Beantwoord

Sonos Beam niet meer te vinden via de wifi/netwerk

  • 16 December 2020
  • 59 reacties
  • 4608 Bekeken

Hallo,

Sinds een tijdje wordt de Sonos Beam niet gezien/gevonden door mijn wifi/netwerk. Beam gereboot, bekabeling vervangen, reset gedaan, maar helaas zonder succes. Beam inmiddels rechtstreeks verbonden dmv een etherkabel en nog steeds zonder succes. Beam is alleen te gebruiken via bluetooth, overigens komt er wel geluid uit als de tv aan staat. 

Een diagnose gedaan, zie bijlage. Wie kan mij helpen? 

icon

Beste antwoord door rsus 23 December 2020, 21:10

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

59 Reacties

Hai Rsus, 

Afgelopen dagen met Sonos en Ziggo aan de telefoon gezeten. Na wat uitproberen, diverse resets ben ik er nu achter dat de verbinding van Ziggo router naar Beam niet stabiel is. Dit maakt dat de Beam (bij mij) dus niet gevonden wordt door het Sonos app. Heb nu de Beam via een hotspot op een ander apparaat (ipad) toe kunnen voegen aan de app en krijg ik in iedere geval geluid eruit. Van Ziggo krijg ik een nieuwe coaxkabel toegestuurd en hoop ik dat daarmee de verbinding beter wordt. Daarnaast gaf Sonos aan dat het probleem ook verholpen kan worden door een eigen router tussen de Ziggo-router en de Beam te plaatsen of wellicht volledig over te stappen naar een ander provider, gezien het aan de Ziggo-router zou liggen. 

Hoop dat je hiermee verder kunt en anders zeker even Sonos bellen. Zij zijn erg geduldig en behulpzaam. 

Succes!

Reputatie 6
Badge +3

Ik dacht dat je geen utp op zolder had, dus daar de draadloos AP wilde inzetten (?). Als je dat wel hebt (is altijd beter) en je wilt daar meerdere ethernet-aansluitingen, zul je daar nog een kleine (PoE) switch moeten plaatsen. Ik heb er naast mijn root switch (Unifi) nog 4 in huis, waarvan 2 Unifi`s en 2 TP Link. Als je een kleine Unifi wilt, ik heb `m hier het goedkoopste gekregen maar ik zie dat ie iets duurder is geworden. Deze is trouwens wel PoE gevoed maar geeft geen PoE uit, dus je kunt daar niet wederom je AP mee voeden. Als je extra AP power zoekt en tevens een extra ethernetpoort die je weer kunt gebruiken, zou je deze nog als extra kunnen overwegen, die heeft meer antennepower en 2 x ethernet. Ik overweeg `m zelf ook als toevoeging, mijn vrouw klaagt over slecht bereik op de badkamer :joy::joy: (geen grap trouwens).

Deze maand komt er bij mij nog 1 kleine switch bij in de kelder omdat er van daaruit utp kabel naar de garage wordt getrokken, dan gaat tevens de wireless uplink naar de garage er uit en wordt de switch en AP daar bekabeld. Op deze manier wordt het netwerk beetje bij beetje verbeterd, het hoeft niet allemaal in 1x. Dat heb ik ook met het bereik van mijn AP`s gedaan; kijken waar je slecht bereik hebt en een beetje spelen met die AP`s en indien nodig en mogelijk er 1 bij plaatsen.

Wireless uplink moet je echt zien als een soort van noodoplossing als je geen kabel hebt; kabel is altijd beter, wireless uplink vraagt meer processorkracht, is ook wel logisch en vertraagd het systeem. Als het dan al niet anders kan, is dit het beste van het beste en niet te vergelijken met bv het TP Link Deco spul, of nog gekkere oplossingen als wifi extenders of powerline.

Reputatie 6
Badge +3

Die 100fdx is niet goed, er wordt geen 1Gb gehaald op de betreffende kabel, zie hier.

Eens proberen in een andere switch poort, anders de aansluitingen en kabel controleren, als de kabel te lang is, kan dat ook de oorzaak zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Ik weet niet of je alarm in huis hebt, maar die van mij heeft een vast ip adres en daar kan ik zelf niet aan, alleen de installateur. Het IP adres stond dus ten tijde van overgang naar USG nog op het oude Ziggo subnet. Ik heb toen tijdelijk een 2e LAN ingericht op de rechter poort v/d USG (wan2/lan2). Dit om er voor te zorgen dat het alarm een communicatie test bleef uitvoeren met de alarmcentrale, anders gaan die je bellen en uiteraard om te zorgen dat er een melding uitgaat als ie afgaat. Dat werkte echt fantastisch, in 5 minuten draai je een fysiek gescheiden LAN met ander subnet op hetzelfde apparaat. Zo`n trucjes kun je dus ook met VLAN op de poorten van je Switches. Enfin, daarna port forwards ingesteld zodat de installateur er op afstand in kon om de de juiste updates uit te voeren. Daarna LAN2 en port forwards weer verwijderd.

Reputatie 6
Badge +3

Precies, elk apparaat moet doen waar het voor gemaakt is, niet van die rare combo apparaten. Ik heb hier 5 AP`s. De meesten zijn deze, die dus allen over ethernet gevoed worden via switches. Dat geeft een fantastisch bereik in en om het huis met 1 SSID (plus 1 voor gasten).

Reputatie 6
Badge +3

En….haha, aangezien dit een Sonos forum is…..2 van mijn 7 Sonos`en zijn bekabeld en ik gebruik dus SonosNet voor de anderen. Sonos komt van zijn leven niet op mijn WIFI.

Reputatie 6
Badge +3

En….haha, aangezien dit een Sonos forum is…..2 van mijn 7 Sonos`en zijn bekabeld en ik gebruik dus SonosNet voor de anderen. Sonos komt van zijn leven niet op mijn WIFI.

Daar dacht ik net ook over ja🤣, en sonos dan……...afijn erg fijn dat je zo de tijd voor mij neemt, super en bedankt

ach, het is kerstvakantie, wat moet je anders doen om de tijd te doden :joy:

Reputatie 6
Badge +3

Ik wordt steeds enthousiaster om de boel hier toch maar weer te veranderen en dan voor één keer en goed. Deze video kwam ik tegen https://www.youtube.com/watch?v=M6nRKiEPTyk zijn die ufo's😂er ook voor om een netwerkkabel in te steken? Dan kan ik er sowieso één op de zolder plaatsen en kan mijn zoon (indien nodig) daar zijn PS4 met een UTP kabel op aansluiten.

Afijn, ik ga er nog maar eens goed voor zitten…………..

 

Boh dat is nogal een video, die ga ik niet uitkijken maar idd, dat is mijn netwerk.

Die ‘ufo`s’ zijn eigenlijk bedoeld voor tegen het systeemplafond bij bedrijven en die stralen dan rond. Ik heb er zelf geen enkele aan het plafond, de meesten zijn weggewerkt in kastjes, geplakt met dubbelzijdige tape of bij mijn kinderen onder hun bureau. Dus allemaal onzichtbaar. 

Wat jij wilt op zolder, heb ik momenteel in mijn garage, daar heb ik geen UTP. Daar hangt een AP, deze, die is ook geschikt voor buiten en heeft richtantennes. Die maakt een draadloze brug (mesh) met een AP binnen en is ook weer aangesloten en gevoed door een PoE switch, deze. Zoals je ziet heb ik dus ook nog niet alles vervangen door Unifi. De reden dat ik dit zo heb is mijn IP Camera`s. Die hangen aan de garage en worden ook weer gevoed door dezelfde TP Link switch. Netwerk krijgen ze dus via dat AP. Het is een (overigens perfect werkende) oplossing die ik alleen maar heb gekozen omdat ik daar (nog) geen kabel heb. Hetzelfde trucje kun je op zolder toepassen.

 

edit: maar disclaimer :wink: het vervangt geen kabels, mijn boys spelen hun playstation bekabeld op Ziggo 500/40.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb de volgende sonos producten:

1x beam

1x sub

2x One 

Dit is allemaal gezet op kamer woonkamer en draadloos (nu via de router in de mencave, ander SSID) geïnstalleerd.

Verder op kamer slaapkamer kind 1 en draadloos geïnstalleerd

1x one op slaapkamer 1

Verder op kamer slaapkamer kind 2 en draadloos geïnstalleerd

1x one op slaapkamer 2

 

Dan zou ik dus de beam bekabeld moeten gaan aansluiten en de rest via Sonosnet?

En boven via sonosnet?

 

Ik doe dat dan pas nadat ik het netwerk aangepast heb etc.

Klopt toch zo?

Weet je, dit is een keuze, het zal allemaal werken, wifi of SonosNet. Ik vind het gewoon geen lekker idee dat een multiroom audio-systeem gebruik maakt van mijn wifi. Wifi is IMHO bedoeld voor mobiele apparaten, telefoons, tablets, laptops, noem maar op. En voor vaste apparaten alleen als het echt niet anders kan. Bij Sonos kan het wel anders, SonosNet dus, zo is Sonos oorspronkelijk ook ontwikkeld, ondersteuning voor wifi is er pas later bijgekomen.

Reputatie 6
Badge +3

Kleine toevoeging over die mesh-brug: elke AP van Unifi kan die draadloze brug slaan.

Badge +1

Nou alles geïnstalleerd, ging vrij makkelijk. Alleen die AP's zijn niet allemaal even krachtig in mijn huis.  De een geeft aan verbonden draadloos, de ander verbonden en de 3e verbonden 100fdx.

Dus het is nog niet helemaal zoals ik zou willen. Verder is maar 1utp aansluiting op de zolder niet ideaal, dat zit nu de AP aan en dan kan er niet bedraad gegamed worden. Zal wel anders kunnen maar dat het ik nog niet uitgezocht. Verder werkt het volgens mij prima. 

Morgen weer verder

Badge +1

Goedemorgen Eddie the Eagle,

De spullen zijn onderweg🤗

1x Ubiquiti Networks UniFi Switch 16 150W

3x Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-LITE

1x Ubiquiti Networks UniFi USG Enterprise Gateway Router

Dus als je nog tips hebt qua volgorde of andere zaken van installeren, hoor ik het graag!


 

Reputatie 6
Badge +3

Wow, gefeliciteerd met je keuze !  Jij laat er geen gras over groeien zeg !  Nice !! Je TP Link Switch kun je nog altijd inzetten in een andere ruimte. Je mist echter nog 1 toch wel belangrijk dingetje en dat is deze. Dat is een miniservertje die ook weer PoE gevoed wordt, die gaat dus mee de meterkast in. Daar draait de controller software op en die kun je overal ter wereld inzien. Je kunt dat op een windows laptopje draaien maar, geloof me, dat wil je niet. Dit ding is altijd online, stuurt je e-mailtjes als er iets mis is etc.

 

Badge +1

Ik dacht dat je geen utp op zolder had, dus daar de draadloos AP wilde inzetten (?). Als je dat wel hebt (is altijd beter) en je wilt daar meerdere ethernet-aansluitingen, zul je daar nog een kleine (PoE) switch moeten plaatsen. Ik heb er naast mijn root switch (Unifi) nog 4 in huis, waarvan 2 Unifi`s en 2 TP Link. Als je een kleine Unifi wilt, ik heb `m hier het goedkoopste gekregen maar ik zie dat ie iets duurder is geworden. Deze is trouwens wel PoE gevoed maar geeft geen PoE uit, dus je kunt daar niet wederom je AP mee voeden. Als je extra AP power zoekt en tevens een extra ethernetpoort die je weer kunt gebruiken, zou je deze nog als extra kunnen overwegen, die heeft meer antennepower en 2 x ethernet. Ik overweeg `m zelf ook als toevoeging, mijn vrouw klaagt over slecht bereik op de badkamer :joy::joy: (geen grap trouwens).

Deze maand komt er bij mij nog 1 kleine switch bij in de kelder omdat er van daaruit utp kabel naar de garage wordt getrokken, dan gaat tevens de wireless uplink naar de garage er uit en wordt de switch en AP daar bekabeld. Op deze manier wordt het netwerk beetje bij beetje verbeterd, het hoeft niet allemaal in 1x. Dat heb ik ook met het bereik van mijn AP`s gedaan; kijken waar je slecht bereik hebt en een beetje spelen met die AP`s en indien nodig en mogelijk er 1 bij plaatsen.

Wireless uplink moet je echt zien als een soort van noodoplossing als je geen kabel hebt; kabel is altijd beter, wireless uplink vraagt meer processorkracht, is ook wel logisch en vertraagd het systeem. Als het dan al niet anders kan, is dit het beste van het beste en niet te vergelijken met bv het TP Link Deco spul, of nog gekkere oplossingen als wifi extenders of powerline.

Jazeker wel, één aansluiting op de voorzolder, niet de kamer van mijn zoon. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat er iets met de kabel is. Het ging niet allemaal even makkelijk met het doorvoeren.

Overigens haal ik mijn spullen bij Megekko, snelle service en mooie prijzen.

Die kleine switch is wel nodig ja

Ik heb nu dus 3 AP’s. Daar moet ik nog een mee aan de slag. Als ik kijk hoe de apparaten staan zie ik twee AP’s en de 3e Smit achter een…..dat is niet de bedoeling.

Vandaag nog even de laatste dingetjes proberende dan moet het klaar zijn!

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt `m trouwens ook in deze (PLUS) variant met harddisk als je ooit van plan bent om Unifi IP camera`s er aan te koppelen. Worden daar de beelden opgeslagen. Hij kost gek genoeg bijna hetzelfde dus bijna geen reden om niet die te nemen.

Reputatie 6
Badge +3

Hier zie je bv hoe dat werkt met die wireless mesh brug (instelling heet Wireless Uplink, moet je aanzetten in de controller).

 

Reputatie 6
Badge +3

Die Cloud Key is er trouwens ook in een Gen 1 variant, die is een stuk goedkoper, Volgens mij is de processor het enige echte verschil maar ben niet zeker.

Badge +1

Hier hetzelfde probleem. Van de een op de andere dag werkt de Beam niet meer. D.w.z. dat bij het aanmelden op mijn systeem de Beam in woonkamer 2 (de rest zit in woonkamer) wordt geplaatst, woonkamer 2 heb ik nooit aangemaakt. Nu heb ik een andere kamer gekozen en ook daar blijft bij Beam een rode stip staan in de app. Niet geregistreerd staat daar bij. Wanneer ik dan op de steeksleutel afbeelding klik wil het systeem de Beam toevoegen. Dit lukt niet en de Beam werkt ook niet meer. Allerlei resets geprobeerd, en ik weet het nu echt niet meer. Ik denk dat bellen dan nog de enige optie is? Achter de connect box van Ziggo zit nu een switch met 16 poorten. toen ik voor de eerste keer de Beam bekabeld aansloot werkte dit zonder problemen. Dat was zo'n 5 degen geleden en sinds gisteren wil bekabeld of via de Wifi niet meer………………..om gek van te worden. Iemand nog een tip die ik vast nog niet geprobeerd heb?

Reputatie 6
Badge +3

Jazeker wel, één aansluiting op de voorzolder, niet de kamer van mijn zoon. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat er iets met de kabel is. Het ging niet allemaal even makkelijk met het doorvoeren.

Overigens haal ik mijn spullen bij Megekko, snelle service en mooie prijzen.Ik heb nu dus 3 AP’s. Daar moet ik nog een mee aan de slag Als ik kijk hoe de apparaten staan zie ik twee AP’s en de 3e Smit achter een…..dat is niet de bedoeling.

Vandaag nog even de laatste dingetjes proberende dan moet het klaar zijn!

Ja die kabel zou ik eens door (laten) meten, kan een breukje zijn, maar eerst eens naar de RJ45 stekkers of de muurstekkers kijken, of misschien een ander patchkabeltje. Dat zou de gemakkelijke oplossing zijn, Zou ik zelf wel opgelost willen hebben.

Megekko heb ik ook alles gekocht (behalve de mini dan). Prima zaak.

Als ik kijk hoe de apparaten staan zie ik twee AP’s en de 3e Smit achter een…..dat is niet de bedoeling. Ik snap niet wat je bedoelt hier (?)

Hoe ging het met Ziggo bridge mode btw ?

Hoe werkt Sonos nu ? Er zijn redelijk wat mensen met problemen omdat Sonos niet geheel bij de tijd is mbt omgaan met managed switches. Ik heb hier zelf geen problemen mee maar was even benieuwd naar jouw ervaring.

 

Badge +1

Wow, gefeliciteerd met je keuze !  Jij laat er geen gras over groeien zeg !  Nice !! Je TP Link Switch kun je nog altijd inzetten in een andere ruimte. Je mist echter nog 1 toch wel belangrijk dingetje en dat is deze. Dat is een miniservertje die ook weer PoE gevoed wordt, die gaat dus mee de meterkast in. Daar draait de controller software op en die kun je overal ter wereld inzien. Je kunt dat op een windows laptopje draaien maar, geloof me, dat wil je niet. Dit ding is altijd online, stuurt je e-mailtjes als er iets mis is etc.

 

Ja, ik ben er zo klaar mee dus hup gelijk maar besteld🙂

Badge +1

Je hebt `m trouwens ook in deze (PLUS) variant met harddisk als je ooit van plan bent om Unifi IP camera`s er aan te koppelen. Worden daar de beelden opgeslagen. Hij kost gek genoeg bijna hetzelfde dus bijna geen reden om niet die te nemen.

En die er snel achteraan besteld. 

Reputatie 6
Badge +3

De plus ?

Reputatie 6
Badge +3

Vwb volgorde, maakt niet zoveel uit; als Ziggo maar al in Bridge Mode staat anders gaan DHCP servers elkaar in de weg lopen. Ik zal je wat tips hier achterlaten als ze me invallen.

De cloud key laat zijn DHCP verkregen IP adres zien op zijn mini display, daar moet je heen met je laptop en de stappen volgen voor installatie. Neem daar de tijd voor, het is allemaal eenmalige setup maar dat wil je wel goed en weloverwogen doen. Alle aangesloten Unifi`s moet je ‘adopteren’

Badge +1

Jazeker wel, één aansluiting op de voorzolder, niet de kamer van mijn zoon. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat er iets met de kabel is. Het ging niet allemaal even makkelijk met het doorvoeren.

Overigens haal ik mijn spullen bij Megekko, snelle service en mooie prijzen.Ik heb nu dus 3 AP’s. Daar moet ik nog een mee aan de slag Als ik kijk hoe de apparaten staan zie ik twee AP’s en de 3e Smit achter een…..dat is niet de bedoeling.

Vandaag nog even de laatste dingetjes proberende dan moet het klaar zijn!

Ja die kabel zou ik eens door (laten) meten, kan een breukje zijn, maar eerst eens naar de RJ45 stekkers of de muurstekkers kijken, of misschien een ander patchkabeltje. Dat zou de gemakkelijke oplossing zijn, Zou ik zelf wel opgelost willen hebben.

Megekko heb ik ook alles gekocht (behalve de mini dan). Prima zaak.

Als ik kijk hoe de apparaten staan zie ik twee AP’s en de 3e Smit achter een…..dat is niet de bedoeling. Ik snap niet wat je bedoelt hier (?)

Hoe ging het met Ziggo bridge mode btw ?

Hoe werkt Sonos nu ? Er zijn redelijk wat mensen met problemen omdat Sonos niet geheel bij de tijd is mbt omgaan met managed switches. Ik heb hier zelf geen problemen mee maar was even benieuwd naar jouw ervaring.

 

Die kabels zijn tijdens installatie eindnovember allemaal doorgemeten, ik boven met een of ander metertje en de installateur beneden. Alle lampjes gaven aan goed verbinding te hebben. Maar goed een extra check is niet gek…...….

De 3e is niet een apart apparaat maar zie je pas als je de tweede aanklikt op je pc bedoel ik. Lijkt dus niet standalone te staan…......….snap je wat ik bedoel?

Sonos werkt echt prima. De Beam bekabeld aangesloten en de rest lift daar op mee!
De speaker van de jongste op de 1e verdieping gisteren ook weer netjes in de lucht gekregen. Wel op zijn eigen account en hij heeft die op de WIFI.

 

De oudste zoon op zolder moet nog even geduld hebben tot ook op de zolder goed internet is……….

 

Afijn, lekker druk zo ermee en nogmaals fijn dat je zo geadviseerd hebt.
Ohja, die switch voor op de zolder is ook al onderweg:slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

Hi,

Kabel: ja vreemd, heb je eens een andere switch poort geprobeerd ? stekkers ook in orde ? Het moet iets in de kabel of connectors zijn.

3e AP:  ik heb geen flauw idee wat je bedoeld kun je evt screenshots delen ?

Sonos: mooi ! ook met die gescheiden accounts, 1 op SonosNet en 1 op wifi, echt super.

Die (40 eur) mini switch: ben je je bewust dat die geen PoE uit geeft ? Dus wil je daar een AP op zetten, dan heb je de PoE injector nodig, Ik gebruik er zo 1 op een plek waar ik geen PoE apparatuur heb, dus was een gemakkelijke keuze. De 2 (PoE) TP Link switches die ik nog in gebruik heb, wil ik op terrmijn nog vervangen door kleine Unifi PoE switches maar die zijn duurder dan de mini.

Ziggo bridge mode: alles goed gegaan, ook met de USG ?

Advies: graag gedaan :wink::blush: dit is gewoon supercool spul, beter, sneller en stabieler ga je het niet krijgen. We waren vandaag met z`n 4`en aan het thuiswerken/scholen hier. Mijn vrouw en ik en 2 kids,  dan betaald dit echt terug hoor. Los daarvan is het niet de goedkoopste maar IMHO wel de beste oplossing voor deze prijs. Je hebt een professioneel netwerk in huis, dit is de kant die het op gaat, alleen hebben de meeste huizen de utp niet liggen en dat is wel de basis.