierachter staan.
Soms zit er een instelling in een modem die er voor zorgt dat niet ondersteunde netwerk apparatuur (achter deze modem) geen problemen geeft, terwijl deze eigenlijk problemen zou moeten geven.
Zo kan ik wel toegeven dat de Connectbox niet super veel instellingen heeft om aan te passen, als je bijvoorbeeld de DNS wilt wijzigen, dan is dit helaas niet mogelijk in dit toestel.

Kan melden dat een jaar of 2 terug er problemen waren met communicatie tussen het 2.4ghz en 5ghz wifi een bepaalde model Connectboxen, waarin klanten de Sonos niet konden vinden als ze op de 5ghz wifi verbonden, waarin wij moesten adviseren op de 2.4ghz te verbinden wilde ze de Sonos kunnen aansturen.
Dit is d.m.v. firmware updates waarschijnlijk opgelost, want heb dit probleem al een zeer lange tijd niet meer vernomen van onze klanten.

Zo heeft elke fabrikant en elk model product vaak wel een kuurtje, wat meestal word opgelost via software updates, net zoals Sonos updates ontvangt om het product te verbeteren.
Ik persoonlijk zie liever een degelijke router dan een modem/router die meerdere dingen voor zijn rekening neemt dan alleen internet leveren (TV/Telefonie/Etc), maar dat wil niet zeggen dat elke modem/router slecht is.
Mijn eigen DLink router staat al een paar jaar stof te happen in de kast, omdat ik erg tevreden ben met mijn Fritzbox modem van Xs4all.

Edit: nog even besproken met mijn collega's.
Ziggo levert modems, waar overal de naam Connectbox op staat, maar intern is het soms een modem van een ene fabrikant, soms een model van een andere fabrikant.
Als wij zien dat de modem van de fabrikant Arris is, dan kunnen we bevestigen dat deze het STP protocol niet goed ondersteunt heeft, waarin het probleem zich voordoet zoals in dit topic beschreven.

Verder uiteraard fijn om te horen dat je de Sonos weer werkende hebt.
Badge
Dan kom ik er ook nog even op terug.
Dat internetproviders vaak goedkope rommel leveren, heb ik niet gezegd, maar uw collega. Overigens niets dan lof voor jullie supportafdeling. Ik word altijd goed geholpen. Uw collega heeft naar de instellingen gekeken, er vervolgens iets aan aangepast en daarna geconcludeerd dat STP waarschijnlijk niet het probleem was.

Ik heb alleen geconcludeerd dat het huwelijk tussen (enkele componenten van) Sonos en de Ziggo Connect Box in mijn geval niet gelukkig is. Wat de precieze oorzaak is, weet ik niet. De supportafdeling van Sonos én Ziggo (2 keer monteur langs geweest, ook zij hebben hun best gedaan) hebben ernaar gekeken en niets kunnen vinden.

De Connect Box is inderdaad van het merk Arris. U bevestigt nu dat deze het STP-protocol niet goed ondersteunt.
Kan ik toch noteren dat u, net als uw collega, dit goedkope rommel vindt? 😉
Badge
Mijn oude Thomson-modem is vorige week overleden. Via de Ziggo-helpdesk een nieuwe besteld met het verzoek niet de Arris-versie te sturen. Dat bleek niet te kunnen. Ziggo gaat ervan uit dat beide merken de boxen met dezelfde specificaties hebben gebouwd en dus identiek zouden zijn. De helpdesk is dus niet in staat een bepaald merk te sturen. Advies was als de box niet van het juiste merk was, die terug te sturen en vervolgens af te wachten of de volgende wél goed was. Ik kreeg de nieuwe binnen en ... weer van Arris met dezelfde problemen als vorig jaar tot gevolg. Bij meer dan twee bedrade spelers valt het netwerk om. Toch nog maar eens gegoogeld op Connectbox en Sonos en ik kwam uit bij het Ziggo-forum:

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/sonos-werkt-niet-in-combinatie-met-arris-connectbox-37446

Het probleem is dus inderdaad de combinatie Connectbox van het merk Arris in combinatie met Sonos (bij meer dan twee bedrade spelers). En wat ook bleek: de Ziggo-moderator van dat forum kan wat de eigen helpdesk niet kan, namelijk een modem van een bepaald merk (Compal) te sturen. Gisteren via het forum besteld en vandaag al binnen en alles werkt weer perfect.

Mogelijk dat Sonos ook een aandeel heeft in het probleem. Er zou sprake van zijn dat Sonos bij veel bedrade spelers te veel netwerkverkeer genereert. Te veel voor bepaalde modem/routers dus. Ik kan dat als leek niet beoordelen.
Reputatie 5
Badge +3
Het probleem met ARRIS is dat ze geen IP-adressen uitdelen aan netwerkapparaten. Dit hoeven geen Sonos-producten te zijn. Niet elke ARRIS heeft dit probleem overigens.

Goed om te horen dat Ziggo je alsnog de juist heeft kunnen sturen.

Reageer