Vraag

Sonos Beam Gen 2 forceert audio telkens naar zichzelf

  • 6 November 2021
  • 6 reacties
  • 295 Bekeken

Badge

Hallo, hoe voorkom ik dat de Beam Gen 2 telkens de audio output naar zich ‘toe trekt’? 


Ik heb de volgende situatie:

LG C1 (2021, laatste firmware) via eARC/ARC poort verbonden met Beam Gen 2.
Om een voor mij onbekende reden switch de audio output telkens naar de Beam.

Ik heb geprobeerd om HDMI-CEC uit te zetten (Simplink in LG termen), maar die wordt na enkele seconden weer aangezet (lees: geforceerd) door de Beam. Want, als ik de Beam aansluiting via HDMI loskoppel, en HDMI-CEC uitzet, blijft deze setting uit staan.
 

Kies ik audio uitvoer naar de interne TV luidspreker, dan hoor ik daar een paar seconden de audio op, maar ook hier wordt de uitvoer weer gezet naar de Beam. 
Dit geldt overigens ook voor andere uitvoeren, bijv. een bluetooth headset. Ook daar het gedrag dat na enkele seconden de Beam de audio weer naar zie ‘toe trekt’.

De enige workarounds die ik nu heb:

  • Beam ontkoppelen → fysiek de HDMI aansluiting op de eARC/ARC poort ontkoppelen. Dit is onwenselijk, ik wil niet elke keer een kabel eruit hoeven trekken als ik via mijn bluetooth headset iets wil luisteren.
  • Beam stekker eruit halen. Dit is onwenselijk, de Beam is ontworpen om altijd aan te staan in een low power mode en ik wil hem zeker niet elke keer moeten opstarten.
  • Beam via optische uitgang. Dit is onwenselijk, zo verlies ik de Dolby Atmos optie, en laat dit nou een van de redenen zijn om de Beam überhaupt aan te schaffen.

Al deze workarounds vind ik onwenselijk. Hoe kan ik dit gedrag voorkomen/uitschakelen? Dank!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @HAL 9000, welkom bij de Sonos community!

Wanneer er op de TV een audio apparaat wordt aangesloten via HDMI ARC, dan zal de LG SIMPLINK inderdaad automatisch worden ingeschakeld.

De TV gaat er in dit geval vanuit dat wanneer er een Home Theater apparaat (in dit geval de Beam) wordt aangesloten, deze ook gebruikt zal worden.

Helaas is hier geen workaround voor beschikbaar.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is eigenlijk de reden dat je het geluid over de tv wilt hebben? Je koopt een prijzige soundbar toch om het matige geluid van de moderne tv’s te verbeteren. 

Badge

Hallo @HAL 9000, welkom bij de Sonos community!

Wanneer er op de TV een audio apparaat wordt aangesloten via HDMI ARC, dan zal de LG SIMPLINK inderdaad automatisch worden ingeschakeld.

De TV gaat er in dit geval vanuit dat wanneer er een Home Theater apparaat (in dit geval de Beam) wordt aangesloten, deze ook gebruikt zal worden.

Helaas is hier geen workaround voor beschikbaar.

 

 

Hoi Dylan, dank je wel. 
Ik vind dit gek gedrag; de TV biedt de mogelijkheid om een keuze te maken tussen verschillende audio outputs. Waarom de keuze inbouwen als deze er met een HDMI ARC aangesloten apparaat eigenlijk niet is? 
Ik durf nog niet aan te wijzen waar het probleem in dezen nou eigenlijk zit, maar het voelt alsof de Beam onterecht om aandacht blijft roepen. Of ligt dit vast in de ARC spec? Of is dit een LG ding? 

 

@Erooij: de soundbar vervangt inderdaad de TV-speakers, maar 's avonds wil ik graag een bluetooth headset gebruiken. Ik illustreerde enkel het gedrag wat ik zag en dat toont zich bij alle outputs.

Reputatie 7

Hier wordt vaker overgeklaagd. Sonos lijkt de CEC-conventies strenger te volgen dan andere soundbars, waardoor het geluid altijd weer teruggaat naar de Sonos. CEC tijdelijk uitzetten is de beste work around.

Badge

Hier wordt vaker overgeklaagd. Sonos lijkt de CEC-conventies strenger te volgen dan andere soundbars, waardoor het geluid altijd weer teruggaat naar de Sonos. CEC tijdelijk uitzetten is de beste work around.

Hoi @106rallye, laat dat nou net niet lukken! Op een of andere manier forceert de Beam dat SIMPLINK weer wordt aangezet. Het lijkt erop dat mijn LG TV liever luistert naar de Beam dan naar zijn eigenaar :astonished: Jouw voorstel zou voor mij overigens een prima work-around zijn, mits het zou werken.

Reputatie 7

Hmm. Dat lijkt dan weer typisch LG te zijn…..