Beantwoord

Sonos icm Mesh router Wifi netwerk setup

  • 3 October 2019
  • 38 reacties
  • 9945 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik overweeg mijn bestaande router te vervangen voor een mesh wifi netwerk systeem.
Nu werkt alles prima (Sonos) maar ik mis wat meer wifi dekking in mn complete huis en tuin.
Nu wil ik graag overstappen naar een wifi mesh systeem, denkend aan TP-Link Deco M9 Plus Smarthome.
Ik denk zelf dat dit toch wel de toekomst is, maar ik vraag me af of Sonos hier wel mee overweg kan...
Hheeft hier iemand ervaring mee?
Zo ja, gaat dit gemakkelijk of heeft hetgeen nogal wat voeten in de aarde om het werkend te krijgen... En kan het Überhaupt icm Sonos?

Ik heb zelf een playbar icm sub en 2x play 1. Daarnaast nog een play 5 gen2.
Kan Sonos zelf mij hierover misschien wat meer vertellen of een aparte topic voor starten? Ik ben van mening dat de vraag namelijk steeds vaker van Sonos gebruikers zal komen, welke willen overstappen naar een wifi mesh systeem.

Graag hoor ik van jullie.
icon

Beste antwoord door Mark W 8 October 2019, 10:33

Bekijk origineel

38 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Zou je een een speaker van Sonos dan op het netwerk aan sluiten? Zo ja, dan wordt SonosNet gecreëerd en dan maakt Sonos geen gebruik van je Wifi systeem.
Het zou ook draadloos op je TP-Link Deco moeten werken, alleen hoe gecompliceerder je netwerk wordt, hoe meer ik je aanraad om over te stappen naar SonosNet.

Mark,

Ik was ook van plan een soortgelijke mesh installatie te plaatsen. Me sonos playbar kan op de TP-link aansluiting (bedraad) en bediening kan nog steeds via me iPhone als het ook op de mesh WiFi zit? Was me nog niet helemaal duidelijk. 

John

 

Reputatie 7
Badge +2

Zolang de TP-link op 2.4ghz wifi via B/G band praat, en ook bedraad via ethernet staat aangesloten op de hoofd-router, en alle wifi punten met het zelfde wifi-naam op het zelfde draadloos kanaal staan, zou Sonos er goed op moeten kunnen functioneren.

Badge +1

Vraag, mijn Sonos werkt op dit moment goed. Ik heb beneden een soundbar, sub en twee one's en in een andere kamer een play 1 staan. Boven staat verdeeld over twee kamers 2x play 3's. 

Mijn wifi bereik is niet best in het huis, boven slechte dekking en beneden een aantal blinde plaatsen. Ik overweeg een mesh netwerk aan te leggen.

Als ik de huidige sonos configuratie ongemoeid laat qua instellingen (wifi) en het mesh netwerk plaats krijg ik dan probleem met sonos ontvangst en de bediening hiervan?

Reputatie 7
Badge +2

Vraag, mijn Sonos werkt op dit moment goed. Ik heb beneden een soundbar, sub en twee one's en in een andere kamer een play 1 staan. Boven staat verdeeld over twee kamers 2x play 3's. 

Mijn wifi bereik is niet best in het huis, boven slechte dekking en beneden een aantal blinde plaatsen. Ik overweeg een mesh netwerk aan te leggen.

Als ik de huidige sonos configuratie ongemoeid laat qua instellingen (wifi) en het mesh netwerk plaats krijg ik dan probleem met sonos ontvangst en de bediening hiervan?

Weet niet of je Sonos op Sonos-wifi werkt, of op het eigen thuis wifi.

Het bij plaatsen van een Mesh systeem, zal 1 of meerdere extra wifi signalen in de lucht bijbrengen, wat er voor kan zorgen dat er storing op andere wifi signalen ervaren kan worden, zoals bijjvoorbeeld Sonos-wifi.

Het scheiden van de kanalen zal daarin waarschijnlijk een groot effect hebben, daarnaast zou je kunnen overwegen de Sonos op het mesh systeem in te stellen ipv de eigen Sonos-net wifi., als alle mesh-wifi punten maar het op het zelfde draadloos kanaal staan.

Badge +1

Dank voor je reactie. Kortom als ik een mesh netwerk ga gebruiken zou ik SONOS het best opnieuw kunnen installeren. Als ik SONOS uitschakel, mesh netwerk installeer en vervolgens SONOS opnieuw installeer zou het goed moeten gaan en SONOS moeten werken, klopt mijn redenering?

 

grt. wim

Reputatie 5
Badge +3

Ik raad je aan om na het installeren van je mesh Sonos dit signaal in te leren. Dit doe je via:

 

Instellingen > Systeem > Netwerk > Draadloze installatie
Wanneer het wachtwoord hier succesvol is ingevoerd moet je de Sonos-producten van de kabel kunnen halen.

Ik heb thuis een Orbi RBK50 mesh router, tot nuwerkt dat prima met mijn Sonos setup van 6 speakers.

Ik had problemen met een Sonos One in de keuken. Eenmaal overgeschakeld van Sonosnet naar mijn mesh wifi was dit opgelost. Het kan dus zinvol zijn om Sonos in jouw eigen wifi netwerk op te nemen!

Badge +1

Inmiddels heb ik de TP-Link Deco M9 geïnstalleerd. Het mesh systeem staat in de router modus en werk(te) met Sonos prima, maaaar! Sinds een paar dagen valt het Sonos systeem telkens uit of weg. Vandaag Sonos via een netwerk Sonos/instellingen/netwerk opnieuw gekoppeld aan het mesh netwerk.
als eerste: het lukt me niet om alle kamers gekoppeld te krijgen. 
Ten tweede: nog steeds valt het Sonossysteem voor een paar seconde uit.

Inmiddels heb ik een van de Sonos speakers gekoppeld met mbv UTP kabel aan een van de units van TP-Link Deco M9. Het Deco systeem staat geschakeld router bedrijfsmodus.

Maar het Sonos systeem blijft uitvallen en ik krijg geen Sonos verbinding meer met een kamers. Ik was er al bang voor maar na een week of drie waarin alles goed werkte lijkt mijn angst nu te worden bevestigd, SONOS kan niet overweg met een Mesh systeem. 
Als ik nu Sonos opstart krijg ik de melding “je mist een Sonos onderdeel”?????
maar Sonos in de woonkamer en andere kamers werkt m.u.v. de kamer die ik niet gekoppeld krijg. 
Heeft iemand een goed advies?

 

 

 

Reputatie 4
Badge +3

Hey Abso,

 

Sonos zou zonder problemen met een mesh-systeem zoal de TP-Link Deco M9 om moeten kunnen gaan.

Zou je anders een diagnose kunnen plaatsen wanneer je er problemen mee ervaart?

Als je hier dan het bevestigingsnummer plaatst kijk ik er graag even naar voor je.

Badge +1

Test net uitgevoerd, nummer is 99147897

Reputatie 4
Badge +3

De diagnose is helaas corrupt binnen gekomen, wat inhoudt dat de speakers niet goed konden worden uitgelezen.

Zou je anders met onze support center contact willen opnemen?

Dan kunnen mijn collega’s je hier gelijk mee helpen.

Badge +1

Inmiddels contact gehad met Sonos support. Wat instellingen aangepast en sinds twee dagen werkt mijn Sonos weer als vanouds.

Top service van Sonos.

 

Met vriendelijke groet

Reputatie 4
Badge +3

Goed om te horen!

Mocht je wel wat tegenkomen dan horen dat we dit natuurlijk graag.

Wat heb je aangepast Abso? Ik heb soort gelijke problemen met mij Sonos ook icm deco m9. Mijn Sonos stopt de nummers vanaf spotify na 30sec ongeveer en skipt naar de volgende. Heb Sonos aan 1 deco unit aangesloten en dat leek te werken maar naar paar weken weer hetzelfde euvel. 

Badge +1

Ik heb de Doco M9 systeem als eerste opnieuw opgestart, beginnende bij de zender die bij het modem staat. De instellingen van de M9 op router gezet. Vervolgens alle Sonos apparaten losgekoppeld (netspanning). Daarna begonnen met het koppelen van de Sonos apparaten beginnende met de soundbar (advies van de Sonoshelpdesk). De Sonoshelpdesk adviseerde ook om de soundbar direct (via up kabel) aan het netwerk te koppelen, heb ik nog niet gedaan. Het is lastig om op die plaats een  UTP kabel te krijgen. Na de soundbar de surround speakers en daarna de rest. Bij de surround speakers moest ik meerdere pogingen ondernemen om ze gekoppeld te krijgen, maar dat lukte bij de 3e poging. De rest van de Sonos apparaten koppelde direct. Het duurde wel een paar minuten voordat mijn IPad een connectie had met het Sonos systeem. Maar sindsdien werkt alles prima. Heel af en toe moet ik even (30 sec.) wachten voordat mijn iPad/iPhone het Sonos systeem oppakt.

hoop dat je hiermee wat kunt, suc6

 

Dank je, ik ga hier mee aan de slag! Hopelijk werkt t! 

ik ga vanwege een matige wifi in huis en in de (achter)tuin over op een mesh-netwerk, gekozen voor de Deco M9 plus van TP-link. 3 schoteltjes, waarvan 1 in meterkast bij het modem, 1 op eerste verdieping en 1 bij de achterdeur (voor betere wifi in de tuin). Ik heb een Experia-box V10 van KPN, waarvan ik de router-functie behoudt tbv de tv-ontvangers; de wifi-functie van de Expedia-box schakel ik uit, omdat ik voortaan het mesh-wifi netwerk ga gebruiken; de Deco M9 zet ik daarvoor in accespoint-modus (standaard staat namelijk router-modus aan). Sonos is  (en blijft) bedraad aangesloten op mijn Playbase; speakers en sub blijven normaal gesproken ongestoord werken via het eigen Sonosnet, zo is mij door de Sonos-helpdesk aangegeven.

Help! Tp link geïnstalleerd Sonos proberen over te zetten, pakte hij alleen de beam en 1 Sonos one sl. Vanalles geprobeerd nu alle apparaten maar gereset en wilde ik een nieuw systeem op gaan bouwen, eerst Bram toegevoegd en dan ziet de app wel dat er 5 nog te wachten staan om geïnstalleerd te worden, maar het lukt niet!

 

Reputatie 6
Badge +3

Help! Tp link geïnstalleerd Sonos proberen over te zetten, pakte hij alleen de beam en 1 Sonos one sl. Vanalles geprobeerd nu alle apparaten maar gereset en wilde ik een nieuw systeem op gaan bouwen, eerst Bram toegevoegd en dan ziet de app wel dat er 5 nog te wachten staan om geïnstalleerd te worden, maar het lukt niet!

 

TP Link wel in AP mode gezet ?

Waar doe ik dat? 

Reputatie 6
Badge +3

Waar doe ik dat? 

Er zit een linkje in mijn vorige post.

Hai!

Ik heb een Ziggo ConnectBox Modem…..TP Link M4 Deco (set van 3 stuks) aangesloten….Sindsdien problemen met mijn twee Sonos One boxen...Ziggo gebeld: in de Deco app dient bedrijfsmodus op “accesspoint” te staan...standaard staat dit op “router”….EN op de ConnectBox dient WiFi uitgeschakeld te worden….ik had het nog op de standaard instelling staan...dus “router” en de Wifi stond nog aan op de ConnectBox….Wifi is op afstand door de Ziggo medewerker alsnog uitgezet in de modem en de bedrijfsmodus veranderd naar “accesspoint”...zoals de bedoeling is als je de Deco installeert…..echter toen gingen al mijn apparaten offline!...als test terug naar de standaar gezet, router dus in de Deco app...en alles was weer online!..Niet meer aan komen dacht ik, als het werkt, werkt het.....Maar geen Sonox boxen meer te zien…..1x versterker bedraad op de modem aangesloten, 1x versterker op de 1e etage (alleen in het stopcontact dus) en 1x versterker op de 2e etage (opnieuw, alleen in het stopcontact)..

Ja, een Sonos box kan werken als ik het met een utp kabel op de ene nog overgebleven poort van de versterker aansluit...en mn 2e Sonos box? Krijg ik niet op het juiste Wifi netwerk...trek ik de utp kabel uit de ene Sonos box...is die weer foetsie want kan niet verbinden met de betreffende wifi…

wifi is nog steeds uitgeschakeld op mijn connectbox (zoals de bedoeling is, aldus Ziggo en aldus TP Link), ik ga t niet meer op accesspoint zetten want dan vliegen alle apparaten offline…

hoe los ik dit op?!?!?!?!?!?!?!?!

 

DANK BIJ VOORBAAT VOOR IEDERE VORM VAN HULP

Reputatie 7
Badge +3

Heb je hier wat aan?

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

 

Vergeet ook niet je speakers even van de stroom te halen en vervolgens weer aan te sluiten zodat ze opnieuw verbinding kunnen maken.

Reageer