Beantwoord

Sonos Beam gen 2 op tv zonder eARC aansluiting: Dolby Atmos

  • 14 December 2021
  • 3 reacties
  • 1006 Bekeken

Dag allen,

 

Ik ben voornemens om de Sonos Beam gen 2 aan te schaffen (naast de Sonos One die ik al heb). Echter heeft mijn tv (lg 43uk6400plf) geen eARC aansluiting, maar wel een normale ARC aansluiting. Nu heb ik een aantal reviews van de Beam2 bekeken en hierin werd aangegeven dat een eARC aansluiting nodig is om Dolby Atmos te luisteren. Echter wordt bij de specificaties van mijn Tv aangegeven dat Dolby Atmos wel ondersteund wordt.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij hier misschien uitsluitsel kan geven, kan ik Dolby Atmos luisteren zonder een eARC aansluiting? Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door 106rallye 14 December 2021, 12:35

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7

Het beste antwoord is: dat hangt ervan af.

Je kunt Atmos in twee vormen versturen: compressed en uncompressed. Voor uncompressed is eARC nodig, voor compressed niet. Apps op je TV (zoals Netflix bij het duurste abonnement) sturen compressed Atmos uit via Dolby Digital+. Uncompressed Atmos komt van externe spelers (Playstation, Bluray, Apple TV).

In principe zou je dus Atmos kunnen krijgen van de apps op je TV. Maar dan moeten die apps wel Atmos-geschikt zijn (Disney+ is dat op een Samsung TV bijvoorbeeld niet) en de TV Atmos uitgeven op de HDMI-ARC.

Of je Atmos krijgt is dus afhankelijk van je TV en van wat je gebruikt om beeld aan te leveren.

 

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben enigszins een leek op dit gebied. Maar hier kan ik zeker verder mee. Nu de overweging maken of het prijsverschil het waard is om de tweede generatie te kopen ipv. de eerste generatie. 

Toevallig hier ook een idee over? Is het prijsverschil het waard om de tweede generatie te kopen aangezien ik geen eARC aansluiting heb?

Reputatie 7

Ik heb zelf een Beam gen 1 en Atmos heb ik nooit gemist. ik heb ook geen ervaring met Atmos op een Beam (gen 2) Ik zou in principe wel voor het nieuwste apparaat gaan, dan krijg je het langste ondersteuning (al heeft Sonos hier een goed track record). Maar als het prijsverschil groot genoeg is…….. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Je hebt best kans dat je wel Atmos krijgt met de HDMI-ARC, namelijk van de apps op de TV, maar je moet dit óf goed uitzoeken óf een gokje nemen. Het lijkt erop dat je Atmos best belangrijk vindt, eventueel ook bij een volgende TV. De financiële afweging is aan jouw…...