Beantwoord

Sonos beam aansluiten

• 11 februari 2019
  • 22 reacties
  • 1055 Bekeken

Badge +1
De sonos beam kan het beste aangesloten worden op de HDMI ARC uitgang van de tv. Ik kijk echter tv via een humax 5050c ontvanger die in de ARC uitgang zit. Ik heb dus nu mijn beam met behulp van de optische adapter op de optische uitgang aangesloten. Dat werkt op zich goed maar het instellen van surround geluid (ik heb ook 2 x sonos 1 gekoppeld als surround) en de dialoog instellingen werken niet/nauwelijks. Kan dat liggen aan de aansluiting?
icon

Beste antwoord door LaurensSt 14 februari 2019, 20:02

Mij is het nu duidelijk, maar een tip zou zijn om ergens een handleiding te plaatsen voor de aansluiting van de beam bij het gebruik van een digitale ontvanger.
Bekijk origineel

22 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Ik denk dat de Humax alleen een stereo signaal uitstuurt. Dat kan je nakijken in de Sonos app bij instellingen en dan info over mijn Sonos-systeem. Waarschijnlijk geeft hij daar stereo aan ipv Dolby Digital 5.1.
Zelf heb ik ook een 5050, maar ik gebruik die alleen om op te nemen. Ik gebruik de interne ontvanger van de tv en heb mijn Sonos aangesloten op de Sony tv die wel 5.1 uitstuurt.
Badge +1
Bedankt, bij de beam staat inderdaad stereo bij de audio ingang. De instellingen van de humax geeft bij audio uitgang de keuze tussen stereo of mono en audio prioriteit dolby of PCM. Ik heb de audio prioriteit op dolby staan.
Reputatie 6
Badge +3
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik vermoed dat er bij de 5050 altijd alleen maar een stereo signaal wordt uitgestuurd via de spdif.
Badge +1
Ik zal eens proberen om rechtstreeks vanuit de tv te kijken.
Reputatie 7
Badge +2
Geen ervaring met Humax, maar misschien dat deze inderdaad alleen via de HDMI Dolby aan de TV kan leveren, dan wil je inderdaad de Sonos op de TV verbinden.
Zie ook graag onze Community Post omtrent Home Theater.
Badge +1
Ik ben toch niet de enige die de combinatie heeft van een digitale ontvanger voor de tv (die moet op de HDMI ARC worden aangesloten om automatisch af te spelen) met een beam die dan dus niet op de HDMI ARC kan, terwijl dit volgens de installatiehandleiding wel moet? Met de optische kabel gaat dat overigens prima en bevalt de opstelling met 2 x de play 1 ook heel goed, maar dan dus geen dolby surround. Is er een ander aansluitschema te bedenken?
Reputatie 6
Badge +3
Mogelijk is een oplossing om de humax op een andere hdmi aan te sluiten en de sonos op de arc. Zelf heb ik de humax ook op een standaard hdmi en werk verder met een logitech afstandsbediening om alles aan te sturen. Nadeel van de sonos verbinding via de humax is ook dat je geen andere apparatuur zoals dvd-speler o.i.d. kan aansluiten op de sonos. Door de tv te gebruiken kan die ook die apparaten doorsturen naar de sonos.
Ik zou het zeker eens proberen om te zien of het geluid dan wel werkt zoals gewenst.
Badge +1
Bedankt, ik heb nu de beam optisch aangesloten op de humax ontvanger en de instellingen op dolby gezet. Ik zie in de instellingen nu bij de beam dat de audio ingang dolby 5.1 aangeeft. Ik ga dit maar eens een paar dagen testen.
Reputatie 6
Badge +3
Wanneer hij dat aangeeft dan is het goed natuurlijk. Besef wel dat je dan verder geen geluidsbronnen kan aansluiten, maar wanneer daar geen behoefte aan is dan is het natuurlijk prima zo.
Veel plezier en luistergenot.
Badge +1
Toch geen succes om de beam optisch aan te sluiten op de humax. Dan heb ik nl. geen geluid via de beam als ik bv Netflix of uitzending gemist gebruik. Dat gaat rechtsregels via de tv. Dus toch op zoek naar een aansluiting die werkt. Als ik de beam aansluit op HDMI ARC en de humax op een andere HDMI aansluiting krijg ik het sonos ‘testbeeld’ en als ik dan de HDMI uitgang voor de humax selecteer is er geen geluid. Ik puzzel vrolijk verder.
Reputatie 6
Badge +3
Heb je nu de Beam optisch aangesloten aan de tv of de humax? In éėn van je berichten schrijf je over een instelling op de humax. Indien je tv een optische uitgang heeft dan zou het ook een instelling van je tv kunnen zijn. Welke tv heb je? Mogelijk kan ik dan iets vinden in de handleiding.
Badge +1
De beam is optisch aangesloten op de tv. Ik heb een LG 47LB630V. Ik heb in de beeld instellingen nu ‘digitale tv uit’ op automatisch gezet en de uitvoer op dolby en het lijkt te werken. In de app zie staat bij de beam audio ingang: Dolby Digital 5.1. Ook kan ik in de app bij de surround speakers het volume van de tv aanpassen. Geluid is mooi. Helemaal begrijpen doe ik het nog niet, maar goed.
Reputatie 6
Badge +3
Top dan lijkt het te werken. Bedenk wel dat het meedoen van de achterspeakers erg afhankelijk is van de uitzending op de tv. Mijn indruk is dat de NPO zenders slechts een beperkt 5.1 geluid geeft. Zenders als Discovery e.d. geven vaak een meer surround effect.
Veel plezier van je Sonos.
Reputatie 5
Badge +3
Fijn dat het werkt Laurens, als ik nog wat voor je kan verhelderen dan hoor ik dat graag. Even bellen mag natuurlijk ook altijd.

Ons telefoonnummer en openingstijden staan hier.
Badge +1
Mij is het nu duidelijk, maar een tip zou zijn om ergens een handleiding te plaatsen voor de aansluiting van de beam bij het gebruik van een digitale ontvanger.
Reputatie 6
Badge +3
@LaurensSt Ik vraag mij wel sterk af of je de Humax inderdaad in de HDMI/ARC moet hebben om automatisch af te spelen. Automatisch afspelen is namelijk een HDMI CEC-functie. ARC staat voor Audio Return Channel en zorgt dat je via dezelfde HDMI-kabel geluid van de TV naar een ander apparaat kunt sturen en beeld van dat apparaat naar je TV (zie https://www.homecinemamagazine.nl/2012/07/wat-is-hdmi-arc-audio-return-channel-en-hoe-werkt-het/). Voor die geluidsfunctie moet de Beam dus op de HDMI ARC. De meeste TV’s hebben die ARC-functie maar op één van de HDMI-aansluitingen.
De HDMI CEC-functie zit op alle HDMI-aansluitingen: https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

Kortom: voor de automatische weergavefunctie heb je geen HDMI ARC nodig, maar HDMI CEC. Die functie zit op alle HDMI-aansluitingen. Je HDMI ARC-aansluiting kun je dan gebruiken voor de Beam.
Badge +1
Ok, dat wist ik niet. Hoe dan ook, ik krijg het niet voor elkaar om geluid en beeld te krijgen als de beam niet in de HDMI ARC zit. Maar misschien ligt dat aan mijn tv. Dat is niet de allernieuwste. De combinatie beam optisch en ontvanger HDMI ARC werkt goed.
Reputatie 5
Badge +3
Bel anders even in, dan kunnen we je sneller helpen dan hier.

Instructies over hoe je een diagnose maakt staan hier. Vergeet niet om het bevestigingsnummer hier te plaatsen.
Reputatie 6
Badge +3
Toch nog een vraagje/opmerking: heb je de laatste firmware ook op je tv staan? Ik zie dat er in oktober 2018 nog een update is geweest. Zeker omdat je aangeeft dat het een oudere tv is lijkt het mij de moeite waard om hier ook eens naar te kijken. De hdmi communicatie loopt niet altijd even lekker en mogelijk dat dat opgelost wordt met een update. Ik kon geen specificaties vinden over de update.
Reputatie 6
Badge +3
@LaurensSt Heb je geprobeerd of het goed gaat als je de Beam op de ARC zet en de Humax op een andere HDMI? Dat is volgens mij de normale methode die zou moeten werken (zie mijn post hierboven).
Badge +1
Ja dat heb ik geprobeeerd, maar dan krijg ik dus het sonos testbeeld en niet het beeld van de tv ontvanger.
Reputatie 6
Badge +3
Het Sonos testbeeld krijg je als je afstemt op de HDMI-aansluiting waar de Sonos op zit. De Humax zit op een andere HDMI-aansluiting, waar je dus dan op af moet stemmen. In mijn situatie is de HDMI ARC op mijn Samsung de HDMI 2. Daaar zit de Beam op. Mijn Telfort-ontvanger zit op HDMI 1. Als ik glasvezel-TV wil kijken stem ik dus de TV op HDMI 1. De TV geeft dan het geluid door aan de HDMI ARC en dus de Beam. Waarom stem je af op de HDMI van de Sonos?

Reageer