Beantwoord

sonos beam aansluiten op tv, met hdmi arc, en kpn decoder

• 22 februari 2019
  • 9 reacties
  • 1074 Bekeken

Ik heb zojuist een sonos beam aangeschaft en bezit reeds een KPN decoder. de beam sluit ik aan op de (nieuwe Philips Oled) tv met HDMI ARC. maar hoe krijgt mijn televisie dan het signaal van de decoder binnen? of gaat dat ook met een HDMI van de decoder naar de TV? ik ben nog niet begonnen met aansluiten, maar dit lijkt mij een lastige? wat mis ik??
icon

Beste antwoord door Erooij 17 januari 2020, 09:45

Zoals mfkleibergen aangeeft heeft deze tv Arc op alle 4 de hdmi aansluitingen. Het maakt dus niet uit welke je gebruikt.

Even door de handleiding zitten bladeren, waarbij ik las dat je waarschijnlijk de volgende instellingen voor je tv moet gebruiken:

Geluid > Geavanceerd > Indeling digitale uitvoer. Gebruik hier “meerkanaals” en niet de bypass omdat Sonos geen atmos of dts ondersteunt. 
En bij Instellingen > Geluid > Geavanceerd > Audio- uitgang kiezen voor Hdmi-geluidssysteem. 
Ik heb deze tv niet, maar al lezend lijkt mij dit de te gebruiken instelling. 

Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Ik heb zelf geen KPN, maar normaal gesproken wordt een decoder inderdaad met hdmi aangesloten. Deze heeft echter geen ARC nodig en kan dus op een willekeurig andere hdmi poort op de tv aangesloten worden. Bij tv kijken moet je dan natuurljk wel de juiste aansluiting kiezen. De Sonos sluit je vervolgens op de hdmi arc poort, waarna deze automatisch gekozen wordt m het geluid weer te geven.
dank, het is gelukt! inderdaad kinderlijk eenvoudig
Reputatie 5
Badge +3
Top, heel veel luisterplezier.

Beste Peter en Erooij

Ik wil de Beam gaan kopen maar heb nog een vraag mbt tot de aansluiting. Ik heb ook een KPN Itv kastje met een philips 43pus7304/12 tv. De tv heeft 4 ARC uitgangen, dus als ik op HDMI 1 (arc) mijn kpn aansluit en op HDMI 2 (arc) de Beam zou ik het KPN geluid over me Beam moeten krijgen wat ik uit jullie verhaal begrijp. Ik hoor graag jullie reactie of advies. 

Mvg 

Martijn

Reputatie 5
Badge +3

Theoretisch klopt dat ja. Hoe e.e.a. In praktijk uitpakt durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik een Humax en Sony tv, welke optisch is aangesloten. In combi met een logitech Harmony afstandsbediening werkt eea uitstekend. 

Je leest best vaak problemen met Arc aansluitingen omdat de gebruikte protocollen kennelijk niet altijd juist met elkaar communiceren (eventueel ook in combi met andere op de tv aangesloten apparaten). Ook is het erg belangrijk dat zowel kon als tv Dolby Digital kunnen insturen via de Hdmi. 
Het meest veilige is te kijken naar een leverancier waarbij je eea kunt retourneren wanneer het och niet het beoogde resultaat heeft.

Werkt het allemaal zoals verwacht dan kan je echt genieten van je Sonos, zeker in combi met eventuele speakers in surroundopstelling.

Beste Erooij wat ik uit je verhaal begrijp is dat de beste optie is om een optische kabel te gebruiken. Wilde het bestellen bij de MediaMarkt en mag inderdaad retour.

Reputatie 5
Badge +3

Nee hoor, zeker niet. Eerst gewoon proberen via hdmi. Ik heb een playbase welke alleen optisch aangesloten kan worden. 

Reputatie 4
Badge +3

@mfkleibergen De meeste TV’s hebben vier HDMI-ingangen, waarvan één met een ARC-functie. De HDMI met ARC is de enige HDMI die ook geluid kan uitvoeren (ARC staat voor Audio Return Channel). Je wilt geluid van je TV naar de Beam, dus je verbindt de Beam met aansluiting waar HDMI-ARC bij staat. Andere apparaten, zoals je decoder van KPN, sluit je aan op één van de andere HDMI-aansluitingen.

Dit is de manier waarop het bedoeld is en bij velen, waaronder mijzelf, gaat dit prima. Omdat je verschillende apparaten van verschillende fabrikanten met elkaar verbindt en niet elke fabrikant de HDMI-afspraken helemaal nakomt, gaat dit in sommige gevallen niet goed. Mocht je met deze manier van aansluiten tegen problemen aanlopen, dan kun je eens kijken of aansluiten via optisch dat oplost. Maar eerst op de aanbevolen manier dus.

Reputatie 5
Badge +3

Zoals mfkleibergen aangeeft heeft deze tv Arc op alle 4 de hdmi aansluitingen. Het maakt dus niet uit welke je gebruikt.

Even door de handleiding zitten bladeren, waarbij ik las dat je waarschijnlijk de volgende instellingen voor je tv moet gebruiken:

Geluid > Geavanceerd > Indeling digitale uitvoer. Gebruik hier “meerkanaals” en niet de bypass omdat Sonos geen atmos of dts ondersteunt. 
En bij Instellingen > Geluid > Geavanceerd > Audio- uitgang kiezen voor Hdmi-geluidssysteem. 
Ik heb deze tv niet, maar al lezend lijkt mij dit de te gebruiken instelling. 

Reageer