Sonos ARC volume nachtmerrie bij gebruik verschillende bronnen..

  • 10 January 2022
  • 12 reacties
  • 1453 Bekeken

Dag allemaal,

Na heel wat google werk kom ik er gewoonweg niet uit, dus ik hoop dat iemand hier het antwoord kan geven. Een TLDR: Sonos ARC volume verschilt enorm per bron. De instelling die nodig is voor de TV resulteert in mega hard geluid wanneer je terugschakelt naar muziek.

Situatie is als volgt:

Woonkamer:

  • TV
  • Mediaspeler Mi Box S (hdmi poort TV)
  • Sonos ARC (hdmi poort TV)
  • 2x Sonos One's die samen met de ARC de “woonkamer groep” vormen

Keuken

  • 2x Sonos One's in de keuken, die de ‘keuken groep” vormen

TV kijk situatie:

  • De Sonos ARC staat in de app op “70%” volume ingesteld.
  • TV kijken gaat op die manier prima. We gebruiken enkel de Mi Box, zetten daarmee de TV aan en uit en kijken ermee naar tv/film/series. We gebruiken dus maar één afstandsbediening, die van de Mi Box. Geluid wordt geregeld daarmee dus ook geregeld en gaat 0 naar 15. Met de ARC op 70& is het geluidniveau keurig verdeeld tussen de 0 en 15. 

Probleem:

Wanneer we geen TV kijken en gewoon wat muziek willen afspelen in huis (dus de TV staat uit) en we de muziek van de keuken groep uitbreiden naar de ARC krijg je de volgende situatie.

  • Keuken groep staat het volume gewoon zachtjes, zeg 15%
  • Voeg de woonkamer groep toe en de ARC gaat ook muziek afspelen
  • Omdat de ARC in de app op 70% staat ingesteld (voor de TV) speelt deze gelijk af op 70% volume…

Meerdere bijna hartinfarcten inmiddels gehad haha. 

  • Nu heb je dus de situatie dat:
    • ARC op 70% muziek afspeelt
    • Keukengroep op 15% muziek afspeelt
  • Vervolgens als je het volume zachter zet gaat dat van alle apparaten enkel verhoudingsgewijs. Dus 10% zachter betekent
    • ARC van 70% naar 63%
    • Keukengroep van 15% naar 13,5%
  • Je moet dan dus telkens handmatig in de app het volume van de ARC gelijk zetten met de keukengroep. En het liefst dus voordat je muziek uitbreidt naar de woonkamer… wat al meermaals wordt vergeten.

Wat ik zou willen:

  • De 70% instelling van de ARC behouden voor de TV uitgang
  • Dat de Sonos ARC zijn volume automatisch gelijk zet met de keukengroep zodra deze muziek gaat afspelen.
  • En dat bij het inschakelen van de TV de ARC weer terug naar zijn 70% instelling gaat. 

Is dit überhaupt mogelijk? Of hoe lossen jullie dit probleem van verschillende bronnen c.q. samenvoegen van verschillende groepen op? Ik heb me rot gezocht en gespeeld met instellingen, maar niks lijkt dit probleem op te lossen. 

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. Indien er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

 Nog even een terugkoppeling voor het geval iemand anders tegen dit probleem aanloopt.

Ik kan je de Shield overigens aanraden!

De Shield vonden we te duur (en lelijk) en we zitten niet in het Apple ecosysteem, dus een apple tv viel om die reden ook af.

Dus dan is er enkel nog de Chromecast met Google TV over (CCGTV) indien je Android TV wilt. Die dus het afgelopen weekend gekocht en geïnstalleerd en het probleem is opgelost! De HMDI-CEC integratie van de Xiaomi box is gewoonweg brak, want bij de CCGTV werkt alles out of the box. Ik kan daarnaast de TV/Soundbar toevoegen als apparaat en ze op die manier ook rechtstreeks bedienen. Ook op andere gebieden een vooruitgang, dus wij zijn helemaal blij :)

@106rallye @Allissey Dank voor het meedenken!

Reputatie 7

Ik kan je de Shield overigens aanraden!

@Allissey Hoe werkt dit eigenlijk bij de Apple TV?

Als ik volume van de Apple TV hoger/lager zet, verandert het volume ook in de Sonos app. Als ik in de app het volume aanpas, zie en hoor ik (ook visueel met niveau regelaar op het scherm) dat het volume van de Apple TV verandert. Dat is onafhankelijk van welke afstandsbediening/app ik daarvoor gebruik.

Zie, dit is dus het probleem met de Mi box. Die communiceert niet, maar wijzigt het volume van de mediaspeler zelf. Niet van de Arc. Dat blijft (ook in de app zichtbaar) ongewijzigd.

Dát is dus het hele probleem. En dat lijkt me dan toch een Mi box S probleem? 

Ik kan er echter niets over vinden via Google…

Ik denk dat het verschil zit in hoe je de groep aanmaakt. Jij trekt de Arc in de app bij vanuit de keuken (want die staat al op de goede bron, zo neem ik aan), terwijl ik er impliciet vanuit ben gegaan dat je de groep aanmaakt vanuit de Arc. Dan moet je de Arc dus op de juiste bron zetten en kun je gelijk het volume aanpassen. Dat is voor jouw probleem een work around.

Een andere work around lijkt te zijn om  de afstandsbediening van de TV te gebruiken en niet die van de Mi, die veel te grote stappen maakt. Dat roept bij mij overigens de vraag op of de Mi de mogelijkheid heeft om niet het volume op de Mi zelf, maar via de ab van de Mi op de Tv te veranderen. dan staat de Mi altijd op een vast volume en past de TV het volume (van de Arc, zie hierna) aan. Zo heb ik het op mijn Shield, maar daar gebruik ik meestal ook de ab van mijn TV voor.

Zie hierboven. 

De ‘workarounds’ zijn voor mij geen oplossing. Muziek speelt standaard af in de keuken, dus die wordt dan uitgebreid naar de woonkamer. Niet andersom. Verder is de afstandsbediening van de TV een onding en werkt niet lekker met de Mi box. 

Maar je verdere constatering is juist. Zie ook de reactie van @Allissey hierboven. De Apple TV wijzigt het volume van de Arc. De Mi Box enkel het ‘signaal’ wat hij naar de TV stuurt, of hoe dat ook mag werken. 

De ARC is namelijk aangesloten via eARC. De afstandsbediening van de TV zelf heeft rechtstreeks invloed op het volume van de ARC. Je ziet het volume in de app ook wijzigen zodra je die afstandsbediening gebruikt.”

Zo werkt het niet helemaal: de afstandsbediening bedient de TV, die het volume via HDMI-CEC doorgeeft aan de Arc. Het groepsvolume beweegt dan overigens niet mee. Daar wordt wel veel om gevraagd, trouwens.

Dat is toch in feite wat ik zeg? En dat is dus wat de Mi box, ondanks het feit dat CEC wel op de Mi Box aanstaat (hij kan de TV immers ook aan/uit zetten) gaat het volume dus enkel via het ‘interne signaal’. 

 

Dat denk ik niet. Ik heb mijn volume van mijn devices afgesteld op een juist niveau voor de kamer en ben blij dat ik bij het groeperen niet het volume in de huiskamer veel harder gaat omdat ik de Sonos in de keuken toevallig harder heb gezet om de afzuigkap te overstemmen. Hetzelfde geldt voor als je speakers in andere kamers groepeert: ze gaan aan op het niveau dat je hebt bepaald voor die kamer. Dat kan tegenvallen als je jouw Mi-probleem hebt en als je het niveau de vorige keer op huisfeestjes-niveau hebt afgesteld en het nu 01.00h 's nachts is, maar meestal zal het oorspronkelijk in een ruimte ingestelde niveau overeenkomen met wat je voor die ruimte wilt. Mij dat laten aanpassen of handmatig gelijk laten zetten is voor mij de omgekeerde wereld.

“En een simpele “volume onthouden per geluidbron (dus muziek vs tv)” zou toch ook een simpele, maar toch mooie toevoeging zijn?”

Ik zie dat deze toevoeging voor jou zou werken. Sonos probeert de app echter eenvoudig te houden, wat een reden kan zijn om het aantal keuzes te beperken - veel mensen lijken hier dus geen behoefte aan te hebben, anders had Sonos het wel doorgevoerd. Dit topic is overigens een manier waarmee je ze op het belang van zo'n instelling kunt wijzen - ik heb geen idee waarom Sonos dat niet doet.

Ik ben hier niet naar toe gekomen om Sonos de les te lezen. Voor beide situaties valt wat te zeggen. Mijn gedachte is dan; waarom moet Sonos voor mij bepalen wat “juist” is. Het ‘simpel’ houden klinkt als een Apple’tje. Maar goed, wil er verder niet te veel woorden vuil aan maken.

Als de constatering die ik hier boven al heb genoemd, dat de Mi box dus wél CEC aan heeft staan, maar niet het volume via datzelfde protocol op de Arc wijzigt, is opgelost dan ben ik een blij mens.

 

Nogmaals: het probleem ligt vooral bij jouw use case:

  • niet de ab van de TV gebruiken; en
  • de Mi die bij het volume te grote stappen neemt.

Nogmaals, de ab van de TV werkt niet lekker met de Mi box.

En de ‘te grote stappen’ is niet het probleem. Zie hierboven.

 

@Allissey grote gok, aangezien het twee totaal verschillende platformen zijn, maar wat zijn jouw CEC & geluid instellingen op de Apple TV? Misschien dat ik daar iets uit kan ontleden.

Reputatie 2
Badge +2

@Allissey Hoe werkt dit eigenlijk bij de Apple TV?

Als ik volume van de Apple TV hoger/lager zet, verandert het volume ook in de Sonos app. Als ik in de app het volume aanpas, zie en hoor ik (ook visueel met niveau regelaar op het scherm) dat het volume van de Apple TV verandert. Dat is onafhankelijk van welke afstandsbediening/app ik daarvoor gebruik.

Reputatie 7

Ik denk dat het verschil zit in hoe je de groep aanmaakt. Jij trekt de Arc in de app bij vanuit de keuken (want die staat al op de goede bron, zo neem ik aan), terwijl ik er impliciet vanuit ben gegaan dat je de groep aanmaakt vanuit de Arc. Dan moet je de Arc dus op de juiste bron zetten en kun je gelijk het volume aanpassen. Dat is voor jouw probleem een work around.

Een andere work around lijkt te zijn om  de afstandsbediening van de TV te gebruiken en niet die van de Mi, die veel te grote stappen maakt. Dat roept bij mij overigens de vraag op of de Mi de mogelijkheid heeft om niet het volume op de Mi zelf, maar via de ab van de Mi op de Tv te veranderen. dan staat de Mi altijd op een vast volume en past de TV het volume (van de Arc, zie hierna) aan. Zo heb ik het op mijn Shield, maar daar gebruik ik meestal ook de ab van mijn TV voor.

Je zegt een aantal dingen waar ik het niet helemaal mee eens ben  en Sonos, ook gezien de huidige instellingen, ook niet.

“De ARC is namelijk aangesloten via eARC. De afstandsbediening van de TV zelf heeft rechtstreeks invloed op het volume van de ARC. Je ziet het volume in de app ook wijzigen zodra je die afstandsbediening gebruikt.”

Zo werkt het niet helemaal: de afstandsbediening bedient de TV, die het volume via HDMI-CEC doorgeeft aan de Arc. Het groepsvolume beweegt dan overigens niet mee. Daar wordt wel veel om gevraagd, trouwens.

“Je wilt overal het zelfde geluid. Dan lijkt het mij toch normaal om te veronderstellen dat de gebruiker dan ook overal één volume niveau wilt en je dus het volumeniveau van de initiële groep pakt?”

Dat denk ik niet. Ik heb mijn volume van mijn devices afgesteld op een juist niveau voor de kamer en ben blij dat ik bij het groeperen niet het volume in de huiskamer veel harder gaat omdat ik de Sonos in de keuken toevallig harder heb gezet om de afzuigkap te overstemmen. Hetzelfde geldt voor als je speakers in andere kamers groepeert: ze gaan aan op het niveau dat je hebt bepaald voor die kamer. Dat kan tegenvallen als je jouw Mi-probleem hebt en als je het niveau de vorige keer op huisfeestjes-niveau hebt afgesteld en het nu 01.00h 's nachts is, maar meestal zal het oorspronkelijk in een ruimte ingestelde niveau overeenkomen met wat je voor die ruimte wilt. Mij dat laten aanpassen of handmatig gelijk laten zetten is voor mij de omgekeerde wereld.

“En een simpele “volume onthouden per geluidbron (dus muziek vs tv)” zou toch ook een simpele, maar toch mooie toevoeging zijn?”

Ik zie dat deze toevoeging voor jou zou werken. Sonos probeert de app echter eenvoudig te houden, wat een reden kan zijn om het aantal keuzes te beperken - veel mensen lijken hier dus geen behoefte aan te hebben, anders had Sonos het wel doorgevoerd. Dit topic is overigens een manier waarmee je ze op het belang van zo'n instelling kunt wijzen - ik heb geen idee waarom Sonos dat niet doet.

Nogmaals: het probleem ligt vooral bij jouw use case:

  • niet de ab van de TV gebruiken; en
  • de Mi die bij het volume te grote stappen neemt.

 

Je zou GA natuurlijk best op je Arc in kunnen stellen…...

Het uitzonderlijke bij jou zit hem in het grote volumeverschil tussen het geluid van de TV/Mi en van de muziek. Bij mij speelt het hele probleem niet.

Ik begrijp ook de moeilijkheid niet: als je groepeert zit je al in de app. Dan kun je dus (liefst vóór het groeperen) het geluid van je Arc aanpassen? Je kunt het geluid dus regelen.

Wat jij wilt is ook een mogelijkheid, maar een extra instelling voegt complexiteit (een knop, een instelling, een tabblad) toe. Sonos is daar (terecht) terughoudend in.

 

GA assistant willen we gewoon niet gebruiken. En ja, we kunnen het instellen, maar dan nog is het geen goede optie. We gaan niet telkens vanuit de keuken naar de woonkamer roepen dat Google het geluid zachter moet zetten alvorens wij er muziek aan gaan koppelen. Dat gaat (ook) sowieso vergeten worden en is imho dus gewoonweg geen (goede) oplossing. 

En je wat snap je niet aan ons probleem? Laat ik het nog een keer uitleggen.

Men breidt de muziek uit van de keuken naar de woonkamer, maar vergeet dat de woonkamer op +70 volume staat ingesteld. Welk probleem snap je dan niet? Ik zou zeggen probeer het thuis eens uit… Geloof mij, 1x vergeten geeft al een hart verzakking, zeker voor iemand die in de woonkamer zit/staat en niet weet dat iemand de muziek gaat aanzetten. Als het vaker gebeurt gaat het echt irriteren. Ondanks dat wij er al even mee te maken hebben is het iets wat je echt vaak vergeet. Vandaar ook dat ik hier om hulp vraag, omdat ik er zelf na lang proberen, niet uitkom. 

 

En misschien denk ik wel apart, maar Sonos pakt dit wat mij betreft verkeerd aan. Muziek van A naar B uitbreiden, betekent toch dat de gebruiker van A en B (in beginsel) één groep wilt maken. Je wilt overal het zelfde geluid. Dan lijkt het mij toch normaal om te veronderstellen dat de gebruiker dan ook overal één volume niveau wilt en je dus het volumeniveau van de initiële groep pakt? Dus het volume van A wordt ook het volume van B. Wil je dat niet? Prima, dan kun je dat alsnog zelf wijzigen. Sonos veronderstelt nu het tegenovergestelde. A en B blijven individueel qua volume. Wil je ze gelijk zetten? Prima, maar doe dat dan handmatig. Dat is wat mij betreft de omgekeerde manier van hoe het zou moeten werken. En een simpele “volume onthouden per geluidbron (dus muziek vs tv)” zou toch ook een simpele, maar toch mooie toevoeging zijn?

 

Afijn, terug naar het vinden van een oplossing. Ik heb ondertussen (opnieuw, om het hier beter te kunnen verwoorden) wat getest en ik kom nu tot de conclusie dat het mogelijk een probleem van de Mi box zelf is? 

Zoals ik al eerder zei, de Mi Box regelt zijn volume van 1 tot en met 15. Dit wijzigen, gaat zonder dat het blijkbaar echt communiceert met de Sonos ARC (en dus écht het volume van de ARC wijzigt). 

De ARC is namelijk aangesloten via eARC. De afstandsbediening van de TV zelf heeft rechtstreeks invloed op het volume van de ARC. Je ziet het volume in de app ook wijzigen zodra je die afstandsbediening gebruikt. 

Maar de Mi Box, ondanks het hebben en instellen van CEC, doet met het volume van de ARC dus niets. Om een goede geluidschaal te hebben (bij die schaal van 1 t/m 15 van de Mi Box) moet het volume van de ARC ingesteld zijn op 70 (van de 100). Vervolgens kun je op de Mi Box perfect het volume aanpassen, maar dat wijzigen met de afstandsbediening van de Mi Box doet dus niks met die 70 van de ARC. Die blijft altijd gelijk. 

En dát is dus het probleem. 

Als de Mi Box gewoon écht het volume wijzigt is het voornaamste probleem opgelost. Dan heb je alsnog verschil in volume bij het samenvoegen van twee groepen, maar dan zal het volume (denk ik) in ieder geval nooit meer zo ontiegelijk hard staan. Helaas zie ik niet hoe ik dit, dan wel bij de Mi Box of binnen de Sonos app, moet instellen? 

Dus eigenlijk moet de hoofdvraag nu zijn: Hoe gebruik je een ARC i.c.m. een Mi Box S?

 

En dan zonder de afstandsbediening van de TV zelf of de Sonos app constant te moeten gebruiken ;) 

 

@Allissey Hoe werkt dit eigenlijk bij de Apple TV? Als je het volume daarvan wijzigt, wijzigt dan het volume van de ARC zelf ook? Zie je dat in de app dan ook wijzigen? Jouw post doet me geloven dat dit wel het geval is? Dan zou dat dus betekenen dat de Mi Box of verkeerd staat ingesteld, of Xiaomi iets verkeerd/niet implementeert. Ben nu geneigd om de nieuwe Google Android TV te kopen om te kijken of dit het oplost, want hoewel het misschien een ‘klein’ probleem is, het is er wel een die op zijn tijd ontzettend frustreert. 

 

Excuses voor de (veel) te lange post. Ontzettend bedankt als je de post helemaal hebt gelezen en probeert mee te denken, wordt echt gewaardeerd!

Reputatie 7

Je zou GA natuurlijk best op je Arc in kunnen stellen…...

Het uitzonderlijke bij jou zit hem in het grote volumeverschil tussen het geluid van de TV/Mi en van de muziek. Bij mij speelt het hele probleem niet.

Ik begrijp ook de moeilijkheid niet: als je groepeert zit je al in de app. Dan kun je dus (liefst vóór het groeperen) het geluid van je Arc aanpassen? Je kunt het geluid dus regelen.

Wat jij wilt is ook een mogelijkheid, maar een extra instelling voegt complexiteit (een knop, een instelling, een tabblad) toe. Sonos is daar (terecht) terughoudend in.

Ik denk dat jouw situatie erg uitzonderlijk is. Ik zie wel vraag naar bijvoorbeeld een standaard volume voor als je een device groepeert.

Nog een work around: via Google Assistant kun je een het volume terugbrengen naar een bepaald niveau. Ik heb dat als ik “Hey Google, goeiemorgen” zeg: dan gaat eerst het volume van de speaker naar 40% (onze kinderen hebben hem meestal wat harder staan) en pas dan krijg ik op normaal volume het weer en het nieuws. Zoiets zou jij ook voor het groeperen kunnen doen.

We hebben geen Google Assistant, afgezien van de ingebouwde in de Mi Box. Maar die kun je niet gebruiken wanneer de TV uit is.

Ik zie niet echt wat hier zo uitzonderlijk aan is? Sonos heeft 1 taak; geluid geven. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om het volume per uitgang in te kunnen stellen? 

De ARC is primair voor TV kijken, maar bij muziek wil je toch een ander volume? Een die het liefst hetzelfde is als de groep die al aan het afspelen is? Om nou telkens de app in te moeten duiken om het volume gelijk te gaan zetten… En TV kijken via een mediaspeler of ander apparaat is ook niet ‘nieuw’, dus ik zie ook niet zo snel wat er zo uitzondelijk aan deze situatie is. 

 

Reputatie 7

Ik denk dat jouw situatie erg uitzonderlijk is. Ik zie wel vraag naar bijvoorbeeld een standaard volume voor als je een device groepeert.

Nog een work around: via Google Assistant kun je een het volume terugbrengen naar een bepaald niveau. Ik heb dat als ik “Hey Google, goeiemorgen” zeg: dan gaat eerst het volume van de speaker naar 40% (onze kinderen hebben hem meestal wat harder staan) en pas dan krijg ik op normaal volume het weer en het nieuws. Zoiets zou jij ook voor het groeperen kunnen doen.

Wat jij wilt kan volgens mij niet. Wel zijn er misschien wat work arounds. Bijvoorbeeld de groep beginnen op de Arc in plaats van de keuken. En het probleem begint bij de TV/Mi die erg zacht staan.

De keuken groep is de plek waar standaard radio wordt afgespeeld overdag. Die wordt dan uitgebreid naar de woonkamer. Andersom is niet handig. 

De Mi box kan van 0 naar 15 qua volume.
De ARC instellen op 70% geeft een goed (bruikbaar) bereik tussen de 0 en de 15
Zet ik de ARC op 100% dan kan de Mi Box max op 5, want anders is het al véél te hard.
Zet ik de ARC op 50% dan is zelfs 15 te zacht om het goed te kunnen verstaan. 

 

Dus het gaat hier inderdaad in de samenwerking tussen verschillende volume regelingen en geluidsbronnen. En ik kom er niet uit, vandaar ook mijn vraag hier. 

 

Dat is een interessante situatie, en ik kan me de hartaanval wel voorstellen. Ik snap het problematische eraan. Met een vergelijkbare configuratie herken ik deze situatie echter niet. Ik denk dat @106rallye de essentie raakt: het volume van de tv/mi is te laag. Als ik mijn Arc op 70 zet bij tv kijken bellen de buren terecht de politie. Dus die staat standaard niet zo hoog, meestal ergens tussen de 10 en de 40. Maar dat laatste is al heel hard. Mijn apple tv (ipv jouw mi s) gaat van 0-50 maar staat zelden harder dan 25. 

Is er geen manier om het audio uitgangssignaal van je mi box op te schroeven? Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd maar als je het hdmi signaal van je box naar je tv kan versterken is een stand 70 op de Arc niet nodig. 

 

Ik zal het een dezer dagen weer eens uitgebreid gaan testen, dus met de afstandsbediening van de TV zelf, de Mi box en de instellingen in de app. Misschien dat ik dan een betere balans kan vinden. 

Maar het werkelijke probleem, wat mij betreft in ieder geval, blijft dan nog steeds. Zodra we radio uitbreiden van de keuken groep naar de woonkamer groep ontstaat er een mismatch qua volume. Je moet dan telkens weer het geluid van de woonkamer groep handmatig aanpassen naar dat van de keukengroep en het dus zelf gelijk zetten, zodat het overal even hard klinkt.

Zachter/Harder zetten gaat enkel procentueel per groep (misschien ook wel logisch). Maar wanneer de ARC dus (veel) te hard staat, moet je weer de app induiken. 

Ik wil gewoon een setting dat wanneer de ARC radio signaal krijgt hij automatisch het volume matcht met het volume van “x” (in dit geval de keuken groep), zonder menselijke tussenkomst. Lijkt mij toch geen uitzonderlijk iets, toch? Hier moeten toch meer mensen tegenaan lopen als je meerder groepen in je huis hebt. Anders zit je steeds al die sliders handmatig te matchen… 

Reputatie 2
Badge +2

Dat is een interessante situatie, en ik kan me de hartaanval wel voorstellen. Ik snap het problematische eraan. Met een vergelijkbare configuratie herken ik deze situatie echter niet. Ik denk dat @106rallye de essentie raakt: het volume van de tv/mi is te laag. Als ik mijn Arc op 70 zet bij tv kijken bellen de buren terecht de politie. Dus die staat standaard niet zo hoog, meestal ergens tussen de 10 en de 40. Maar dat laatste is al heel hard. Mijn apple tv (ipv jouw mi s) gaat van 0-50 maar staat zelden harder dan 25. 

Is er geen manier om het audio uitgangssignaal van je mi box op te schroeven? Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd maar als je het hdmi signaal van je box naar je tv kan versterken is een stand 70 op de Arc niet nodig. 

Reputatie 7

Wat jij wilt kan volgens mij niet. Wel zijn er misschien wat work arounds. Bijvoorbeeld de groep beginnen op de Arc in plaats van de keuken. En het probleem begint bij de TV/Mi die erg zacht staan.