Beantwoord

Sonos Beam vs Beam gen2

  • 8 October 2021
  • 4 reacties
  • 655 Bekeken

Ik heb onlangs de Beam gen2 mogen testen. 

Dit viel mij enorm tegen. Daar waar mijn Beam gen1 erg fris en sprankelend klinkt, klinkt de Beam gen2 enorm blikkerig en als ware naar binnen gericht. Niet het geluid en verbetering wat ik verwacht had.

Keer op keer wisselen van gen1 naar gen2 om te vegelijken, muziek, film. Instellingen zijn op beide hetzelfde zoals bass en treble. Ook trueplay gedaan.

Steeds weer bij wissel naar de gen1 vind ik het geluid veel beter, warmer, helderder en sprankelender. Ik denk bijna dat er iets niet klopt met de gen2.

Mijn tv ondersteund DD+. Echter heeft het geen eARC aansluiting. Met 5.1 komt ook de gen1 beter uit de verf. Vooral met muziek. Misschien dat dat het verschil kan zijn. Maar waarom is geluid dan zo andera bij afspelen van verschillende soorten muziek. 

Via Netflix Atmos afspelen ziet hij wel. Dat geeft de app dan aan onder mijn systeem bij de gen2 (ATMOS DD+)

Maar geluid via gen2 is stuk zachter en stemmen zijn dan meer op de achtergrond. Niet zo helder als dan via de gen1 via 5.1

Mijn oordeel is dan ook dat de gen2 mij erg tegen valt. Of er moet nog een update komen die geluid en instellingen aanzienlijk kunnen verbeteren. Als dit mijn eerste Beam zou zijn dan had ik niets te vergelijken en was ik wellicht minder kritisch. Nu wel en blijf in mijn geval dan ook bij de Beam gen1. 

Ik hoor graag andere gebruikers en hun ervaring met de Beam gen1 vs Beam gen2. 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erooij 9 October 2021, 15:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Mooie vergelijkende test ! Je zou inderdaad verwachten dat het een softwarematig probleem is dat met een toekomstige update verholpen wordt. De hardware zal nagenoeg gelijk zijn, vwb de speakers en drivers lijkt me zo.

Dank Eddie, 

Zou je denken. Volgens mij heeft de gen2 wel wat extra's speakers gekregen, 5 vs 3 gen1, en de stand van de speakers zijn anders om surround te kunnen creëren.

Om de gen1 nu al te wisselen voor de gen2 zonder te weten of het softwarematig kan worden opgelost vind ik wel lastig. Luister nu liever helder en gebalanceerde muziek en goede stemmen bij tv/films dan af te wachten wbt updates.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd deze ervaring en doet volgens mij ook geen recht aan het product. Wellicht een defect exemplaar?

Iedere professioneel opgestelde test, bijvoorbeeld die van Bright, geeft minimaal een gelijkwaardig geluid aan. Ook wordt daar vermeld dat dezelfde speaker configuratie wordt gebruikt. Het verschil zit met name in een snellere processor. De opstelling van de speakers is zeker niet anders, dat is ook het grote verschil met de Arc die wel naar boven gerichte speakers heeft.

Hi Timon,

 

ik reageer even omdat ik exact dezelfde ervaring heb als jij benoemt. Ik zocht op internet naar blikkerig geluid Sonos beam gen2 en kwam op dit forum uit. Ik heb zowel de gen1 als net nieuw de gen2. De gen1 is naar een andere kamer gegaan. In de woonkamer heb ik nu de gen2 met 2x one sl als surround speakers. Mijn ervaring is dat het geluid idd heel blikkerig uit de beam gen2 komt. Ik heb alle settings gecontroleerd, true play tuning gedaan maar ook zonder geprobeerd en het geluid is beduidend minder warm en helder en neigt meer richting goedkope soundbar geluid als een jbl2.0

 

Met muziek luisteren ervaar ik ook echt een behoorlijke achteruitgang. Tevens krijg ik nu steeds commentaar dat het tv geluid zo hard staat terwijl ik voor mijn gevoel niet slechter ben gaan horen in een week tijd. 
 

ik ben benieuwd wat de oorzaak is en hoop dan Sonos medewerkers meekijken met dit topic.