Sonos bijwerken = Gedonder

• 29 januari 2018
  • 17 reacties
  • 1547 Bekeken

Badge
Heb al jaren een Sonos-systeem en nooit enig probleem ermee gehad tot ..... ik een account moest koppelen.

Als mijn sonos-installatie bijgewerkt moet worden krijg ik gedonder.
Het begint pas echt goed als ik Sonos-systeem moet instellen en mijn spelers moet toevoegen. Hoefde voorheen niets in te stellen en nooit spelers toe te voegen. Omdat alles al ingesteld was.

Nadat de update er in zit, moet ie alles weer opnieuw ontdekken.
Ik heb een bridge om via een connect een verbinding met mijn versterker te maken. Vervolgens heb ik 2 standalone spelers (play 3 en play 5). De bridge, tegenwoordig boost genaamd, krijg ik pas na 2x knopjes indrukken er in. De spelers en de connect vindt ie wel, maar kan ie niet toevoegen.

Of ik maar mijn netwerk en windows firewall wil inspecteren. Gedaan: alles is zoals het moet. Opnieuw geprobeerd mijn 3 spelers toe te voegen. Neen, hij wil het niet doen.

Ik denk: ze maar even uit het stopcontact halen en opnieuw erin doen. Opnieuw proberen. Knopjes indrukken. Jaaaaaaaaaaaaaaaa, hij vindt het.

Moraal van dit verhaal:
Voeg in de bijwerk-procedure de instructie toe dat de spelers even uit het stopcontact gehaald moeten worden en dan weer opnieuw aan de stroom.

Er staat wel dat de spelers aan de netstroom aangesloten moeten worden, maar als ze er al aan zitten, dan laat je dat voor wat het is. Maar kennelijk moet dat on Sonos weer aan het werk te krijgen. Het zal wel voor de veiligheid zijn, maar ik vind dit omslachtig. Niet gebruiksvriendelijk.

17 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
Ik verbaas me altijd als mensen na een update allerlei acties moeten ondernemen om het systeem weer werkend te krijgen. Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nooit, 1 of meerdere Sonos spelers van de netspanning af hoeven te halen zolang ik ze heb (een jaar of 3). En alle software is up-to-date.
Reputatie 7
Badge +2
Het is inderdaad niet normaal dat al deze stappen ondernomen moeten worden.
Toevallig al eens telefonisch contact met Sonos opgenomen?
Wij kunnen uw netwerk doornemen om te zien of er mogelijk een instelling aangepast moet worden om Sonos goed te kunnen laten functioneren.
Badge
@patricw
Ik heb al 5 jaar een sonos-systeem en tot ik een account moest instellen ook nooit problemen.
Badge
@ Tim S
Dank voor dit aanbod. Ik zal een moment uitzoeken waarop ik de tijd en de rust heb om dit te doen.

Wat ik nog bedacht is dit:
1. Het email-adres waarop ik mijn apparaten destijds heb geregistreerd is niet het email-adres waarop mijn recent aangemaakte account staat [door omstandigheden]. Kan dit samen hangen met mijn bijwerk-problemen? Ik heb al via support verzocht om alles op 1 account te zetten, maar dat kon niet.
2. Op een gegeven moment komt er een scherm "we gaan je account instellen". Moet ik dit iedere keer weer doen?
Badge
Heb ik net gisteren mijn Sonos bijgewerkt, moet ik vandaag wéér bijwerken. Houd het dan niet op? ik doe het nu even niet, want ik word hier echt panisch van.
Na de update kan ik één van mijn twee play5’s niet meer vinden. Wel als ik er een kabel aan hang maar via wifi niet. Ik heb deze twee pkay5’s nog geen jaar in mijn bezit en er is er al één omgewisseld vanwege een kapotte kaart en deze lijkt nu ook kapot te zijn. Verder werken ze bij mij goed maar ik vind dit wel teleurstellend. Wat ik ook niet goed vind, is dat de helpdesk van 10:00 tot 18:00 open is .... dan moet ik werken. Schiet allemaal niet op zo.
Reputatie 2
Badge +1
@patricw
Ik heb al 5 jaar een sonos-systeem en tot ik een account moest instellen ook nooit problemen.

Ik ook niet na het instellen van mijn account. Wij hebben 5 devices van Sonos in huis en 4 gezinsleden met elk een eigen Spotify account. Incidenteel is er wel eens 1 device "even weg" maar na een paar minuten herstelt zich dat weer (ca. 1x per half jaar). Verder loopt het probleemloos.
Na elke update krijg ik geen verbinding meer met mijn muziekbibliotheek op de Windows PC, daardoor moet iedere keer de controller gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd waarna de muziekbibliotheek weer gekoppeld kan worden. Tamelijk omslachtige bezigheid dus!
Reputatie 7
Badge +2
Zal iets niet goed gaan in uw netwerk dat Sonos geen toegang meer krijgt naar de muziekbron.
Heb je hier al eens telefonisch contact over opgenomen zodat we je netwerk kunnen uitpluizen?
Nog niet gebeld, maar ga ik doen.
Telefonische hulp gekregen met uitstekend resultaat!
Reputatie 5
Badge +3
Telefonische hulp gekregen met uitstekend resultaat! wat heb je precies gedaan om het opgelost te krijgen ?
Ik heb de helpdesk toegang verleend tot mijn PC, waarna verschillende instellingen zijn aangepast door de helpdeskmedewerker zodat het delen van mijn muziekbibliotheek weer mogelijk was. Voor mij onnavolgbaar maar wel effectief.
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb de helpdesk toegang verleend tot mijn PC, waarna verschillende instellingen zijn aangepast door de helpdeskmedewerker zodat het delen van mijn muziekbibliotheek weer mogelijk was. Voor mij onnavolgbaar maar wel effectief.ok begrijpelijk, ik was benieuwd welke instellingen ze aangepast hebben in jouw situatie.
Reputatie 7
Badge +2
Er is een breed scala aan instellingen op een computer waardoor deze opeens niet meer deelt met bijvoorbeeld een Sonos systeem.
SMB server moet aan staan, rechten op mappen moeten goed staan, soms is het een firewall die de verbinding tegen houd.
Eigenlijk komen we wel vaak snel uit op de vraag in te bellen voor dit soort problemen.
Laat ook zien dat de update van Sonos hier dus verder niks mee te maken had.
Soms heeft Sonos informatie in zijn geheugen staan waardoor deze de computer nog steeds weet te benaderen, maar na een update zal de Sonos opnieuw opstarten, wat er voor kan zorgen dat de oude informatie die Sonos kende, niet meer functioneel is.
Het heeft dus bijna altijd wel te maken met de router/netwerk of de computer die de muziek beheert en opeens niet meer beschikbaar stelt.
Badge
Nog een hele late terugkoppeling van mijn kant.
Heb, al enige tijd geleden, contact gehad met de telefonische helpdesk. Voor zover ik het heb begrepen bleek dat mijn bridge en mijn speakers naar verschillende adressen gingen. Hierdoor konden ze elkaar een tijdje niet vinden. Zodat ik de mededeling kreeg dat ik de speakers opnieuw moest installeren. Wat ik toen moest doen is bij Instellingen/Geavanceerd de knop "Draadloze Installatie" indrukken. Daarna ging het goed.
Ik heb gewacht met een reactie tot er een nieuwe update was. En die was er kort geleden. Dus nu kon ik de proef op de som nemen. De test is geslaagd. Zonder morren is alles ge-updated. Dus het lijkt nu allemaal in orde. Waarom ik vlak na de update weer moest bijwerken is me een raadsel. Maar dat heb ik in het verleden ook ervaren: na een update volgen er kort daar op nog enkele (kleinere) updates. Was de eerste, grote update dan niet voldoende? Gelukkig ging deze opvolger ook goed en was snel klaar (ook fijn).
Reputatie 7
Badge +2
Soms komen we er achter dat er iets niet goed opgelost is, waarin er een kleine nood-patch achteraan komt.
Los daarvan goed om te horen dat de update's nu goed doorgedrukt worden.
Kwam toch neer op het feit dat er netwerk problemen waren waarin Sonos niet goed zijn update kon uitvoeren, dit is nu dus recht gezet!
Mochten er toch nog problemen zijn dan vernemen we dit uiteraard graag van je zodat we je hier in kunnen assisteren.

Reageer