Beantwoord

Sonos icm Mesh router Wifi netwerk setup

• 3 oktober 2019
  • 8 reacties
  • 1070 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik overweeg mijn bestaande router te vervangen voor een mesh wifi netwerk systeem.
Nu werkt alles prima (Sonos) maar ik mis wat meer wifi dekking in mn complete huis en tuin.
Nu wil ik graag overstappen naar een wifi mesh systeem, denkend aan TP-Link Deco M9 Plus Smarthome.
Ik denk zelf dat dit toch wel de toekomst is, maar ik vraag me af of Sonos hier wel mee overweg kan...
Hheeft hier iemand ervaring mee?
Zo ja, gaat dit gemakkelijk of heeft hetgeen nogal wat voeten in de aarde om het werkend te krijgen... En kan het Überhaupt icm Sonos?

Ik heb zelf een playbar icm sub en 2x play 1. Daarnaast nog een play 5 gen2.
Kan Sonos zelf mij hierover misschien wat meer vertellen of een aparte topic voor starten? Ik ben van mening dat de vraag namelijk steeds vaker van Sonos gebruikers zal komen, welke willen overstappen naar een wifi mesh systeem.

Graag hoor ik van jullie.
icon

Beste antwoord door Mark W 8 oktober 2019, 10:33

Zou je een een speaker van Sonos dan op het netwerk aan sluiten? Zo ja, dan wordt SonosNet gecreëerd en dan maakt Sonos geen gebruik van je Wifi systeem.
Het zou ook draadloos op je TP-Link Deco moeten werken, alleen hoe gecompliceerder je netwerk wordt, hoe meer ik je aanraad om over te stappen naar SonosNet.
Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Zou je een een speaker van Sonos dan op het netwerk aan sluiten? Zo ja, dan wordt SonosNet gecreëerd en dan maakt Sonos geen gebruik van je Wifi systeem.
Het zou ook draadloos op je TP-Link Deco moeten werken, alleen hoe gecompliceerder je netwerk wordt, hoe meer ik je aanraad om over te stappen naar SonosNet.

Mark,

Ik was ook van plan een soortgelijke mesh installatie te plaatsen. Me sonos playbar kan op de TP-link aansluiting (bedraad) en bediening kan nog steeds via me iPhone als het ook op de mesh WiFi zit? Was me nog niet helemaal duidelijk. 

John

Reputatie 7
Badge +2

Zolang de TP-link op 2.4ghz wifi via B/G band praat, en ook bedraad via ethernet staat aangesloten op de hoofd-router, en alle wifi punten met het zelfde wifi-naam op het zelfde draadloos kanaal staan, zou Sonos er goed op moeten kunnen functioneren.

Badge

Vraag, mijn Sonos werkt op dit moment goed. Ik heb beneden een soundbar, sub en twee one's en in een andere kamer een play 1 staan. Boven staat verdeeld over twee kamers 2x play 3's. 

Mijn wifi bereik is niet best in het huis, boven slechte dekking en beneden een aantal blinde plaatsen. Ik overweeg een mesh netwerk aan te leggen.

Als ik de huidige sonos configuratie ongemoeid laat qua instellingen (wifi) en het mesh netwerk plaats krijg ik dan probleem met sonos ontvangst en de bediening hiervan?

Reputatie 7
Badge +2

Vraag, mijn Sonos werkt op dit moment goed. Ik heb beneden een soundbar, sub en twee one's en in een andere kamer een play 1 staan. Boven staat verdeeld over twee kamers 2x play 3's. 

Mijn wifi bereik is niet best in het huis, boven slechte dekking en beneden een aantal blinde plaatsen. Ik overweeg een mesh netwerk aan te leggen.

Als ik de huidige sonos configuratie ongemoeid laat qua instellingen (wifi) en het mesh netwerk plaats krijg ik dan probleem met sonos ontvangst en de bediening hiervan?

Weet niet of je Sonos op Sonos-wifi werkt, of op het eigen thuis wifi.

Het bij plaatsen van een Mesh systeem, zal 1 of meerdere extra wifi signalen in de lucht bijbrengen, wat er voor kan zorgen dat er storing op andere wifi signalen ervaren kan worden, zoals bijjvoorbeeld Sonos-wifi.

Het scheiden van de kanalen zal daarin waarschijnlijk een groot effect hebben, daarnaast zou je kunnen overwegen de Sonos op het mesh systeem in te stellen ipv de eigen Sonos-net wifi., als alle mesh-wifi punten maar het op het zelfde draadloos kanaal staan.

Badge

Dank voor je reactie. Kortom als ik een mesh netwerk ga gebruiken zou ik SONOS het best opnieuw kunnen installeren. Als ik SONOS uitschakel, mesh netwerk installeer en vervolgens SONOS opnieuw installeer zou het goed moeten gaan en SONOS moeten werken, klopt mijn redenering?

grt. wim

Reputatie 5
Badge +3

Ik raad je aan om na het installeren van je mesh Sonos dit signaal in te leren. Dit doe je via:

Instellingen > Systeem > Netwerk > Draadloze installatie
Wanneer het wachtwoord hier succesvol is ingevoerd moet je de Sonos-producten van de kabel kunnen halen.

Ik heb thuis een Orbi RBK50 mesh router, tot nuwerkt dat prima met mijn Sonos setup van 6 speakers.

Reageer