Vraag

Sonos Beam hol en vlak geluid

  • 26 May 2020
  • 5 reacties
  • 2915 Bekeken

Hallo, Ik heb sinds een paar dagen een Beam welke met de HDMI met optische verkoopkabel op een KPN tv kastje is aangesloten. Nu heb ik met regelmaat het gevoel dat tijdens tv kijken er hol en vlak geluid is terwijl dit volgens mij redelijk vol moet klinken. Ik had gehoopt dat het met 2 one sl boxen anders zou zijn maar helaas.

Het audio geluid gaat alleen via de Beam en wel is de muziek surround. Is het audiogeluid ook als surround te krijgen?

 

Heeft iemand misschien een antwoord op bovenstaande vragen?

Alvast bedankt.


5 Reacties

Reputatie 7

Je muziek komt uit alle speakers, zo begrijp ik. Dat is overigens geen surround, maar dubbel stereo (stereo van de Beam en stereo van de beide achterspeakers). Je achterspeakers doen het in ieder geval.

Of het een oplossing is voor het “holle” geluid dat je zegt te horen weet ik niet, maar de eerste vraag die dan bij mij opkomt is of je KPN-kastje wel Dolby Digital uitgeeft. Dat kun je zien bij de geluidsinstellingen van het kastje. Vervolgens zou ik eens een Trueplay doen.

Om je verwachtingen te temperen: verwacht niet dat de achterspeakers alle geluiden weergeven. Die zijn enkel voor omgevingsgeluid (publiek bij een concert, wegrijdende auto’s, overvliegende helikopters, ontploffende bommen achter je etc.). 

Wat is overigens de reden dat de Beam aan het KPN-kastje hangt? Aan de TV is eenvoudiger. Of heb je geen HDMI-ARC op je TV?

Ik denk dat ik er achter ben dat het geluid soms hol en vlak klinkt. Ik had het nachtgeluid aan staan. Dit heb ik nu uitgezet en het klinkt als vele malen beter.

Hoe kun je dan vanuit “dubbel stereo” toch surround kan krijgen op de one SL?

De reden is dat ik de beat aan het KPN kastje heb aangesloten is simpelweg dat mijn TV geen optische aansluiting heeft. Betreft een slechts 13 jaar “jonge” plasma van Panasonic.
Ik heb vandaag een andere TV besteld een LG55SM9010PLA met HDMI ARC. Wat de beeld kwaliteit betreft is alles beter dan de HD ready. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe dat technisch werkt weet ik ook niet, maar ik ervaar, net als jij, een soort surround effect bij afspelen muziek. Het is wel afhankelijk van wat je luistert (opname?) maar het lijkt echt of de verschillende instrumenten vanuit verschillende plekken in de kamer komen.

Persoonlijk vind ik dat een stuk prettiger luisteren dan de stand “volledig” bij muziek, waarbij het echt dubbel stereo wordt.

Reputatie 5
Badge +3

Met betrekking tot het tv geluid is wat je hoort afhankelijk van wat je kijkt. Je krijgt enkel surround geluid bij een surround film, serie of opname. Het nieuws zul je nooit uit je surround speakers horen bijvoorbeeld. 

In de app is zichtbaar of de Sonos op dat moment stereo of surround geluid krijgt. Dit vind je via Instellingen > Systeem > Over mijn systeem. Hier staat nu bij de Playbar de audio-ingang.

Het is ook mogelijk om het volume van de surround speakers aan te passen op basis van de bron. Volg hiervoor de volgende stappen in de app op telefoon of tablet: Instellingen > Systeem > Selecteer de juiste kamer > Audio van surroundspeakers. 

Hier kun je met twee balkjes het volume aanpassen voor TV-geluid en muziek.

Het klinkt vreemd. Maar als je de stekker anders om in het stop contact doet heb je een voller geluid. Dat heeft elk muziek apparaat. Bij versterkt hoor je het nog beter. Dit alles heeft met de plus van je stopcontact te maken. Als je de stekker verkeerd om doet heb je een vlak en dof geluid. Wat je wel moet doen is je eigen favoriete nummer op zetten. Je weet precies hoe dat nummer klinkt daarbij hoor je het beste welke voller of dover klinkt. Ik had dit in eerste instantie ook met de beam. Omdat dit al jaren een hobby van mij is heb ik dit weetje lang geleden al opgedaan. Het werkt echt.

Reageer